Cbr 900rr årgång 92 restaurering

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Mitt första inlägg, men har ”hängt” på forumet under några år och läst.
Jag lyckades ”hitta” en CBR900RR ifrån 1992 med (enligt mig) den bästa färgkombinationen vit, blå och röd.

Den här hojen kunde man bara drömma om när man var yngre, känns lite overkligt att den står i garaget.

Jag började att restaurera upp den för 2 månader sedan, men har som plan att få den helt klar till nästa säsong. Motorn och chassit är i toppskick. Så det som jag fixar till är kåporna som har lite sprickor, och sen byter jag ut sånt som är slitet eller försummat genom åren. Den har stått sedan 15 år tillbaka ungefär, men förra ägaren har tagit väl hand om den med regelbundna byten och att den fått rulla några mil om året.

Den har det lägsta VIN nr jag sett någonstans ?

Jag tänkte lägga upp lite bilder på sånt som kan vara kul att visa, och hoppas på att kunna få goda råd ifrån alla kunniga här på forumet.
IMG_0522.jpegIMG_0596.jpeg
 
Last edited:

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Han hade en spricka i fronten, rakt över Honda märket. Detta störde mig enormt och det var det första som jag ville åtgärda.
IMG_1182.jpeg
Plus lite fula stenskott som gått igenom den vita Lacken.

Eftersom den har alla original dekaler och dessa går inte att få tag i längre så måste jag laga sprickan, och sen lackera färgen men få en osynlig övergång. Som tur är så finns det hyfsat med plats kvar längs med sidorna.

IMG_1196.jpeg
IMG_1270.jpeg

Eftersom det är ABS plast så är det viktigt att förstärka med klämmor inne i plasten, och att man lagar med smält plast så mycket man kan. Sen spackla det sista lilla som behövs för att fylla i små repor som är kvar.

köpte 2k färg ifrån R.H Lacke i Tyskland och den funkade skitbra, hög kvalité på den lacken och mycket bra kulör.
IMG_1528.jpeg
Så här blev slutresultatet! Den fick sen stå och härda ordentligt, minst 2 veckor, innan jag satte dit Honda dekalen.
Mycket kvar, men är ganska nöjd med hur det blev.

IMG_1541.jpeg
IMG_1542.jpeg
 

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
City
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Kul projekt, dom är verkligen skitsnygga i den färgsättningen! ?
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
saknar min cbr turbo som jag sålde i våras kanske inte den vassaste turbo hojen men jösses va vild den var:)
 

Bifogat

  • IMG_0323.jpg
    IMG_0323.jpg
    4.7 MB · Visningar: 49

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Härligt med alla minnen åkare har av den här hojen, kul att ni delar med er!

Om någon har kåpor liggande ifrån 92 med rätt färgkombinationer eller annat roligt så får ni gärna PMa mig.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
En sak jag ville åtgärda eller uppgradera var bromsarna, den ska så klart bevaras så original som möjligt, men jag gillade inte hur bromsarna tog när jag körde i somras.

Oken såg ok ut så jag struntade i total renovering där. Så jag började med att tömma hela systemet både bak och fram, så att jag skulle få ut skit och sånt som kan sitta inne i oken. Tvättade och satte in nya Brembo belägg.

Före
IMG_1591.jpeg

Efter
IMG_1595.jpeg

Plockade av de gamla bromsslangarna (som troligtvis suttit sen 92) till nya Venhill stål omspunna ledningar både bak och fram. Valde svarta eftersom jag inte vill att det ska synas, syftet är att det ska kännas!

Dom täcks ganska bra av kåpor ändå.

Gamla
IMG_1633.jpeg

Nya
IMG_1630.jpeg
IMG_1574.jpeg

Pumpade upp allt, satte det sen på ”tryck” över natten, för att sen lufta dem dagen efter.

IMG_1628.jpeg

Vilken skillnad det blev, bromsarna biter snabbt och har ett helt annat tryck nu.

Syftet är att köra denna hojen så mycket jag kan, det ska inte bli ett utställning ex! Så eftersom jag är en ansvarsfull hojåkare ? vill jag uppdatera dessa sakerna för säkerheten skull.

En annan viktig sak att ha så man inte får en TS är så klart en styrdämpare, hittade en ifrån LSL som monteras inne bakom framkåpan, jag vill inte att den ska synas utan bara finnas där, så att den inte stör original utseendet på hojen.

IMG_1678.jpeg
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
En annan viktig sak att ha så man inte får en TS är så klart en styrdämpare, hittade en ifrån LSL som monteras inne bakom framkåpan, jag vill inte att den ska synas utan bara finnas där, så att den inte stör original utseendet på hojen.

View attachment 492346

Snyggt jobbat!
Jag ser att "foamet" runt varvräknaren saknas, har du bara tagit bort det för rengöring eller har du hittat något nytt som ser ut som originalet?
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Snyggt jobbat!
Jag ser att "foamet" runt varvräknaren saknas, har du bara tagit bort det för rengöring eller har du hittat något nytt som ser ut som originalet?
Tack!
Jag har ”skum panelen” kvar, den är bara borttagen för tillfället. ??
Jag har ett extra också.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Avgasröret såg lite blekt ut, inte konstigt med tanke på ålder. Men jag ville fixa till det så att det ser bra ut, jag är inte ute efter perfekt utan bara att det blir genomgånget och underhållet.

Original avgasröret använder jag inte, kanske kommer sätta på det senare, men det är ifrån 93 eller 94, så jag behåller ”racing röret” på. :)

Plockade av allt och tog isär det jag kunde.
IMG_1208.jpeg
IMG_1210.jpeg

Efter att allt tvättat röret så sandade jag med 2k papper försiktigt, sen silikonrengöring, maskering. Blästrade röret på färg som går ifrån motorblocket.

IMG_1232.jpeg

Lackerade med värmebeständig färg, svart på metallen och genomskinlig över kolfibern.
Polerade upp klämman och några andra delar.
Lät allt vila lite några dagar innan jag värmde upp delarna med en värmepistol så att färgen härdar ordentligt.

Sen tillbaks på hojen igen med nya Yoshimura fästesfjädrar, nu ser det representabelt ut igen.

IMG_1245.jpeg
IMG_1246.jpeg
Tog en sväng och det lät bra också :)

IMG_1681.jpegIMG_1680.jpeg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Snyggt jobb m ljuddämparen ! Tänkte på förra inlägget - är inte kopplingsvajern lite knäckt? Borde vara en rakare utgång från handtaget
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Snyggt jobb m ljuddämparen ! Tänkte på förra inlägget - är inte kopplingsvajern lite knäckt? Borde vara en rakare utgång från handtaget
Tack! ?
Nä vajern har faktiskt en ”böj” i början, helt ny vajer. Jag vet inte om det är en ”Honda grej” men den behöver böjen för att få rätt väg ner till kopplingen.
IMG_1330.jpeg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Den allra bästa versionen på CBR900 och färgsättning ser så race ut som möjligt. Sen börjar den växa och ser mer gatanpassad ut. Svor mycket på dom där när jag åkte bandag med 750 och inte hängde med... :glömdet
Kul det där med hålen som var borrade i kåpan. Försäljningsargumentet var att den skulle svänga snabbare! Läste Performance Bike på den tiden. De skrev, "lets tape them up and see if it reveals oil tanker steering characteristics":hihi
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Den allra bästa versionen på CBR900 och färgsättning ser så race ut som möjligt. Sen börjar den växa och ser mer gatanpassad ut. Svor mycket på dom där när jag åkte bandag med 750 och inte hängde med... :glömdet
Kul det där med hålen som var borrade i kåpan. Försäljningsargumentet var att den skulle svänga snabbare! Läste Performance Bike på den tiden. De skrev, "lets tape them up and see if it reveals oil tanker steering characteristics":hihi
Jag håller med, det är någonting med den här första som är specielt. När man plockar av plasten och tanken så blir det inte så mycket kvar, den är liten och lätt!

Haha, jag har hört det argumentet med hålen också. Om inget annat, så tycker jag att dem är coola tillsammans med de runda lamporna, en polare säger att hojen påminner om Jason i Fredagen den 13e.
Hålen borde ge någon kylning eller vindgenomströmning bakåt på hojen iallafall.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top