CBR 900R och dess likar?

Doxster

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
GSX-R 1000 K2
Kollar fortfarande runt efter en förstahoj som är lämplig för min ekonomi. Snabbt räknat på länsförsäkringars sida så landar jag på ~6900 halv/hel för en CBR 900 -98 (och runt omkring -98, så fort jag kollar på -00 och nyare sticker det iväg och blir genast dyrt). Dessa är enligt LF beräknade på 41kw som dom tydligen är strypta till på pappret, men jag har också hört att dom alltid räknar på full effekt numera? Hur fungerar detta om man har obegränsat A-kort?

Finns det fler RR hojar som bör landa runt den helårspremien som jag har missat? Vill inte gärna ha en gammal hoj, försöker hålla mig runt -98 -99, tycker det är tillräckligt gammalt. Skulle vara trevligt med förslag på förstahoj då jag är säker på att det finns modeller som jag har missat osv, över 10 000:- per år på försäkring går jag inte. Jag är 23 nu och antagligen 24 när jag har tagit lappen.

Tacksam för alla svar :Bugar

Har du försökt med If? Märkesförsäkring, förvisso med hög självrisk.

Så när man räknar på nätet så "märker" f-bolagets sökmotor om jag har körkort eller inte? Om man istället ringer till dom kan man be dom räkna på vad det skulle kosta om man faktiskt hade körkortet?

Jag tyckte 6900:- lät billigt för halvförsäkring på ett år, att komma ner ännu lägre vore ju guld. :yoparty

Leta upp dom modeller du är intresserad av. Ring alla försäkringsbolag och be om en prisuppgift. Honda företrädelsevis hos IF och Suzuki hos Länsförsäkringar. (dom har ju ett nytt avtal) Ett tips är att inte titta på R-hojar om du vill hålla ner premien. Garage och boende utanför stadskärna kan också sänka premien.

Jag är visserligen 32 år (snart) men boendes mitt i Uppsala=dyrt.....
Hamnade under 10000 kr helförsäkrat på min BB hos trygg-hansa. ca 2-3000.- lägre om jag bott nån mil utanför stan :(

F-bolagen e inte kloka men å andra sidan så är det många "skenförsäkringar" etc som drar upp våra premier!

Hej! Jag är oxå 23 och bor något utanför jkpg.. i taberg. Tog kortet förra året. Min fireblade -92 kostar mig ca 500:- månaden halvförs (kan inte ställa av). Då har jag även 2 bilar samt personförs på samma bolag. Dom går efter orginaleffekt . Hade gärna haft en nyare, men jag väntar tills jag blir gammal nog för f-premierna ska gå ner. Det är trots allt en ganska pontent gammelfarfar. MYCKET ÅKA FÖR PENGARNA!

// johan

(godnatt)

Leta upp dom modeller du är intresserad av. Ring alla försäkringsbolag och be om en prisuppgift. Honda företrädelsevis hos IF och Suzuki hos Länsförsäkringar. (dom har ju ett nytt avtal) Ett tips är att inte titta på R-hojar om du vill hålla ner premien. Garage och boende utanför stadskärna kan också sänka premien.

Jag är visserligen 32 år (snart) men boendes mitt i Uppsala=dyrt.....
Hamnade under 10000 kr helförsäkrat på min BB hos trygg-hansa. ca 2-3000.- lägre om jag bott nån mil utanför stan :(

F-bolagen e inte kloka men å andra sidan så är det många "skenförsäkringar" etc som drar upp våra premier!

Jag tar gärna emot fler tips på R-hojar som är i samma klass som CBR, dock har jag kollat på de flesta "vanliga" R-hojar och märkt att nästan alla är över min budget. Men det kanske finns några guldkorn jag har missat?

Att inte kolla på R-hoj är inte riktigt ett alternativ då det är antingen det eller motard som gäller, men det lutar mer åt R-hoj för var dag som går, enda alternativet är att välja en modell som kanske kostar något mindre än andra. :gnissla

zuperbulle: Hur kommer det sig att många skriver på blocket "reggad på 41kw = billig att försäkra" och liknande då? Är det om man har begränsat A-kort som försäkringen faktiskt är så låg? Din försäkring verkar inte skilja sig mkt från den jag har räknat på på nätet. 41kw strypningen sitter väl i -92 också?

Du har även alternativet med Folksam och går du SMC sporthojskurs så får du ner premien ytterligare. Lycka till med körkortet:)

Var aktsam!

Ropa inte hej när du tecknar en försäkring via nätet. Jag gjorde detsamma på min cykel och fick ett pris på 3500:- hel/hel i Uppsala. Slängde in handpenning och tingade cykeln just för att försäkringen var så bra. Tecknade en garageförsäkring för transporten för att täcka eventuelle skador. När jag fick hem den från firman så gick ett par veckor och sedan så kom försäkringsbeskedet för helförsäkringen på posten. Premien var då 9200:- hel/hel. Detta för att jag hade tecknat den på nätet och INTE uppgett rätt ursprungseffekt vilket man är tvungen att göra.

Efter mycket om och men samt en massa samtal med bolagaet (LF) så fick jag ner premien till 8900:- (har jag för mig). Då flyttade jag också över alla mina försäkringar till dom. Hur som helst. Innan jag tackade ja till denna så var jag tvungen att avbryta samtalet och jag sa att jag skulle återkomma igen. 10 minuter senare pratade jag med en annan person på bolaget och han sa att premien låg på 3411:- hel/hel. Det är taget sa jag och bad honom teckna denna från början av maj. Sagt och gjort. Nyss hemkommen från Thailand så ligger beskedet i brevlådan och premien blev för kommande år 3105:- hel/hel eftersom jag hade betalat in summan på garageförsäkringen med. :tummenupp

Det gäller att ha tur samt att prata med rätt person. I detta fall så verkade det som om personen på LF inte hade klart för sig att ursprungseffekten ligger till grund för premien.

Jag har personens namn så sparat så om något händer så har jag ju ändå pratat personligen med honom via telefon och ansvaret torde ligga i hans händer efterom jag inte har en aning om cykeln är strypt eller ej (ljög jag nu eller?). :D

Jag tyckte 6900:- lät billigt för halvförsäkring på ett år, att komma ner ännu lägre vore ju guld. :yoparty

Om du kollat på länsförsäkringar på nätet så ändrar dom inte automatiskt till full effekt. Står på deras sida att försäkringstagaren själv ansvarar för att effekter på pappret överensstämmer med den verkliga. Jag fick också en riktigt bra premie på LF via nätet, när jag ringde så gällde det dock inte utan dom räknar alltid på full effekt = mkt dyrare:gnissla

Yamaha YZF750R har vart ganska billig för mig hos TH när jag har kollat...
Yamaha FZR1000 (-91) är riktigt billig! 145hk men 214kg torrvikt. Kollar du på ännu tidigare modeller blir den såklart ännu billigare. Tveksam till hur "sportig" FZRen är men det kanske någon annan vet? Känns som att den borde vara ganska osmidig, kanske kan hjälpa lite att höja den i bak.

Last edited:
zx-9, gsxr750, r1, dessa är bra hojar med rätt fint med pulver. Hur de ligger till försäkringsmässigt vet jag inte, men det borde ju vara liknande 900r?

För mig var de dyrare allihopa, om man kollade på gsxr 750 från 96 iallafall...
Innan dess tycker jag att gsxr från 1990 är snyggast och den är ju billig att försäkra.

Tack för alla svar, det här med försäkringar är alltid en jävla djungel vad det än är man ska försäkra så hjälpen uppskattas :Bugar

Conseal: Problemet är att jag är ungdom enligt den tabellen, och då landar på dubbelt pris jämfört med ägaråldern 35-49 år...

Jag får fortsätta kolla blocket dagligen helt enkelt och hoppas på att guldkornet tittar fram någon dag... :)

Akta dig för LF på nätet! Deras program räknar på effekten som finns i VVs databas och även om du tecknar den får du hem "rätt" premie när personalen har gått genom papperen. Har man tur så kan det slinka genom men det finns personer som jobbar med att bara kolla MC försäkringarna. Har dom som bank, gick dit, killen som hjälpte mig ringde runt en massa för dom har ingen koll själva, han fick prata med en kvinna som gjorde detta jobbet.

Akta dig för LF på nätet! Deras program räknar på effekten som finns i VVs databas och även om du tecknar den får du hem "rätt" premie när personalen har gått genom papperen. Har man tur så kan det slinka genom men det finns personer som jobbar med att bara kolla MC försäkringarna. Har dom som bank, gick dit, killen som hjälpte mig ringde runt en massa för dom har ingen koll själva, han fick prata med en kvinna som gjorde detta jobbet.

Låter som att man bör ringa dit istället... Finns en del skräckexempel.

Tror ni man kan fråga dom vilka hojar som ligger bra till i premie eller är dom förtegna med sånt?

Jag betalar 490 i månaden för halvförsäkring för min R1 -99:a.
Inte farligt.

Folksam/SMC.

Tror ni man kan fråga dom vilka hojar som ligger bra till i premie eller är dom förtegna med sånt?

Det har jag också funderat på... skulle ju vara jävligt smidigt iallafall :)
Någon här som vet/har provat?

Det måste ju finnas någon sorts gränser för när försäkringen går upp ett steg.
De går väl inte bara på effekt/vikt, eller? Tror jag läste att de även kollar på
statistik för just den modellen osv.
Sen skiljer det ju uppenbarligen mellan olika bolag också.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti