24 timmar efter att jag sålde mitt senaste klara projekt så inhandlades nästa =) En fireblade från 1998, som helt klart sett bättre dagar. Dock helt nybesiktigad med blankt papper och går fint som tusan i motor och låda. Aldrig kört sporthoj, eller ja, touring hoj om man frågar vissa =D, så jag har inte så mkt att jämföra med men den kändes bra.
Själva köpet gick väldigt smidigt, men sen så kom hela försäkringsbiten vilket inte gick lika smidigt. Ringde IF, och kollade priser på en halv försäkring och fick ett skit bra pris på 525kr/mån eftersom hojen är reggad som 41kw. Åkte och köpte hojen, på parkeringen hos säljaren så ringer jag glad i hågen till IF igen och vill köpa halvförsäkring på sagd hoj. Inga problem säger säljaren, det blir 2750kr/månad tack. "ursäkta mig, jag måste fått en mindre stroke helt plötsligt, vad sa du?", "jo, eftersom det är 94kw så blir det en rätt hög premie då man är under 30". Dom räknar tydligen på ursprungseffekt, oavsett det som står i regbeviset. Trots att jag förklarade att jag köpte den här hojen just pga att tjejen jag pratat med tidigare gav mig ett bra pris och jag hade annars valt en annan hoj pga den höga premien. Om jag hade tecknat premien på 535kr när jag pratade med henne så hade jag fått en faktura på resterande belopp när felet uppdagats trots att de själva gett mig priset enligt honom. Hur som helst, bad honom rulla ihop den offerten till en liten boll och gömma den i valfri kroppsöppning. varpå jag istället tecknade en trafikare hos trygghansa bara för att slippa trafikförsäkringssektens avgift. Tips på bättre deals mottages tacksamt.
Ev så köper jag en reggad ram till en 1992a beroende lite på hur det passar och flyttar över allt och får classic försäkringen istället.
Nog gnällt om det, körde hem hojen och vilken jävla hoj ! den ser ut som skit just nu, men går som en dröm. Skillnad mot o köra enstånke retard =D

Skadorna som är på hojen just nu som är prioriterade är tanken, som är svårt bucklad så till den grad att den är bortom räddning.

Sen ett nytt slipon, eller bättre beggat, för detta har blivit pannkaka
sen är kåporna i rätt dåligt skick med, både baken och själva kåpan fram
.
Så tanken är väl som följer - Bättre beggad tank, måste ta reda på om det finns andra modeller som passar för utbudet på beggade fireblade delar verkar begränsat. Baken skulle jag kunna tänka mig att försöka passa ihop med den nya cbr1000rr rumpan om det går att få tag i, annars så blir det en bättre original eller nåt som passar någorlunda på iaf. Kåpan fram kan jag leva med tillsvidare, men det skulle jag vilja ha original då jag tycker den är jäkligt snygg tbh. Ska försöka klura ut hur jag får båda lysena fram att lysa på halvljus, finns säkert trådar om det, ska forska i ämnet. Göra nåt åt själva "rutan" då den är rätt repig. vet inte om det går att polera upp den eller om det bara är att byta den som gäller.
Som ni märker så kommer jag antagligen behöva all hjälp jag kan få så tips och råd på vart man kan hitta delar, om nån har nåt liggande, hur man löser ev problem osv är mer än välkomna
dock så kommer jag genomföra det, så att tala om för mig att hissen inte går ända upp är lönlöst 
Trevlig midsommar !
//Patrik
Själva köpet gick väldigt smidigt, men sen så kom hela försäkringsbiten vilket inte gick lika smidigt. Ringde IF, och kollade priser på en halv försäkring och fick ett skit bra pris på 525kr/mån eftersom hojen är reggad som 41kw. Åkte och köpte hojen, på parkeringen hos säljaren så ringer jag glad i hågen till IF igen och vill köpa halvförsäkring på sagd hoj. Inga problem säger säljaren, det blir 2750kr/månad tack. "ursäkta mig, jag måste fått en mindre stroke helt plötsligt, vad sa du?", "jo, eftersom det är 94kw så blir det en rätt hög premie då man är under 30". Dom räknar tydligen på ursprungseffekt, oavsett det som står i regbeviset. Trots att jag förklarade att jag köpte den här hojen just pga att tjejen jag pratat med tidigare gav mig ett bra pris och jag hade annars valt en annan hoj pga den höga premien. Om jag hade tecknat premien på 535kr när jag pratade med henne så hade jag fått en faktura på resterande belopp när felet uppdagats trots att de själva gett mig priset enligt honom. Hur som helst, bad honom rulla ihop den offerten till en liten boll och gömma den i valfri kroppsöppning. varpå jag istället tecknade en trafikare hos trygghansa bara för att slippa trafikförsäkringssektens avgift. Tips på bättre deals mottages tacksamt.
Ev så köper jag en reggad ram till en 1992a beroende lite på hur det passar och flyttar över allt och får classic försäkringen istället.
Nog gnällt om det, körde hem hojen och vilken jävla hoj ! den ser ut som skit just nu, men går som en dröm. Skillnad mot o köra enstånke retard =D

Skadorna som är på hojen just nu som är prioriterade är tanken, som är svårt bucklad så till den grad att den är bortom räddning.


Sen ett nytt slipon, eller bättre beggat, för detta har blivit pannkaka

sen är kåporna i rätt dåligt skick med, både baken och själva kåpan fram


Så tanken är väl som följer - Bättre beggad tank, måste ta reda på om det finns andra modeller som passar för utbudet på beggade fireblade delar verkar begränsat. Baken skulle jag kunna tänka mig att försöka passa ihop med den nya cbr1000rr rumpan om det går att få tag i, annars så blir det en bättre original eller nåt som passar någorlunda på iaf. Kåpan fram kan jag leva med tillsvidare, men det skulle jag vilja ha original då jag tycker den är jäkligt snygg tbh. Ska försöka klura ut hur jag får båda lysena fram att lysa på halvljus, finns säkert trådar om det, ska forska i ämnet. Göra nåt åt själva "rutan" då den är rätt repig. vet inte om det går att polera upp den eller om det bara är att byta den som gäller.
Som ni märker så kommer jag antagligen behöva all hjälp jag kan få så tips och råd på vart man kan hitta delar, om nån har nåt liggande, hur man löser ev problem osv är mer än välkomna


Trevlig midsommar !
//Patrik