CBR 600F - laga och snygga till

Idag har jag kommit lite på väg.

Vaxade formen, tejpade butulgummitejp runt kanten, körde en primer och sen polyvinylalkohol (släppmedel).
IMG_3035.jpgIMG_3037.jpg

Sen montera fiber mha lite spraylim, för att slippa luft mellan fiber och form, gick ganska bra, avslutade med peel ply och dist. väv. Tejpade även en decimeter extra på varje sida för att få mer vakuumbag så det finns bag nog att gå ner i formen, så det inte spänner och blir luft längst ner, även spiralslang för in och utlopp är på plats.
IMG_3038.jpgIMG_3039.jpgIMG_3040.jpg

Provsög så jag kunde konstatera att allt höll tätt.
IMG_3041.jpg

Perfekt, nu hem och laga lite mat, Kronhjort med rödvinsås, kantareller, hari couverts och potatis, sen kan jag åka tillbaka och suga in epoxin.
IMG_3042.jpgIMG_3044.jpg

Snart iväg till verkstan igen...

Nu så, blandade Epoxi, körde den i en halvtimma i vakuumtanken, för att bli av med alla bubblor (tycker inte att det fungerade helt bra iofs, kan behövas lite värme?), sen kopplade jag ihop allt och släppte på epoxin, tog några bilder och sen klämde igen slangen igen. Är lite skeptisk, tyckte mig känna lite luft i ett hörn när jag väl sög vakuum, men orkade inte göra om något då, får se imorgon helt enkelt hur det blev.

IMG_3053.jpgIMG_3054.jpgIMG_3055.jpgIMG_3056.jpgIMG_3057.jpgIMG_3058.jpgIMG_3059.jpg

En hjärttransplantation känns som en baggis efter detta.:tummenupp

En hjärttransplantation känns som en baggis efter detta.:tummenupp

Haha, fast så svårt är det inte att fixa till innanlår från kronhjort =)

Va lite nyfiken i eftermiddag så jag kollade resultatet från igår, bättre än jag trodde, men inte riktigt bra, skulle tagit bort ALLA de skarpa vinklarna med lera innan jag gjorde formen. Nu går det visserligen att ta en liten pensel och peta i lite epoxi och sen våtslipa innan klarlack och eftersom jag trodde det skulle bli halvkass är jag ändå nöjd.

Ska ta och tvätta bort allt släppmedel och skära till formen på kåpan så ser det lite bättre ut.

IMG_3060.jpgIMG_3061.jpgIMG_3063.jpg

Last edited:
Kapade rent och tvättade kåpan idag, våtslipa lite och klarlacka så blir det perfekt.

Det som förvånade mig är hur djävla stabil den blev, kan stå på den utan att den sviktar en mm.

IMG_3074.jpg

Beställde lite mer processmaterial (slangar, tejp etc) igår och även lite verktyg för leran.
463-4-lerverktyg.jpg

Kanske man kan skulptera lite finare nästa gång =)

Upptäckte lite fler "fästöron" etc på bakdelen jag skulle gjuta av, så jag började med en plugg istället, får se om det går att få till något hyffsat snabbt.

Kapade till den största nedersta delen först, och började med konturerna så smått.

2013-12-10 17.14.15.jpg2013-12-10 17.27.30.jpg2013-12-10 17.38.45.jpg

Kapade till och limmade på lite material idag så imorgon ska jag nog kunna skulptera fram något som börjar påminna om kåpan.

Markskiva är skiten när det ska formas, grymt skönt material att jobba med:tummenupp

Funkar det att forma lätt med rasp/fil också?

Fil ja men rasp vettifan, måste vara ganska lätt på handen annars rivs det med små stycken och det blir kratrar i biten.
Grovt slippapper med kloss funkar kanon.
Brukar köra med liten luftdriven rondell typ humla för det grova och sen klossa.

Funkar det att forma lätt med rasp/fil också?

Har ett tejpat bågfilsblad, det är grymt, annars slipkloss och typ 120-papper, men man får vara lätt på handen, med maskin är det lätt att slipa för mycket.

Bästa tycker jag är att ta bågfilsbladet och ta små bitar åt gången, sen slipa till det sista.

Ska den täcka sving också? Vore snyggt med kolfiber look på både sving och plast över, allt i ett stycke?

Lite varje dag måste jag köra då helgerna framöver verkar vara fullbokade.

Sågade, slipade och limmade vidare en liten bit till idag:

2013-12-12 16.51.19.jpg2013-12-12 17.26.50.jpg2013-12-12 17.38.45.jpg2013-12-12 17.42.52.jpg

Hann förbi en snabbis efter jobbet idag, så lite pysslande hann jag med. Såga lite, slipa lite och limma lite.2013-12-16 16.49.44.jpg2013-12-16 16.50.07.jpg

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla