Cbr 600f

Sås

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
SV650S
Hej!

Jag funderar på att köpa en mc och har tittat på en cbr 600f men nu är det så att jag bara får köra begränsad alltså 25kw.
Jag undrar hur bra en cbr 600f går strypt?

Förresten hur är det med försäkringen är det dyrt att försäkra en cbr 600f?

Sås

toktrött, maxar säkert 150 knyck.
Fins iofs ännu värre val av hojar att strypa.

Om du nu tänker köra ärligt strypt mer än til o från besiktningen så skaffa nya drev och dreva ner den så mycket det går.

Lika bra/dåligt som andra strypta hojar. Känns bara som om man inte gasar för fullt. Har haft en strypt dominator, en FZR 1000 och en CBR 600, Av dem så var dominatorn roligast, strypt.

Okej.. 150km/h tycker jag låter helt okej för att vara 25kw men går den riktigt seg att komma upp till 150 km/h?

Eller finns det någon annan mc som ni tycker är lämpligare att strypa det ska helst vara en med kåpa.
Försäkringen är viktig så skriv gärna vad det kostar på ett ungefär.

Gör inte som min kompis bara..
Köpte den orginal, körde en tid, ströp den sedan...
Blev så utråkad att han knappt körde mer..

Toppfarten kommer hamna runt 170-180 blås och den accar inte direkt bra. Högvarviga hojar med mycket effekt är värdelösa att strypa för de går absolut inte bra strypta. Har också haft en strypt Dominator, karaktärsmässigt så märket man knappt att den var strypt, ett i alla avseenden bättre val för 25 kW.

Körde min CBR strypt ett tag, men man blev ju bara förbannad, fick ju växla som ett tok så att den skulle gå nånstans... :3freak
Strypt gick den 170 km/h enligt mätaren... :(
En rad fyra ska inte strypas, satsa hellre på nån hoj som inte har så mycket effekt orginal, så märker du inte skillnaden lika lätt.
Dessutom blir inte försäkringen billigare då man stryper, åtminstone inte här i finland.

Har haft en cbr 600 -98 25 Kw som vid provkörningen var strypt, jag köpte hojen och dom fick montera bort strypningen.

Hojen gick blurigt och svarade inte på gaspådraget om man inte drog i gasen lite lugnare då märkte man inte så mycket av strypningen.

Jag har nu köpt mig en cbr 600 -91

Försäkringen kostar på tenant ca: 6000 kr för helförsäkring helåret men då måste den stå på året om och kostnaden blir då 495 kr per månad även om man inte använder den. även min -98 som jag hade tidigare kostade omkring dom pengarna.

Jämfört med tryghansas premie som skulle kosta 1400 kr i månaden under högsäsong och en avstälelseförsäkring som gick på 270 för avställningstiden samanlagd årspremie blev då 8670/år baserat på sex månaders påstält fordon och sex månader avställt. här var min -98 mycket dyrare. typ 30-40 000 kr helförsäkring helåret.

Kosnader beror på var man försäkrar för hoj och i vilket bolag, var man bor, ålder, körkortsår och årsmodelen samt zonen man bor i. Skälv bor jag i zon 1 och är 28 år haft kort i 5 år.

Sen är skälvriskerna lite olika på bolagen det är lägre på tryggh. och högre på tenant.

I den här länken har du lite info om bolag och försäkringar den är grundad på smc undersökning 2004-01-16

http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/forsakring04.PDF

Mvh Nicklas hoppas det inte blev för rörigt :rolleyes:

Jag kör en Honda cb 500 mellanklass med en parallelltwin och den är riktigt trevlig att åka omkring på, särskilt i stadstrafik. Ute på landsvägen i 100 knyck kanske den känns lite tam men bättre än så blir nog inte en mellanklass-hoj. :)

Ska du köpa en hoj och strypa den till 25kW, måste tipset bli att välja en hoj som från början ligger rätt nära 25kW i effekt. Det ger naturligtvis minst stryp-känsla i motorn eftersom skillnaden mellan att motorn andas rätt/andas fel blir mindre.

Vilket såklart leder till en gladare och piggare (relativt) motor.

En CBR är inte att rekommendera tycker jag. Du får ju strypa den till 1/3 av effekten. Hur bra går den då egentligen? :va

Sen kan du hos de flesta bolag glömma det där med billig försäkring för att den är strypt. Eftersom fusket varit så utbrett :huvet har f-bolagen lagt av med det, du får betala premie för en ostrypt! :mad:

tack för alla svaren :tummenupp

nu vart det svårt, får kika runt och se om jag hittar nån lämpligare än cbr 600f.

Sås

Är man inte så lång är szr:en ett bra val, märkt inte speciellt mtcket av strypningen :yoparty

Jag har tittat runt på en suzuki bandit 600 och undrar om den är lämpligare att strypa?

Hur är accelerationen jämfört med en Kawasaki er-5?

Sås

Sås skrev:
Jag har tittat runt på en suzuki bandit 600 och undrar om den är lämpligare att strypa?

Sås

ER-5 går nog bättre som strypt, och är bra mycket lättare än Banditen.
Men jag skulle nog kolla runt bland GPz500s annonserna ist :tummenupp
(Har haft en själv, och var ruggigt nöjd med den).

Sås skrev:

Sås
En Bandit 600 är mer lik CBR än den är ER-5 prestandamässigt. Även om chassit är mer "vanlig" hoj än Hondan.

Last edited:
Jåke skrev:
En Bandit 600 är mer lik CBR än den är ER-5 prestandamässigt. Även om chassit är mer "vanlig" hoj än Hondan.

Stämmer. Jag har för mig att det är samma motor i Kawasakis tre "mellanklassare"; glidaren EN-500, brukshojen ER-5, och den lite sportigare GPZ 500.

Banditen har 70 hästar eller nåt och är mycket tyngre. Håller med det som tidigare sagts, stryp en hoj som ligger nära effekten orginal. Att strypa t.ex. en GSXR1000 är rena vansinnet, man misshandlar ju hojen då...

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien