CBR 929 - wheeliefråga :)

  • Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
Nyligen köpt hojjen.. Lärt mig köra på slangen 1an ut, kan hålla den ganska länge på balanspunkten etc - men till problemet. Jag får F*N inte upp hojjen på 2an :fatta!

Hur bär man sig åt med cbr'en ? .. plätt-lätt på ettan, men tvåan e bara "glömma det" för min del. Lyckats poppa upp den med gas över krön, men hur f*n bär man sig åt i övrigt - då menar jag gas-släpp-gas å rycka lite, vill få upp hojjen utan att använda kopplingen.

-om det nu inte funkar utan koppling. Har testat lite med koppling, det är även också en omöjlighet, cbr'en känns blytung fram så fort man lämnat 1a växeln :va

*hjälp*

tips mottages med öppna armar...
 
IronMike skrev:
Nyligen köpt hojjen.. Lärt mig köra på slangen 1an ut, kan hålla den ganska länge på balanspunkten etc - men till problemet. Jag får F*N inte upp hojjen på 2an :fatta!

Hur bär man sig åt med cbr'en ? .. plätt-lätt på ettan, men tvåan e bara "glömma det" för min del. Lyckats poppa upp den med gas över krön, men hur f*n bär man sig åt i övrigt - då menar jag gas-släpp-gas å rycka lite, vill få upp hojjen utan att använda kopplingen.

-om det nu inte funkar utan koppling. Har testat lite med koppling, det är även också en omöjlighet, cbr'en känns blytung fram så fort man lämnat 1a växeln :va

*hjälp*

tips mottages med öppna armar...

De är inga problem med att få upp den på 2:an!! De hela handlar om teknik!! tro mej jag tyckte att de va omöjligt i fjol... Men i år är de hur lätt som helst! Kommer inte ihåg hur mycke varv man ska ha men ca:6-7000 varv och släpp gasen och bjud på fullt igen samtidigt som du rycker upp den!!!! Ursäkta stavning mm... men va fan de är ju lördagskväll!!! haha SKÅL!
 
Ge bara lagom med gas på 2:a, jag får upp polarens vid ca 4000 varv genom att skicka in kopplingen, ge full gas och sen bara släppa ut.. den kommer så fint, ungefär som om den vill leka på ett hjul! Som någon sa innan, det är tekniken, va brutal så kommer den diweckt, när du väl lärt dej så behöver du inte vara brutal längre! :banana
 
Grejjen är ju...

At jag varit så satans brutal som jag kan vara ... sliter allt jag kan, gasar å rullen håller på att vridas av typ, det går bara inte.

2an i ca 100-110 km/h å runt 7000 varv .. gasa till, släppa, rycka å full gas - hjulet lyfter sig kanske 10 cm :huvet

...och då sitter jag långt bak i sadeln också :(

--
kanske borde ta å peta i 2an medan jag kör slangen på 1an, verkar vara lättare för min del kanske, har ju full koll på slangandet på första växeln iaf :3freak
 
Kan tänka mej att du har såna brutala biceps som håller en sån hög vikt framåt att det inte spelar någon roll om du sitter långt bak :tungan

Prova att köra lite saktare, iof ska det väl inte spela någon direkt roll, men ligg i ca 70 och koppla, ge en massa gas o släpp ut skiten så ska den komma, även om du så sitter på tanken.. annars är det nog en Kawazaki 125:a du köpt!
 
mjukis skrev:
Kan tänka mej att du har såna brutala biceps som håller en sån hög vikt framåt att det inte spelar någon roll om du sitter långt bak :tungan

Prova att köra lite saktare, iof ska det väl inte spela någon direkt roll, men ligg i ca 70 och koppla, ge en massa gas o släpp ut skiten så ska den komma, även om du så sitter på tanken.. annars är det nog en Kawazaki 125:a du köpt!
He he ;)

"jag har en sån kawasaki 125a" ... -"ehh de här är en harley klubb" *asg*

Får testa imorrn. Funderar på att dra till tullinge å pröva mig fram, är det någon som har lust att haka så hojta till, jag kan bjuda på donken mot lite heta wheelie-tips :fyllisar
 
De är inga problem att gas-släpp-gasa upp den på 2:an om du ligger i typ 130-150, men hur kul e de!? Kopplar du så spelar de ingen roll vad du har för fart, den kommer upp ändå. Jag kopplar alltid upp den, vare sig de är på 1:an i 10km/h eller 2:an i 140km/h. Varför vill du så gärna gasa upp den, så mycket sliter de ju inte att koppla upp den.
 
wonderwizard skrev:
dreva ner 1 tagg fram.

annars ger du för lite gaspådrag efter avslaget

Dreva ner tycker iaf jag är fullständigt onödigt!
Den blir bara hetsigare att köra, de kan iofs vara kul en stund, men vad ska man med de till?
De är inga som helst problem att slanga med org.drevning...bättre att köra orginal och lära sig växla på slangen än att koppla upp den på en drevad 3:dje växel och tycka att de är imponerande.
 
