cbr 900 fighter blinkers paj

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
allt funkar på min fighter bortsett ifrån de 4 blinkersen. Blinker indikatorerna på instrumentpanelen lyser inte heller annars funkar allt och hojen går kanon.

Vad kan det vara för fel? Relät eller säkring? Det händer INGET när jag trycker på blinkersknappen på styrey och jag hör inget litet reläljud heller.

Tror ni att alla elgrejer är gömda under tanken eller vad är standard att gömma säkringsbox och relä när man bygger fighter på cbr 900?

Jag är råkass på el och skulle uppskatta svar.:tummenupp

Kan vara relät.

Jag skulle ta en multimeter och mäta lite så att du har rätt spänning där du ska. Elfel är sällan lätta att se så mäta är det som gäller.

Kan vara relät.

Jag skulle ta en multimeter och mäta lite så att du har rätt spänning där du ska. Elfel är sällan lätta att se så mäta är det som gäller.

Ok tack problemet är att jag är helt kass på el. Var ska jag sätta mätaren och vilket utslag ska jag få om det är korrekt?

Ok tack problemet är att jag är helt kass på el. Var ska jag sätta mätaren och vilket utslag ska jag få om det är korrekt?

Mät först och främst vid blinkersarna, problemet ligger förmodligen inte där men då kan du söka dig utifrån och in. Utslag ska du ha Volt (V) på en skala av 0-20V. Idealt utslag ska vara mellan 12 och 13V när det blinkar, ju närmare 13V desto bättre. Givetvis ska du mäta mellan fas (+) och jord, brukar vara en svart och en svart-vit kabel till blinkers, svart-vit är +.

Är alla fyra döda så beror det förmodligen på att spänning eller jord är borta. Glapp, kabelbrott eller jordfel någonstans är nog dom rimligaste orsakerna. Relät kan ju även vara trasigt, men det är fort bytt (på de flesta hojar i alla fall) och kostar inte speciellt mycket.

Om du har en servicehandbok underlättar det enormt när du felsöker. Är man inte bekant med elektronik på en MC (eller i allmänhet) så kan det vara svårt att hitta exakt hur allt är kopplat.

Med lite tålamod tror jag det löser sig. Är nog inget större fel i grunden misstänker jag. :)

Last edited:
jag skulla chansa på att säkrinarna är under tanken - långt fram.
relät ligger förmodligen under förgasarna - uppochner, kanske som för mig med vatten i :) vänd uppochner så att vattnet rinner ut, kan va så enkelt..

jag skulla chansa på att säkrinarna är under tanken - långt fram.
relät ligger förmodligen under förgasarna - uppochner, kanske som för mig med vatten i :) vänd uppochner så att vattnet rinner ut, kan va så enkelt..

Kanontips tack så mycket ska ni ha båda två!

Ska ge mig på´t själv tänkte jag återkommer med resultet!

hitta säkringarna under tanken, den för blinkers var paj, bytte, ena blinkers paj han jag se innan säkring 2 gick, bytte lampa, allt funkar. åker ut och åker efter typ 500 m så funkar inte blinkersena igen, ställde in hojen i garaget o la ner för idag:mad:

när jag bytte blinkerslampan så var det väldigt ärjat o rostigt i lampfästet.

vad tror ni om att dra o köpa ny framblinkers o skarva på dessa o köra å va gla? jag tror att detta skulle lösa saken.

sen så jag att en en sån där lås elanslutning med 2 hanar var tom. jag upptäckte även 2 lösa honor som jag misstänker har suttit i den fasta hananslutningen. ser att de har kontakta med den lampa (halvljus) som inte funkar. ska jag chansa och sätta i dessa så kanske jag får halvljus åxå eller ska jag skita i det o bara köra med helljus? chansningen består i att jag ABSOLUT inte är säker på att dessa 4 kontakter suttit ihop tidigare, men jag tycker att det ser ut som det. de andra anslutningarrna har platser eller är upptejpade.

vad faan göra tycker ni?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...