cbr 900rr motor på en cb 900 -83??

T.Olsson

Desmoholic
Gick med
15 Feb 2004
Hoj
En stor och en liten Honda
Jag funderar på att bygga om en cb 900 från -83,till en början vill jag montera ditt en annan motor. Är det någon som vet om det är möjligt att sätta dit en fireblade motor ??

mycke tacksam för svar

Förstör inte en fin hoj som CB900f.

Allt går men jag tror inte att CB900 -83 och CBR har några gemensamma fästen mm. Då kan du lika gärna ta en yamma motor eller suzuki.

T.Olsson skrev:
Jag funderar på att bygga om en cb 900 från -83,till en början vill jag montera ditt en annan motor. Är det någon som vet om det är möjligt att sätta dit en fireblade motor ??

Visst är det möjligt, med litet tid och jävlaranamma. En helt annan sak är om det är praktiskt möjligt att besiktiga en sådan skvader. Det är ju liksom inte lika diskret som att stoppa i en renblästrad CB1100R-motor. :rolleyes:

Men om du tänker modernisera en CB900 så är motorn bland det absolut sista du bör ge dig på. Ramen (byte eller modifiering), gaffel, bakdämpare och bromsar ligger långt före på listan. :tummenupp

Annars håller jag med föregående talare om att den hojen nog gör sig bäst i originalutförande. :)

T.Olsson skrev:

mycke tacksam för svar

Verkar inte vara en så smart lösning :rolleyes: Som att sätta in en BMW V8 i en Volvo 240

Saken är som så att jag kan köpa kompisens cb900 för ett par tusen och en annan kompis har en cbr motor och en tredje har fälgar oc bromsar m.m.Blev bara väldigt sugen på ett "projekt" men vi får väl se vad som händer...

T.Olsson skrev:
Saken är som så att jag kan köpa kompisens cb900 för ett par tusen och en annan kompis har en cbr motor och en tredje har fälgar oc bromsar m.m.Blev bara väldigt sugen på ett "projekt" men vi får väl se vad som händer...

Annars kan han ringa mig. Inget skämt. Finns hojen i i Gbg och är till salu som byggsats så pma mig om du inte ska ha den.

T.Olsson skrev:

Kör hårt!!

Varför?? Jo för att det går.. :D

T.Olsson skrev:

mycke tacksam för svar

klart det är möjligt!!
gört bara! cb 900f e en grymt snygg hoj o med en cbr900rr motor:P Wiee!!
blir nog fett de!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...