Krippa skrev:
De är inga problem att gas-släpp-gasa upp den på 2:an om du ligger i typ 130-150, men hur kul e de!? Kopplar du så spelar de ingen roll vad du har för fart, den kommer upp ändå. Jag kopplar alltid upp den, vare sig de är på 1:an i 10km/h eller 2:an i 140km/h. Varför vill du så gärna gasa upp den, så mycket sliter de ju inte att koppla upp den.
Så, hur ska man göra med cbr'en då? ... ta upp den på 2an, var, när och hur ? :tungan
 
IronMike skrev:
Nyligen köpt hojjen.. Lärt mig köra på slangen 1an ut, kan hålla den ganska länge på balanspunkten etc - men till problemet. Jag får F*N inte upp hojjen på 2an :fatta!

Hur bär man sig åt med cbr'en ? .. plätt-lätt på ettan, men tvåan e bara "glömma det" för min del. Lyckats poppa upp den med gas över krön, men hur f*n bär man sig åt i övrigt - då menar jag gas-släpp-gas å rycka lite, vill få upp hojjen utan att använda kopplingen.

-om det nu inte funkar utan koppling. Har testat lite med koppling, det är även också en omöjlighet, cbr'en känns blytung fram så fort man lämnat 1a växeln :va

*hjälp*

tips mottages med öppna armar...


Jag står upp...liger i 90-100 km/h och gungar till på fotpinnarna ger GAS den reser sig fint :tummenupp Sitta ner är värre men det är nog bara att öva.
 
Last edited:
smurfen skrev:
Jag står upp...liger i 90-100 km/h och gungar till på fotpinnarna ger GAS den reser sig fint :tummenupp Sitta ner är värre men det är nog bara att öva.

Det där med att stå upp har ja inte vågat mej på riktigt.. tycker det är lite läskigt asså. Känns som om man ska ramla av skiten när man vrider på.. men det är väl en vane sak det oxå.. inte att ramla av men att stå upp :)

Haru några tips?
 
Luta dig inte så mycket framåt, pröva att hålla
överkroppen lite längre bakåt, kör med lite soppa i den och bara öva! Snart gasar du upp den på 3:an! Lycka till :tummenupp
Investera i en styrdämpare om du inte har.
 
Jag kan ta min sunkiga retta 98 och ta upp från 40-120 km/h typ med koppling på tvåan, på trean kommer den om man motiverar den lite i 150-160 med koppling, eller gupp i vägen.. Odrevad..
Bara att träna.. :tummenupp
 
Last edited:
Je fan i kopplingen! Du sliter bara ut den och drivpaketet. Plocka upp den bara! Stå är asfint, gärna med vänster på akjutspinnen, annars då är det ju bara att rycka upp den runt 6-8k varv.
 
Teo skrev:
Je fan i kopplingen! Du sliter bara ut den och drivpaketet. Plocka upp den bara! Stå är asfint, gärna med vänster på akjutspinnen, annars då är det ju bara att rycka upp den runt 6-8k varv.
Äh bullshit, det är så mjukt o fint så med koppling om man gör rätt.. Man kan ta den mycket tidigare än om man av o påar med gasen.. Blir lugnare o finare.. Körde av o på under mina första år med mina olika hojar, när jag fick tummen ur att lära mig koppla så öppnades en ny wheelie värld... :)
 
Hultan skrev:
Äh bullshit, det är så mjukt o fint så med koppling om man gör rätt.. Man kan ta den mycket tidigare än om man av o påar med gasen.. Blir lugnare o finare.. Körde av o på under mina första år med mina olika hojar, när jag fick tummen ur att lära mig koppla så öppnades en ny wheelie värld... :)


Stå upp! Jag sitter nästan aldrig längre. Man ser bättre, det är mycket sönare och den kommer snällt upp utan "på, av".

Jag kör inte "på av" när Jag sitter heller, Jag lägger bara lite mer tyngd på fotpinnarna typ :va
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top