CBR 929RR: Batteriproblem

http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-2915

Skulle detta fungera? Samt vart exakt ska jag placera sladdarna vid de olika mätningarna?

Tusen tack för all hjälp!

Japp. Det mätinstrumentet fungerar utan vidare.

Utifrån bilden: Vrid omkopplaren 1 steg medsols (så att den står på "20V=").
Använd den svarta mätsladden där den är inkopplad (COM) på bilden samt flytta den röda till uttaget längst till höger där det står "V"och anslut över batteriets poler (+ och -). Anteckna mätresultatet med minst 1 decimals värde några timmar efter avslutad laddning så ska vi tala om huruvida du behöver köpa ett nytt batteri eller ej.
 

Bifogat

  • Instrument.jpg
    Instrument.jpg
    21 KB · Visningar: 61
Last edited:
Om du läser TS beskrivning så ser du snart att han hade "troligtvis" biltema batteri!
Jo, det sitter (Yuasa YTZ10S MF, gel) batteri i hojen original.
Precis

Och om man då tänker när hojen e tillverkad så tyckte jag att resonemanget att ett orginal batteri skulle vara guld o gröna skogar:gnissla
 
Precis

Och om man då tänker när hojen e tillverkad så tyckte jag att resonemanget att ett orginal batteri skulle vara guld o gröna skogar:gnissla

Nu hänger jag inte med? Att det är underligt att det inte sitter ett original i eller att jag borde köpa ett?
 
Nu hänger jag inte med? Att det är underligt att det inte sitter ett original i eller att jag borde köpa ett?


En sa att orginal håller 7-8 år... hojen e hur gammal?(8år)
Med det resonomanget så borde orginal batteriet vara kvar eller precis blivit utbytt..
Nu verkar det juh vara så att det batteriet minst har suttit i hojen 1 år(biltema batteriet)
Dvs borde orginal batteriet max ha blivit 7 år innan det byttes...
Om man nu tänker lite logiskt så tror jag biltema batteriet suttit där lite längre än just 1 år och isåfall faller "orginal batteri är så mycket bättre" argumentet.
Om det däremot är så att biltema batteiret inte suttit där mer än max 1 år så borde det reklameras ( Om det nu laddats korrekt från första början innan det började användas)

Varför jag säger detta...
För att det finns folk som tror att betalar man 1miljon för ett bly batteri så är det så mycket bättre..
Jag vill bara få folk o inse att just i detta fallet så funkar biltema skitbra.
Och då har trådskaparen sparat i runda slängar nästan 1000kr...
 
O här kommer det i klartext
Köp detta batteriet på biltema 80-815 det kostar 319,00 kr Dettakör jag med i mina 929or


Vill du vara snål tar du detta som jag tror passar 80-255 det kostar 219,00 kr

Oavsett vilket så ska batteriet laddas upp helt innan det börjar användas

Och för att på korrekt sätt mäta om ett batteri är bra eller dåligt så använder man en sån här 15-1370 som kostar 399,00 kr på just biltema..

Tänk nu också på att detta inte är något hitech instrument så skalan brukar inte vara perfekt justerad..
Utan prova isåfall på din bil vad den ger för värde och sen mc batteriet..

Huvudsaken med detta intrument är att när man mäter så ska inte nålen rusa ner under belastning,utan den ska sjunka en liten bit under den första sekunden du testar o sen mycket långsamt ( under resterande 9 sekunder) gå ner eller stå still på skalan..

Japp. Det mätinstrumentet fungerar utan vidare.

Utifrån bilden: Vrid omkopplaren 1 steg medsols (så att den står på "20V=").
Använd den svarta mätsladden där den är inkopplad (COM) på bilden samt flytta den röda till uttaget längst till höger där det står "V"och anslut över batteriets poler (+ och -). Anteckna mätresultatet med minst 1 decimals värde några timmar efter avslutad laddning så ska vi tala om huruvida du behöver köpa ett nytt batteri eller ej.


Lycka till :rolleyes:
chansen att du gissar rätt är 50/50..
Och anledningen är att batteriet inte belastas.
 
Last edited:
Vad jag menade var bara att original batteri håller längre no matter what! '
Sen att det är dyrare visst, men det har en orsak varför den är det. Original batteri har suttit i min 929 sen nyköp vilket betyder att den har hållit i 8 år.
Har nyligen bytt till original igen. Tycker att det var värt dom pengarna så slipper man krångla fram o tillbaka med batteri.

Lycka till! :tummenupp
 
Last edited:
Det där får du gärna utveckla...

Du har inte kontrollmätt så många "återuppladdade uttjänta batterier" gissar jag. :rolleyes:


Nä jag bara gissar hej vilt.....:rolleyes:

Att bara mäta volten är en vild chansning, har du en bränd cell så kommer detta ge utslag men annars så missar du lätt ett dåligt batteri för att du helt enkelt inte belastar det och då kan du få fina värde som sen visar sig vara tomma löften.



