Så frågan går nog tillbaka till dig...
Batteripolspänningen ger en indikation på hur pass uppladdat ett batteri är.
Tar man en vanlig blyackumulator, ex. ett bil- eller mc-batteri så ger de normalt runt 2,13V /cell. Med 6 celler som det normalt finns i ett 12V-batteri så blir polspänningen runt 12,8V på ett vanligt batteri, (har man ett GEL-batteri så ligger polspänningen vanligtvis högre - oftast runt 13,1V).
Alternativet till att mäta polspänningen är att mäta syravikten (densiteten) på svavelsyran. Ju mer uppladdat ett batteri är desto högre syravikt. Mäter man "uppladdningsgraden" med syravikt så måste man ta hänsyn till temperaturen då den inverkar något på densiteten.
Allra bäst uppfattning om ett batteris kapacitet fås genom att utföra ett urladdningsprov där man tar ut en konstant ström (varierar lasten något allteftersom spänningen faller) samt noterar cell- eller polspänningen i förhållande till tiden. Detta jämförs sedan med batteritillverkarens uppgifter och utifrån dessa kan man bl.a. konstatera vilken kapacitet batterierna har i jämförelse med när de var nya. Detta görs mycket sällan på enskilda batterier utan oftast bara där man har batterisystem i ex. kraftstationer, ställverk och teleutrustningar. (220V / 110V / 48V-system).
Då urladdningsprov fordrar en del kunskap och utrustning så kan man utesluta den metoden. Mätning av syravikten blir mer och mer sällsynt i och med att batterierna alltsomoftast börjar bli av den slutna underhållsfria typen (MF/LF) eller av GEL-typ, där man inte kan mäta syravikten.
Kvar återstår då "batteripolspänningsmetoden" och om vi kan få en uppfattning om batteriets skick utifrån det?
Utför man den på rätt sätt så kan man det i 99 fall av 100.
Man gör då enligt följande:
1. Lossa batteriet från fordonet och ladda upp batteriet med en för den typ av batteri avsedd batteriladdare.
2. Efter avslutad laddning. Vänta minst 6 timmar (denna rekommendation varierar beroende på tillverkare, så vill man vara säker så kan man vänta ett dygn.)
3. Mät batteripolspänningen.
Under laddningen och strax efter avslutad laddning så får man ofta samma polspänning på batteriet oavsett om man har ett nytt fräscht batteri eller ett gammalt sulfaterat batteri med nedsatt kapacitet. Detta är helt i sin ordning eftersom den batteriladdaren laddar upp spänningen till runt 13.5-14,5V eller något sådant.
Från början faller dock spänningen snabbt ner för att sedan stabiliseras runt en viss nivå. Det är utifrån denna nivå man kan få en uppfattning om batteriets skick. Är batteriet sulfaterat till viss eller stor del så kommer batteripolspänningen efter ett antal timmar att ligga betydligt lägre jämfört med ett nytt batteri av samma typ.
Exempelvis ett fräscht batteri kommer att ha en polspänning som stabiliseras runt 12,8-12,9V (eller högre beroende på typ). Ett batteri som är helslut kommer att ligga runt 12,2V eller lägre. Ligger det runt 12,4-12,5V så är kapaciteten nedsatt till viss del, men kan vara tillräckligt för att fylla sin funktion utan att skapa problem för ägaren vid starter etc.
Poängen är alltså:
Man kommer aldrig upp i samma "vilopolspänning" på ett sulfaterat batteri som man har i ett nytt fräsch batteri av samma typ om de laddats upp på samma sätt. Det är av yttersta vikt att låta spänningen stabilisera sig innan man drar några slutsatser av mätresultatet (dvs. vänta minst 6h, gärna ännu längre innan du gör någon mätning). Dessutom är det viktigt att notera mätvärdet med minst 1 decimal. Om man mäter upp det till "runt 12 Volt" så säger det inte ett smack.
Man kan givetvis använda sig av säkrare metoder, t.ex. att belasta batteriet relativt mycket en kort stund och se hur snabbt och mycket det återhämtar sig och utifrån det konstatera batteriets skick. Dock har mc-ägare i gemen sällan kunskaper för detta och då är "polspänningsmetoden" bättre.
Skulle man ha en viss skepsis till detta så kan man givetvis belasta batteriet en stund med ex. en glödlampa och mäta spänningen därefter.
Kapaciteten säger dock inte allt på ett batteri. En sådan sak som CCA-värde (eller MCA-värde) som är "ett mått på hur mycket ström (A) batteriet kan avge på kort tid utan att spänningen dyker för mycket" är av yttersta betydelse för bil- och mc-bruk.
Det är bl.a. därför man inte bör eller kan använda fritidsbatterier som batterier i fordon med elstart. De kan i och för sig ha betydligt högre kapacitet än motsvarande startbatteri för en bil men ända vara helt värdelöst ur startsynpunkt eftersom det helt enkelt inte kan avge den ström som startmotorn kräver i startögonblicket.
Det är förmodligen därför vissa helt avfärdar "Biltema-batterier" för att de i just sin (kanske mer svårstartade eller strömkrävande) hoj inte får tillräckligt mycket strömuttag medan andra inte har några som helt problem med dem angående startegenskaperna i just deras hoj. Vill man vara helt säker så bör man jämföra CCA-värdet på originalbatteriet med det alternativa batteri man ämnar köpa innan man slår till. Annars är det lite som att köpa "grisen-i-säcken".