CBR 900 RR startar inte efter ventiljustering

margum

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
Skellefteå
Hoj
cbr 900 rr -97
Hej! Jag har en fireblade från 98 som jag shimsat in ventilerna på. Efter montering så startar den inte utan baktänder var 10e till var 20e varv. Den har gnista och får soppa, och kammarna ligger rätt i förhållande till veven.
Nu funderar jag såhär: Kan det vara så att gnista kommer på avgastakten? Då man ställer kammen i övre dödläge för första cylindern, hur vet man att det är förbränningstakt eller avgastakt som den står i?
Eller är det någon som har en bättre idé om vad det kan vara för fel?
 
Du vet att cylindern är i förbränningstakten när ventilerna är stängda med kolven i topp.
 
Ja alltså att cylindern är i förbränningstakten går ju lätt att kontrollera, men är tändningen också i förbränningstakten då? Det borde ju bara tända vart annat varv om jag har förstått 4-takt rätt. Tändkablarna funderade jag också på, eller om jag lyckats montera spolarna fel, men det ser rätt ut.
 
coil 1 and 4 (black/white wire) coil 2 and 3 (blue/yellow wire) if you sit on bike cyl 1 is on the left and 4 onright

Snott från en 99:a.
 
Det är bra att veta:) men frågan kvarstår: hur vet man vilket varv på veven som 1ans cylinder tänder?
 
Det behöver du inte bekymra dig om,den ger gnista varje varv.
 
Hur mkt fick du justrera ventilerna ?
 
Som mest var det 0.06 om jag minns rätt. Inte så att jag ska ha bränt någon ventil eller så. Ska öppna upp igen och dubbelkolla allt, kändes bara så jävla omständligt.
 
Du har förmodligen shimsat för tight därav smällarna och som Busaberg skrev så tänder det varje varv så du kan inte ställa in kammen i "fel" toppläge.
 
Och vinnaren av en varmkorv på Biltema är: Sukkaha!
Priset hämtas ut vid nästa reservdelsrunda.
Hade blandat ihop tändkablarna, nu går den hur fint som helst:)
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top