Så frågan går nog tillbaka till dig...


Att kolla hur bra ett batteri är med en voltmeter är lika bra som o kolla hur mycket vatten du har i en behållare genom o kolla hur mycket som rinner genom slangen.

:död
 
Vad jag menade var bara att original batteri håller längre no matter what! '
Sen att det är dyrare visst, men det har en orsak varför den är det. Original batteri har suttit i min 929 sen nyköp vilket betyder att den har hållit i 8 år.
Har nyligen bytt till original igen. Tycker att det var värt dom pengarna så slipper man krångla fram o tillbaka med batteri.

Lycka till! :tummenupp
Japp, det sitter en snygg logo på sidan på det.
Jag startade morsans bil (1,6l) upprepade gånger med mitt Biltema-batteri jag har i hojen. Sen skulle jag åka hem, så jag skruvade i det oladdat i Gixxern, och den startade på första njugget. Så jag vet inte om dom är så jävla dåliga jag?
 
Japp, det sitter en snygg logo på sidan på det.
Jag startade morsans bil (1,6l) upprepade gånger med mitt Biltema-batteri jag har i hojen. Sen skulle jag åka hem, så jag skruvade i det oladdat i Gixxern, och den startade på första njugget. Så jag vet inte om dom är så jävla dåliga jag?

:tummenupp Har aldrig sagt någonting om Biltemas batteri!
 
Vad jag menade var bara att original batteri håller längre no matter what! '
Sen att det är dyrare visst, men det har en orsak varför den är det. Original batteri har suttit i min 929 sen nyköp vilket betyder att den har hållit i 8 år.

Finns absolut ingenting som säger att ett "Orginalbatteri" (vad nu det är, finns ju ett par olika tillverkare av "Orginalbatterier") är bättre än ett 3e parts batteri.

Har nyligen bytt till original igen. Tycker att det var värt dom pengarna så slipper man krångla fram o tillbaka med batteri.

Lycka till! :tummenupp


Biltema har 3 års garanti på sina batterier, om ett sådant batteri kostar 300:- och håller i minimum 3 år och ett "orginal"batteri kostar en tusing mer och håller 8-9 år. Vilket är billigast oavsett kvalité?

Men om du underhållsladdar ditt batteri på ett vettigt sätt så får du knappast mer problem med ett Biltema, Varta, Excide, Yuasa eller något annat.
Om batteriet tar slut fort så beror det knappast på batterierna utan slarv med undelhållsladdning och kanske ett par urladdningar.
 
Köpte multimetern för 149kr på Clas Ohlson. Den hade en testare för 12V batterier. Enligt den så får jag 13V utan belastning och 12.9V med belastning.

Tycker det låter skumt men kanske är helt normalt?

Ska jag köpa ett nytt batteri eller börja mäta saker på bågen? Vart ska jag sätta de små sladdarna när jag mäter?
 
Köpte multimetern för 149kr på Clas Ohlson. Den hade en testare för 12V batterier. Enligt den så får jag 13V utan belastning och 12.9V med belastning.

Påverkar motorvarvet spänningen över batteriet?

När du säger utan belastning, menar du då helt urkopplat eller med tändningen av (om du har något elfel kan det ju tänkas att det tjuvas stöm oavsett tändningen)?
 
Påverkar motorvarvet spänningen över batteriet?

När du säger utan belastning, menar du då helt urkopplat eller med tändningen av (om du har något elfel kan det ju tänkas att det tjuvas stöm oavsett tändningen)?

Jag gjorde mätningen direkt på batteriet med batteritest-funktionen. Så batteriet stod fritt långt ifrån motorcykeln. Med belastning menar jag det inbyggda motståndet i testaren som jag tror låg på 9kOhm
 
Ja jag hade mitt biltema batterie i nästan 4 år sen såldes hojen. Det var absolut inget fel på det. Skulle aldrig i mitt sketna liv köpa "sk orginalbatterier"!!!

För övrigt: Hur ofta har man en hoj över 5 år?
 
Last edited:
Så frågan går nog tillbaka till dig...

Batteripolspänningen ger en indikation på hur pass uppladdat ett batteri är.
Tar man en vanlig blyackumulator, ex. ett bil- eller mc-batteri så ger de normalt runt 2,13V /cell. Med 6 celler som det normalt finns i ett 12V-batteri så blir polspänningen runt 12,8V på ett vanligt batteri, (har man ett GEL-batteri så ligger polspänningen vanligtvis högre - oftast runt 13,1V).

Alternativet till att mäta polspänningen är att mäta syravikten (densiteten) på svavelsyran. Ju mer uppladdat ett batteri är desto högre syravikt. Mäter man "uppladdningsgraden" med syravikt så måste man ta hänsyn till temperaturen då den inverkar något på densiteten.

