CBR 600rr 08 vill inte växla cordona pq8:a

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Va på Anderstorp o körde 6-8 september. Gjorde en vurpa o efter detta så vill inte växlarna gå i. De går o växla men man får trycka på rätt hårt på växelföraren. bryttiden är inställd på 65 har provat 60 med. switchen är inställd på 15 provat ner till 12.

Nu till de konstiga står hojen på depåstödet så går växlarna i fint, men kör jag normalt så vill inte växlarna gå i o ligger jag i 1:an o ska växla till 2:an så får jag trycka väldigt hårt o resultatet blir friläge. När jag har depå stödet på o växlar så hör jag ju att motorn bryter:huvet finns de nån som haft liknande problem? eller vet vad problemet kan tänka sig vara?

Tack på förhand!

Går det att växla om du använder kopplingen eller gasavslag? dvs är problemet att det inte bryter eller är det växellänkaget som är kass

Går det att växla om du använder kopplingen eller gasavslag? dvs är problemet att det inte bryter eller är det växellänkaget som är kass

de går att växla när jag använder koppling alldeles utmärkt. Men även när jag har hojen på depåstöd och växlar utan koppling så funkar de. men så fort jag kör normalt så vill de inte funka utan koppling. switchen piper till när man står o har på tändning bara. Men lägger märke till att den piper till efter jag redan gått igenom växel jag vill ha i.

Tog vänster sida i marken vid vurpan? Skadat microbrytaren i länkaget som styr cordona?

Hade samma problem.. Tyvär fick ja säga upp min, men maila till qordona så får du nog bättre svar än här..

de går att växla när jag använder koppling alldeles utmärkt. Men även när jag har hojen på depåstöd och växlar utan koppling så funkar de. men så fort jag kör normalt så vill de inte funka utan koppling. switchen piper till när man står o har på tändning bara. Men lägger märke till att den piper till efter jag redan gått igenom växel jag vill ha i.

Eeh, du har inte riktigt samma last på transmissionen när den är på depåstödet....:fakta

Tog vänster sida i marken vid vurpan? Skadat microbrytaren i länkaget som styr cordona?

Ja vänster sidan åkte i backen men de e inte en skråma på vare sig fotpinnar handtag koplling mm. O jag körde ju med hojen efter nedläggningen. Jag har kännt att när den va ny som den nu fortafarande är så funka de bra men sen har den blivit trögare o trögare. Så jag kopplar inte problemet med vurpan. De måste vara något annat. Ska prova lossa allt imorn o skruva påt igen ordentligt.. Kan ju vara glapp elle något liknande. Tycker inte de är de men får väl prova ha isär allt...

problemet var växellänkaget.. och lite inställningar på gp swithen.. jag hade läst mig till att den skulle va på 15kg på nätet men nu fått info om att den skal va inställd på 10-12 kg på min hoj. Sen va de nog inte bara de som va problemet. hade lite muttrar mellan gp switchen som jag tagit bort samt att den va något för lång växel länkaget. skriver ner lite inställnings info för just honda cbr600rr 08 nedan ifall någon skulle behöva detta i framtiden. dessa inställningar är rekomenderade av cordona så de är inget jag tagit på egenhand. Därimot så tror jag nog att gp switchen kan man ha något mer än 12kg min e inställd på 12 just nu men tycker nästan den e något känslig.

PQ8 inställningar

On3 (3000rpm)

1.30 (13000rpm) max rpm, is set at S00 when new, looks like 500 on the menu, important to set, PQ8 uses it to calculate a killtime at lower rpm.

T65 (65ms), have seen CBR riders use anything from 55-65ms.

The rest of the values should be left alone.

GP SG 10-12kg.

Last edited:
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”