Cbr 919 -97 ojämn gång på låga varv

Nils P

Nils
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Flemingsberg
Hoj
CBR900
Har en cbr 919 -97 som går lite dåligt på varvtal under 2000. Över det så går den hur fint som helst. Kör på 98 oktan och kört slut på bensinen som varit där sedan jag ställde av den. Så ny fräsch bensin finns där nu. Tändstift bytta, luftfilter bytt. Någon idé om vad som kan vara värt att kolla upp? Batteriet är inte helt fräscht, men det kan väl inte påverka det?
/N
 
Last edited:
En synkning tillsammans med rengöring kan nog göra gott.
 
Om man inte gör det själv, vad kan det kosta på en verkstad tros?
Det finns ingen verkstad som gör det seriöst, inte för att det är svårt, utan för att det tar mer tid än vad som går att debitera (cirka 10h).
 
Det finns ingen verkstad som gör det seriöst, inte för att det är svårt, utan för att det tar mer tid än vad som går att debitera (cirka 10h).
Ajdå, går i försäljningstankar och vill ju inte lägga för mkt pengar innan försäljning då det ändå inte inbringar så mkt i försäljningspris.
 
De tar nog ca 8-10 timmar att göra det själv men de är inte svårt bara krångligt att få loss och sätta tillbaka. De är bara skit i de små lågfartsmunstyckena. Du kan visserligen sopa i lampolja eller akut injektion cleaner ex stp en hel flaska på bara max 5l soppa i tanken. Du kör en sväng med den groggen och låt den stå minmst ett dygn och kolla om de blev bättre. Duger inte det så ta en borrmaskin med slagfunktion och borra med slag på förgasarna så de skallrar som fan, lägg såklart en stålbit som skydd på flotörkopparna. Man kan nämligen ha tur att skiten skallrar ur på det sättet upprepa prociduren under flera dagar om de inte lossnar direkt. Ett anna sätt som funkar några ggr för mig är att ta loss luftfiltret och ta en typ badhandduk som man trycker fast inne i burken så förgasarna kvävs upprepade ggr med motor igång och höga varv. De kan nämligen suga loss skiten i munstycken om man upprepar det 1-20ggr. Motorn ska inte kvävas helt så den stannar men nära på så att säga.
Innan du börjar med hillbillyfixet så kör gärna skallermetoden med borrbaksin på förgasarna och dränera sedan bränslet ur dem via avtappningssskruvarna så inte man får in än mer skit i munstyckena. Upprepa den dräneringen efter varje skallerförsök och kvävningsförsök,,,ja du fattar. Vanlig liten sketen borrmaskin med borrslag är bäst så de blir så fina små vibbar som möjligt, ta inte en stor bilnmaskin hehe :hihi
 
De tar nog ca 8-10 timmar att göra det själv men de är inte svårt bara krångligt att få loss och sätta tillbaka. De är bara skit i de små lågfartsmunstyckena. Du kan visserligen sopa i lampolja eller akut injektion cleaner ex stp en hel flaska på bara max 5l soppa i tanken. Du kör en sväng med den groggen och låt den stå minmst ett dygn och kolla om de blev bättre. Duger inte det så ta en borrmaskin med slagfunktion och borra med slag på förgasarna så de skallrar som fan, lägg såklart en stålbit som skydd på flotörkopparna. Man kan nämligen ha tur att skiten skallrar ur på det sättet upprepa prociduren under flera dagar om de inte lossnar direkt. Ett anna sätt som funkar några ggr för mig är att ta loss luftfiltret och ta en typ badhandduk som man trycker fast inne i burken så förgasarna kvävs upprepade ggr med motor igång och höga varv. De kan nämligen suga loss skiten i munstycken om man upprepar det 1-20ggr. Motorn ska inte kvävas helt så den stannar men nära på så att säga.
Innan du börjar med hillbillyfixet så kör gärna skallermetoden med borrbaksin på förgasarna och dränera sedan bränslet ur dem via avtappningssskruvarna så inte man får in än mer skit i munstyckena. Upprepa den dräneringen efter varje skallerförsök och kvävningsförsök,,,ja du fattar. Vanlig liten sketen borrmaskin med borrslag är bäst så de blir så fina små vibbar som möjligt, ta inte en stor bilnmaskin hehe :hihi
Fick ordning på det nu. Dränerade förgasarna, satte slang i dräneringsnipplarna och blåste lite med tryckluft. Nu går hojen som den ska. Skulle det återkomma så testar jag ditt sätt. Och funkar inte det så får jag planera in 8-10 timmar framöver. Ska tillägga att jag fick ett annat tips som fungerat på en annan hoj. Gick till som så att dra ut med hojen och varva den till 6000 varv och sen dra upp choken, släppa och dra upp choken igen, o göra så ett par ggr.
 
Dra ut choken i fart funkar inte på cbr 900/919 för de som de flesta sporthojar har inget chokspjäll. Men på de gasare som har det funkar de minst lika bra som att kväva förgasarna med hadduk.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top