Allra bäst uppfattning om ett batteris kapacitet fås genom att utföra ett urladdningsprov där man tar ut en konstant ström (varierar lasten något allteftersom spänningen faller) samt noterar cell- eller polspänningen i förhållande till tiden. Detta jämförs sedan med batteritillverkarens uppgifter och utifrån dessa kan man bl.a. konstatera vilken kapacitet batterierna har i jämförelse med när de var nya. Detta görs mycket sällan på enskilda batterier utan oftast bara där man har batterisystem i ex. kraftstationer, ställverk och teleutrustningar. (220V / 110V / 48V-system).


Då urladdningsprov fordrar en del kunskap och utrustning så kan man utesluta den metoden. Mätning av syravikten blir mer och mer sällsynt i och med att batterierna alltsomoftast börjar bli av den slutna underhållsfria typen (MF/LF) eller av GEL-typ, där man inte kan mäta syravikten.

Kvar återstår då "batteripolspänningsmetoden" och om vi kan få en uppfattning om batteriets skick utifrån det?

Utför man den på rätt sätt så kan man det i 99 fall av 100.

Man gör då enligt följande:

1. Lossa batteriet från fordonet och ladda upp batteriet med en för den typ av batteri avsedd batteriladdare.

2. Efter avslutad laddning. Vänta minst 6 timmar (denna rekommendation varierar beroende på tillverkare, så vill man vara säker så kan man vänta ett dygn.)

3. Mät batteripolspänningen.


Under laddningen och strax efter avslutad laddning så får man ofta samma polspänning på batteriet oavsett om man har ett nytt fräscht batteri eller ett gammalt sulfaterat batteri med nedsatt kapacitet. Detta är helt i sin ordning eftersom den batteriladdaren laddar upp spänningen till runt 13.5-14,5V eller något sådant.

Från början faller dock spänningen snabbt ner för att sedan stabiliseras runt en viss nivå. Det är utifrån denna nivå man kan få en uppfattning om batteriets skick. Är batteriet sulfaterat till viss eller stor del så kommer batteripolspänningen efter ett antal timmar att ligga betydligt lägre jämfört med ett nytt batteri av samma typ.

Exempelvis ett fräscht batteri kommer att ha en polspänning som stabiliseras runt 12,8-12,9V (eller högre beroende på typ). Ett batteri som är helslut kommer att ligga runt 12,2V eller lägre. Ligger det runt 12,4-12,5V så är kapaciteten nedsatt till viss del, men kan vara tillräckligt för att fylla sin funktion utan att skapa problem för ägaren vid starter etc.

Poängen är alltså:

Man kommer aldrig upp i samma "vilopolspänning" på ett sulfaterat batteri som man har i ett nytt fräsch batteri av samma typ om de laddats upp på samma sätt. Det är av yttersta vikt att låta spänningen stabilisera sig innan man drar några slutsatser av mätresultatet (dvs. vänta minst 6h, gärna ännu längre innan du gör någon mätning). Dessutom är det viktigt att notera mätvärdet med minst 1 decimal. Om man mäter upp det till "runt 12 Volt" så säger det inte ett smack.

Man kan givetvis använda sig av säkrare metoder, t.ex. att belasta batteriet relativt mycket en kort stund och se hur snabbt och mycket det återhämtar sig och utifrån det konstatera batteriets skick. Dock har mc-ägare i gemen sällan kunskaper för detta och då är "polspänningsmetoden" bättre.
Skulle man ha en viss skepsis till detta så kan man givetvis belasta batteriet en stund med ex. en glödlampa och mäta spänningen därefter.



Kapaciteten säger dock inte allt på ett batteri. En sådan sak som CCA-värde (eller MCA-värde) som är "ett mått på hur mycket ström (A) batteriet kan avge på kort tid utan att spänningen dyker för mycket" är av yttersta betydelse för bil- och mc-bruk.
Det är bl.a. därför man inte bör eller kan använda fritidsbatterier som batterier i fordon med elstart. De kan i och för sig ha betydligt högre kapacitet än motsvarande startbatteri för en bil men ända vara helt värdelöst ur startsynpunkt eftersom det helt enkelt inte kan avge den ström som startmotorn kräver i startögonblicket.

Det är förmodligen därför vissa helt avfärdar "Biltema-batterier" för att de i just sin (kanske mer svårstartade eller strömkrävande) hoj inte får tillräckligt mycket strömuttag medan andra inte har några som helt problem med dem angående startegenskaperna i just deras hoj. Vill man vara helt säker så bör man jämföra CCA-värdet på originalbatteriet med det alternativa batteri man ämnar köpa innan man slår till. Annars är det lite som att köpa "grisen-i-säcken".
 
Last edited:
Punkt nr 2 kan man ersätta genom att ha en h4 lampa som drar (5Ah) över batteriet i runt en minut och sedan vänta några minuter och mäta sen - batteriet skall ha återhämtat sig nära det du hade
innan belastningen.

Iaf om batteriet är på 10A och över.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top