CBR 900 front axel

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Honda cbr 900rr -97
hej.

misstänker att fram axlen på min cbr 900 95aa. är felet till att den drar snett. vi har haft bort axlen och sett att den var sne och vred gafflen ojämt. så min fråga är från vilka årmodeller passar på -95?

sitter och tittar på ebay. eller om någon som vet om något annat?

tänkte ha tag i en så fort det går så man kan fixa felet. se om det gör någon nytta.

Det låter konstigt att framaxeln "dragit gaffeln sned".
Hur har du kollat axeln...i en svarv?

Eller har du bara sett att gaffelbenen inte sitter paralella när du tog bort framhjulet.

- Sätt tillbaka framhjulet, dra inte åt det.
- Lossa på båda gaffelbenen i undre och övre gaffelkronan.
- Dra åt framhjulet.
- Dra sen åt gaffelkronan.
- Ta bort framhjulet och återmontera framaxeln och kolla om den passar i gaffelbenen.

Om något skulle vara krokigt så är mitt tips = undre gaffelkronan.

Om du vill byta framaxel så passar 92 - 99.

/KentW

jag vet. ne inte i svarv. men vi tog bort fram hjulet. satte i axelen. sen snurrade vi runt axlen på plats då syntes det att gafflarna rörde sig olika. fram och tillbaka.

sen syns det att den är lite små sne. låter kanske konstig vet i fan hur dom har lyckats. men hojen drar till höger om man släpper styret. ska den gå rakt får man luta sig till vänster med hela överkroppen. så något stämmer ju inte.

undra gaffel kronan säger du. hur mäter man allt sånt här då? vill ju ha min hoj rätt. =/

undra vad en ny axel kostar?

Det låter konstigt att framaxeln "dragit gaffeln sned".
Hur har du kollat axeln...i en svarv?

Eller har du bara sett att gaffelbenen inte sitter paralella när du tog bort framhjulet.

- Sätt tillbaka framhjulet, dra inte åt det.
- Lossa på båda gaffelbenen i undre och övre gaffelkronan.
- Dra åt framhjulet.
- Dra sen åt gaffelkronan.
- Ta bort framhjulet och återmontera framaxeln och kolla om den passar i gaffelbenen.

Om något skulle vara krokigt så är mitt tips = undre gaffelkronan.

Om du vill byta framaxel så passar 92 - 99.

/KentW

Kostar nog inte mycket, kolla med din lokala honda-butik, till en r6 går han på 300 har jag för mig och jag har bytt några stycken när dom upphört vara raka. . . . .alla tillsammans med gaffelbenen som inte tålde min behandling. :D jag har biltemas däckbalanserare som jag lägger upp den på och snurrar för att kolla om den överlevt, ser jag inte med ögonmåttet så kör jag vidare så ingen indikatorklocka för mig inte. ;)

jag vet. ne inte i svarv. men vi tog bort fram hjulet. satte i axelen. sen snurrade vi runt axlen på plats då syntes det att gafflarna rörde sig olika. fram och tillbaka.

sen syns det att den är lite små sne. låter kanske konstig vet i fan hur dom har lyckats. men hojen drar till höger om man släpper styret. ska den gå rakt får man luta sig till vänster med hela överkroppen. så något stämmer ju inte.

undra gaffel kronan säger du. hur mäter man allt sånt här då? vill ju ha min hoj rätt. =/

undra vad en ny axel kostar?

- Att hojen drar till höger beror nog mer på att bakhjulet inte "linjerar" med framhjulet.
- Är axeln "krokig" så byt den, kostar inte så mycket, finns säkert beg att köpa.

- Sen kollar du som jag skrev ovan.

/KentW

Jag kan ju tillägga att de 3 axlar jag bytt har inte bara blivit sneda på egen hand.

På de axlarna har jag förbrukat 2 styr/gaffel-kronor och 5 gaffelben.....
Mao. kolla att allt annat är rakt om axeln inte är det.

min min mc är en imoprt från england verkar det som och den har varit lagd. fråga är hur hårt. men inte ett märke i ramen eller i sving eller någonting. ett fäte till kåpan under på motorn är av bara.
hoppas inte den är ram sne då. en borde ju hjälpa att byta axlen iaf.
bakhjulet har vi mätt in så det ska sitta rakt. vet dock inte hur man ser om den linjerar på bäst sätt?

- Att hojen drar till höger beror nog mer på att bakhjulet inte "linjerar" med framhjulet.
- Är axeln "krokig" så byt den, kostar inte så mycket, finns säkert beg att köpa.

- Sen kollar du som jag skrev ovan.

/KentW

vet inte hur mankan kolla om ramen är sne?

haha. ne inte på egen hand va? =)

får köpa en ny axel och se efter.

Jag kan ju tillägga att de 3 axlar jag bytt har inte bara blivit sneda på egen hand.

På de axlarna har jag förbrukat 2 styr/gaffel-kronor och 5 gaffelben.....
Mao. kolla att allt annat är rakt om axeln inte är det.

min min mc är en imoprt från england verkar det som och den har varit lagd. fråga är hur hårt. men inte ett märke i ramen eller i sving eller någonting. ett fäte till kåpan under på motorn är av bara.
hoppas inte den är ram sne då. en borde ju hjälpa att byta axlen iaf.
bakhjulet har vi mätt in så det ska sitta rakt. vet dock inte hur man ser om den linjerar på bäst sätt?

vet inte hur mankan kolla om ramen är sne?

haha. ne inte på egen hand va? =)

får köpa en ny axel och se efter.

Om axeln är sned så borde ett eller bägge benen vara lika sneda, har svårt att se att dom klarar sig när man knäcker en axel..
Är benen sneda så finns det risk att även kronan gett sig med.

Benen kan du kolla genom att lossa locket och klämma ner ytterbenet och vrida ett varv, är dom böjda kommer det ta i.

okej. ska prova det du säger då. så jag kan hänga upp hojen eller något sen lossa locket och trycka upp ytterhöljet av benet. och vrida då? så du menar?
hur kan man kolla om kronan har klarat sig eller inte då?

ska bli spännande och se hur det är. om man senare får för sig att byta fram gaffel till nyare upsidedown. passar styr krona och lager från dom nyare direkt på min ram då?

Om axeln är sned så borde ett eller bägge benen vara lika sneda, har svårt att se att dom klarar sig när man knäcker en axel..
Är benen sneda så finns det risk att även kronan gett sig med.

Benen kan du kolla genom att lossa locket och klämma ner ytterbenet och vrida ett varv, är dom böjda kommer det ta i.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph