Cbr 900rr bränner kablarna till laddningen?

Civinco

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Hoj
Cbr 900rr
Blev med en Fireblade -96:a i vintras, som då hade en bränd regulator... kontakterna som sitter under sadeln ned mot generatorn hade smält + regulator kontakten. Bytte ut både kontakterna och regulatorn.
Funkade fint, laddade 13,8-14,2v i ca 60 mil.. och nu smälte kontakterna under sadeln igen. Rök och luktade som fan. Pulsen på 300 var det bara att slita bort polerna på batteriet. :(

Hojen startar fortfarande. "pust" :Bugar
Mäter jag över kablarna till generatorn/spolen så ligger den på 0,7 ohm på alla?

Vad fasen kan detta bero på? Har inte mätt något annat speciellt. Tips mottages med stor glädje. fanns uppenbarligen något annat som orsakade felet för föregående ägare

Så.. Inga svar men tänkte meddela... nu verkar det fungera.

Inte helt säker än. Men tror att felet var att Deutsch kontakten som monterats mest troligt inte klarade strömstyrkan som blev där. Gjorde så att jag montera en säkringshållare med tre säkringar på kablarna till regulatorn. Sen började jag med låg amp & gick uppåt. Vid 5-7000 höll 25amp. och tog då en sväng på 5 mil. Kollade när jag kom hem och det laddade, säkringarna var hela & kablarna ej varma. Ska köra så ett tag, sen ev ta bort hållaren och krimpa ihop kablarna..

Håller tummarna nu.

Troligvis var det glappkontakt / oxid i en kontakthylsa dom processerna blir lätt självförstörande efterrsom den smälta isoleringen avger ämnen som driver på korosionen. Jag tror att fukttäta skarvhylsor pressade med en riktig kabelskotång ( momentpresstång) är lösningen på ditt problem. Inspektera och mät att dom tre faskablarna från generatorn inte har kontakt med jord. Det gäller även generatorspolarna när laddregulatorn är bortkopplad. Just jordfel är inte helt ovanligt i elmaskiner. (.motor ,generator)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti