CBR 900 fighter

Ser bra ut! :tummenupp
jag tycker att du ska ta bort den plana delan på baken längst ner/fram

Håller med ,bort med den upp&nervända hajfenan. Då kommer den nog kännas mindre & mer i linje.Sen så tycker jag du ska forsätta bygga i plåt istället för plast det är ju mycket råare.
Schyst med den hembyggda baklampan mer sånt.
 
Svanberg91 Tackar :)

Jezze_ Ja de har du nog rätt i, har redan kapat lite i den för å få dit sittdynan.. men ska kapa mer :D

EST Jepp, kapa får de bli. Bygga i plåt tror ja inte de blir nåt med.. är svårt å få till rundningar å sånt om man inte knackar å bankar å driver plåten som en stolle. Blir lättare å fixa de sen med glasfiber, även om de är ett helvete å hålla på med :huvet
 
Är lite stiltje nu eftersom ja väntar på material till bakramen och på blinkers till undertailen.

Går å funderar på om man ska ta tag i avgassystemet.. vill ju ha ett som ryms under motorn å bara utblåset sticker ut vid bakhjulet..
Tänkte kapa grenröret å dra ihop rören tidigare än orginal för att hinna få plats med en ljuddämpare under motorn..

Kommer detta ställa till nåt problem? Ljudmässigt är ja inte orolig över.. de är mest om de påverkar motorn negativt, kommer ju givetvis bestycka om hojen sen. Tacksam för snabba svar eftersom ja vill ha nåt å göra :rolleyes: :D
 
Är lite stiltje nu eftersom ja väntar på material till bakramen och på blinkers till undertailen.

Går å funderar på om man ska ta tag i avgassystemet.. vill ju ha ett som ryms under motorn å bara utblåset sticker ut vid bakhjulet..
Tänkte kapa grenröret å dra ihop rören tidigare än orginal för att hinna få plats med en ljuddämpare under motorn..

Kommer detta ställa till nåt problem? Ljudmässigt är ja inte orolig över.. de är mest om de påverkar motorn negativt, kommer ju givetvis bestycka om hojen sen. Tacksam för snabba svar eftersom ja vill ha nåt å göra :rolleyes: :D

Kolla mikeys byggtråd, han har/hade avgas. som du beskriver :tummenupp
 
Eller så köper man en helt ny då dom inte är så djäkla dyra.

I vilket fall som helst så ta loss den och dubbelkolla efter sprickor på insidan.
Jag hade det på min efter att förre ägaren haft marksyning. Litet skrapmärke på utsidan och spricka på insidan.


Vart får man tag på dom ?? Samt hur mycket är inte så jäkla dyrt ??
 
Såg snyggt ut med den nya baken :tummenupp ...men ska du inte försöka flytta fram den lite ;)
 
Kolla mikeys byggtråd, han har/hade avgas. som du beskriver :tummenupp

Har sett hans hoj men missat byggtråden :tummenupp
Tack för tipset!

Såg snyggt ut med den nya baken :tummenupp ...men ska du inte försöka flytta fram den lite ;)

Tackar :) nja. är ju sadeln som styr, möjligt att de går å flytta fram den lite.. men som du kanske ser på bilden är de rätt provisoriskt "montage" :D
Mest för att få ut lutningen på baken.



Började faktiskt med avgassystemet idag, kapade isär å passade ihop dom två å två. Nu måste ja ha mer rör innan ja kan fortsätta.
Tänkte ja skulle göra en egen dämpare, är ju inte mkt å gå på så den får bli rektangulär och bred..

En sak ja funderar på.. utnytjas pulserna från motorn i avgassystemet?.. eller skulle de inte göra nåt om jag valde å inte dra ihop systemet fullt ut.

orginal går ju 4-2-1..

Tänkte om de gör nåt om man bara kör 4-2?
Kanske inte går å dra ihop vilka cylindrar som helst med varann då?

Hoppas ni fattar vad ja menar :tungan
 
härligt med hondabygge=) 954röven ä inte så tokig häller men yamahas ä helt ok....hur mycke gav du för denna pärla?? du behöver givetvis inte svara..har ingen riktig uppfattning bara...Lycka till i Verkstan!
 
här är ett par bilder på hur jag gjort på mitt pågående bygge.
byggde en egen liten låda.. tanken är att det ska på en magkåpa med sen så man bara ser lite av själva lådan och så piporna som sticker ut på var sida..:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00221.JPG
    DSC00221.JPG
    69.2 KB · Visningar: 166
  • DSC00218.JPG
    DSC00218.JPG
    48 KB · Visningar: 153
Klockrent! Ser kanoners ut

Du har inga bilder på hur du byggde ljuddämparen?
Håller på och pular med en liknande lösning, men har inte en susning hur man bygger ljuddämpardelen. Vore intressant att se hur du har löst det.
 
har tyvärr dokumenterat det lite för dåligt , men här är iaf ett par bilder..
Har byggt ett Y av vanliga stålrör från mekonomen ,precis där röret går in i lådan, sen använde jag inneröret från den gammla söndertrasade akraburken jag fick till hojen , och även stoppningen från den. hela burken ska målas svart sen är tanken..
 

Bifogat

  • DSC00216.JPG
    DSC00216.JPG
    34 KB · Visningar: 310
  • DSC00217.JPG
    DSC00217.JPG
    37.1 KB · Visningar: 354
  • DSC00219.JPG
    DSC00219.JPG
    38.2 KB · Visningar: 173
Riktigt häftigt!
Vad är det för hoj burken sitter på? Ser ut som en 929/954?
Håller också på att fundera på avgaslösningar för en cbr 900 men som trådskaparen säger så blir det lite ont om plats bakåt om man inte skippar en bit av systemet.
 
Nej är en R1-02 får väl dra igång en byggtråd snart tror jag..
 
Har sett hans hoj men missat byggtråden :tummenupp
Tack för tipset!

Ja kan säga att ljudet ur min pipa går inte av för hackor :)

Och en 954 häck sitter som ett smäck! (Julrims varning på den va :rodnar )

Så här ser min ut.
 

Bifogat

  • DSC00020.JPG
    DSC00020.JPG
    27.2 KB · Visningar: 112
  • DSC00019.JPG
    DSC00019.JPG
    30.1 KB · Visningar: 152
  • DSC00018.JPG
    DSC00018.JPG
    32.7 KB · Visningar: 194
  • DSC_0544_beskard_50.JPG
    DSC_0544_beskard_50.JPG
    156.2 KB · Visningar: 189
  • DSC000241.JPG
    DSC000241.JPG
    83.7 KB · Visningar: 148
  • DSC_0551_25.JPG
    DSC_0551_25.JPG
    138.8 KB · Visningar: 194
Började faktiskt med avgassystemet idag, kapade isär å passade ihop dom två å två. Nu måste ja ha mer rör innan ja kan fortsätta.
Tänkte ja skulle göra en egen dämpare, är ju inte mkt å gå på så den får bli rektangulär och bred..

Jag köpte en liten universaldämpare på Micro istället för att ödsla tid på att bygga en, kostade 250 spänn tror jag...sen fick jag iofs justera den lite i på ovansidan med 30kilos släggan för att inte ta i oljetråget...men bra blev det!

En sak ja funderar på.. utnytjas pulserna från motorn i avgassystemet?.. eller skulle de inte göra nåt om jag valde å inte dra ihop systemet fullt ut.

orginal går ju 4-2-1..

Tänkte om de gör nåt om man bara kör 4-2?
Kanske inte går å dra ihop vilka cylindrar som helst med varann då?

Hoppas ni fattar vad ja menar :tungan

Ja du ser ju hur jag har gjort mitt, och jag märker inte någon som helst skillnad mot innan!

Så jag säger: KÖR BARAKÖR :tummenupp
 
Tack för tipsen å framförallt bilderna.
Din hoj är jävligt snygg Mikey :)

Troligtvis börjar jag med dämparen på måndag, blir liknande gabbes..

Vad ska man dämpa med? vill ju att de ska hålla ett tag.
Vad är de för dämpning i en vanlig bildämpare?
De har man ju några som "blivit över" som bara ligger å skräpar, kanske går å snitta upp en sån å använda stoppningen därifrån :D

Uhh va snål ja känner mig :tummenupp
 
Tack för tipsen å framförallt bilderna.
Din hoj är jävligt snygg Mikey :)

Troligtvis börjar jag med dämparen på måndag, blir liknande gabbes..

Vad ska man dämpa med? vill ju att de ska hålla ett tag.
Vad är de för dämpning i en vanlig bildämpare?
De har man ju några som "blivit över" som bara ligger å skräpar, kanske går å snitta upp en sån å använda stoppningen därifrån :D

Uhh va snål ja känner mig :tummenupp

Det heter inte snål,det heter innovativ eller miljömedveten,för det blir väl katalysator på nya systemet?:D
 
De är självklart att ja skulle haft katalysator.. om jag hade haft nån, hade även där råkat få två stycken över från avgassystembyggen till bilarna :va
Men tyvärr sålde ja dom i somras, annars hade ja lätt hängt dit en av dom :D


Testade faktiskt å bocka igår.. brukar bli krångligt å bocka runt saker, som tex nu när de ska bli en låda. Ännu jävligare blir de när dom är små.
Men testade som sagt igår, fick mig en testbit som ja ska se hur den passar under motorn idag. Passar den så kör vi på imorn.

Kollade även vad som fanns att använda som innanmäte.
Perforerad plåt fanns de gott om. Fanns två varianter, en med runda ca 5-6mm hål å en annan med fyrkantiga 10x10mm hål.
Tänkte köra på den med runda hål, nackdelen är att den är galvad.. men ska ju inte svetsa så mkt i den ändå :)
 
är lite inne på om ja skulle plasta en egen nu :va .. får ser hur de blir





Tackar :)





De är på god väg iaf :) vill inte ha en för liten heller, mittimellan :P men får kolla upp det.
Har suttit å kikat lite då å då efter bakdel, å ska kolla lite till nu snart, måste ju få tummen ur nångång ! :gnissla



Som en fortsättning på svingpoleringen kör jag vidare med ramen..
Ja lovar.. de ÄR roligt :mattias
Här har jag slipat bort klarlacken
2ekni9d.jpg



En closeup.. ser spännande ut va? :wiggle
2gul72a.jpg



Sen testade ja på en fläck bara för å se att ja slipat nog.
Å de verkar ju gå å få upp glansen! :tummenupp
bi3sqa.jpg



Men de bakre/nedre delen på ramen, där fotpinnarna är infästa verkar de va svårt å få upp glansen, den delen är gjuten väl? går de inte polera upp gjutgods.. vad tror ni? kolla på första bilden, de är den delen jag hängt upp hojen i, från svetsen å hela vägen ner.


Stay tuned!

de går jätte bra tt polera där men de är lite mer jobb innan de blir bra.. gjorde de på min cbr iaf
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top