CBR 929 - wheeliefråga :)

  • Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
Teo skrev:
Stå upp! Jag sitter nästan aldrig längre. Man ser bättre, det är mycket sönare och den kommer snällt upp utan "på, av".

Jag kör inte "på av" när Jag sitter heller, Jag lägger bara lite mer tyngd på fotpinnarna typ :va
Jag ställer mig upp i bland när jag kör, är inte så säker på det än, tycker man har mer balansläge att spela med med utsträckta armar sittandes.. orkar inte förklara hur, men står man upp försvinner det spelet lite, i alla fall om man står på främre pinnarna..

Jag kör så långt så det räcker, är rätt nöjd.. :)
 
Vilka fotpinnar tycker ni är enklast at wheela på, bakre eller främre ?

..känns som att jag borde förvarna räddningstjänst, om att jag ska ut å öva nånstans :tomten
 
Dreva är visst kul!
1an gasa
2an gasa
3an gasa
4an gasa å rycka
5an - 6an köra FORT å rycka !! :D
 
Flytta dig bakåt på sätet, ryck till så du flyttar tyngdpunkten bakåt samtidigt som du går från normal gas, till ingen gas och därifrån till macgas. sista millimetern på gasen kan göra skillnaden så var noga med att verkligen dra max.
 
BlueNote skrev:
Dreva är visst kul!
1an gasa
2an gasa
3an gasa
4an gasa å rycka
5an - 6an köra FORT å rycka !! :D
Ja men är det så så är det lite tråkigt att den gör 120knyck ärliga på 6:an :D
 
yonsson skrev:
Flytta dig bakåt på sätet, ryck till så du flyttar tyngdpunkten bakåt samtidigt som du går från normal gas, till ingen gas och därifrån till macgas. sista millimetern på gasen kan göra skillnaden så var noga med att verkligen dra max.
Ok ska testa .. vid vilket varvtal ca ?
 
Tilläggsfråga:

Om jag kör på slangen, 1an .. brukar ta upp den vid ca 60, och sen dra ur den på 1an ... men tänkt testa peta i 2an, medan jag håller den uppe:

Hur gå tillväga ungefär? Övning ger ju såklart färdighet, men tacksam för lite tips, ang vilken fart man ska växla vid, samt hur mkt gas man ska ge då man precis petat i 2an...
 
IronMike skrev:
Om jag kör på slangen, 1an .. brukar ta upp den vid ca 60, och sen dra ur den på 1an ... men tänkt testa peta i 2an, medan jag håller den uppe:

Hur gå tillväga ungefär? Övning ger ju såklart färdighet, men tacksam för lite tips, ang vilken fart man ska växla vid, samt hur mkt gas man ska ge då man precis petat i 2an...

Varva inte ur den fullt, ca: 10 000rpm, vicka på lite gas så du får extra höjd koppla ur med ett eller 2 fingrar peta i nästa å möt upp med koppling medans du är på väg ner igen. Ta det lugnt bara, mjukt å fint ska det gå.

Stå INTE på skjutspinnarna, det är som att tigga om att slå runt, bara amatörer som sysslar med sånt :hihi

Förresten är din hoj en av dom bästa bakhjulsmaskinerna som finns så åka på 2:an är inga problem. Använd kopplingen.
 
Ok: näradöden upplevelse tidigare ikväll...

Gasade upp den vid ena försöket, 2an och ca 130... fick upp den, wheela ett tag, gick ner, stannade å va hur glad som helst *yes, nu kan jag* -tänkte jag.

Nästa gång gick det inte lika bra .. gasa upp den, men kom bara upp 15 cm, ökade långsamt långsamt höjde, gav mig fan på att få upp den *pang* - så kom all effekt, hojjen reser sig i ca 160-170, förbi balanspunkten, å jag känner asfalten närma sig min rygg :död

Av ren reflex så använder jag bakbromsen, får ner cykeln - ngt snett, varpå jag får lite wobbel, stannar sedan å andas lite...darrar å drar försiktigt hemåt.

....På motorvägen hem, ligger jag å cruisar, alldeles darrrig i en ca 160. Varpå ett rådjur-fan springer ut rakt framför, jag blundar å hinner typ tänka "nej, nu dör jag, saknar mamma.." .. inget händer, jag öppnar ögonen, å lever.

Dags för en grogg nu...
 
IronMike skrev:
Ok: näradöden upplevelse tidigare ikväll...

Gasade upp den vid ena försöket, 2an och ca 130... fick upp den, wheela ett tag, gick ner, stannade å va hur glad som helst *yes, nu kan jag* -tänkte jag.

Nästa gång gick det inte lika bra .. gasa upp den, men kom bara upp 15 cm, ökade långsamt långsamt höjde, gav mig fan på att få upp den *pang* - så kom all effekt, hojjen reser sig i ca 160-170, förbi balanspunkten, å jag känner asfalten närma sig min rygg :död

Av ren reflex så använder jag bakbromsen, får ner cykeln - ngt snett, varpå jag får lite wobbel, stannar sedan å andas lite...darrar å drar försiktigt hemåt.

....På motorvägen hem, ligger jag å cruisar, alldeles darrrig i en ca 160. Varpå ett rådjur-fan springer ut rakt framför, jag blundar å hinner typ tänka "nej, nu dör jag, saknar mamma.." .. inget händer, jag öppnar ögonen, å lever.

Dags för en grogg nu...
Jävlar vilken kväll! 2ggr på samma kväll :D
Jag börjar bli rädd när jag läser detta, är super beginner så det känns, har en Bandit 600 S -02 och vet inte om jag ens kommer prova.....

/Regards Cel
 
CeltaniC skrev:
Jävlar vilken kväll! 2ggr på samma kväll :D
Jag börjar bli rädd när jag läser detta, är super beginner så det känns, har en Bandit 600 S -02 och vet inte om jag ens kommer prova.....

/Regards Cel
3 gånger ... "överslag" - "wobbel" - och rådjur inom 10 minuter.

Detta var ngn timma sedan, jag darrar som ett asplöv fortfarande :4skrika
 
IronMike skrev:
3 gånger ... "överslag" - "wobbel" - och rådjur inom 10 minuter.

Detta var ngn timma sedan, jag darrar som ett asplöv fortfarande :4skrika


Hmmm....Vobbel ???...Har du styrdämpare ??...Har en liggandes. PM:a för diskussion...
 
IronMike skrev:
3 gånger ... "överslag" - "wobbel" - och rådjur inom 10 minuter.

Detta var ngn timma sedan, jag darrar som ett asplöv fortfarande :4skrika
Ett någorlunda svårt rekord att slå :D

nä men jag vet inte om det är möjligt att klara av att träna mina första "Slangar" med en B6s:a?
 
jag börjar också hitta på balanspunkten :) inga rådjur dock... och slanga i allt över 80 är bara att glömma, iaf att plocka upp den i dom hastigheterna... bra det, då överlever jag min första crash
 
Några basic grundregler för att kunna få form på sitt åkande.

Lär dig lyfta när och hur du vill.
Lär dig växla.

Kan du kontrollera dessa så hittar du buslätt balanspunkten,med den prestanda som en Blejd har så har du ju obegränsat med gas att justera höjden med.

Visst du kommer dimpa ner en 2456 gånger till och kanske slå över/sabba lamellerna och kopplingskorgen/packboxarna/ men det får du räkna med.
 
Jag får upp min otrimmade moppe som går i 40 :7peta .
RYCK MER! :fatta! :tungan
 
IronMike skrev:
Om jag kör på slangen, 1an .. brukar ta upp den vid ca 60, och sen dra ur den på 1an ... men tänkt testa peta i 2an, medan jag håller den uppe:

Hur gå tillväga ungefär? Övning ger ju såklart färdighet, men tacksam för lite tips, ang vilken fart man ska växla vid, samt hur mkt gas man ska ge då man precis petat i 2an...


Varva inte mycket.. om du ska växla...kan bli konstig i växellådan sen.. :rofl ...
 
Långa farbron skrev:
Några basic grundregler för att kunna få form på sitt åkande.

Lär dig lyfta när och hur du vill.
Lär dig växla.

Kan du kontrollera dessa så hittar du buslätt balanspunkten,med den prestanda som en Blejd har så har du ju obegränsat med gas att justera höjden med.

Visst du kommer dimpa ner en 2456 gånger till och kanske slå över/sabba lamellerna och kopplingskorgen/packboxarna/ men det får du räkna med.


Det bästa är att öva på vanlig cykel tror jag,, o hitta den ballanspunkten..
Hjälpte mig i allafall, va kung på bax på cykel.. 6 690 meter...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top