Cbr 600f dags!

KarlJohan

Hög fart utjämnar hinder.
Gick med
1 Nov 2003
Kungälv, Oskarshamn o överallt där i mellan.
Hoj
Husaberg FE 400 *såld men kommer en likadan till hösten*
Hej!
Har fått syn på en rätt fin Cbr 600f -91 som inte gått så långt. Har aldrig haft nån gat-reggad hoj förut utan hållt mig till endurospåren så är helt novis på det här.

Den är på 74 Kw så får antar att jag får ta och strypa ner den till 25 då eftersom jag är 20 år och varken kört lätt mc eller begränsad effekt innan. Hur går det till att strypa en hoj? Bara åka in till närmaste verkstad o få det gjort o sen till bilprovningen eller?

Är det något speciellt jag bör kolla efter på den modellen? Hur är hondas växellådor? Fjädring?

Hoppas nån kan ge mig lite info och tips! :tummenupp

/// KarlJohan

Just den årsmodellen vet jag inte men generellt så har ju Honda ett bra rykte när det gäller motorer, växellådor m.m. Jag var iallafall grymt nöjd med min Cbr 600f -97.

Finns kanske nån hjälpsam själ på SH som kan hjälpa dig att montera strypbrickor så att du kan besikta den som en 25kw:s hoj.

Strypningsbrickor tjackar du hos mc-kompaniet.se. Du eller nån annan monterar dom och skriver monteringsintyg, sen är de bara att reg.besiktiga. Hojen blir slö men går kanon när den är strypt

Lyssna efter rassel från motorn. Kamkedjespännaren ger upp lätt på dessa. 500kr på 30 min i garaget så det är inga större problem.
Lite rassel precis vid kallstart är "normalt".

Kopplingen skorrar lite och de försvinner när du drar in kopplingshandtaget - inget att oroa dig för.

I övrigt inga brister som jag känner till

lycka till
en skottsäker hoj!!!

Maria1980 skrev:
2117109 Just den årsmodellen vet jag inte men generellt så har ju Honda ett bra rykte när det gäller motorer, växellådor m.m. Jag var iallafall grymt nöjd med min Cbr 600f -97.

Finns kanske nån hjälpsam själ på SH som kan hjälpa dig att montera strypbrickor så att du kan besikta den som en 25kw:s hoj.

.....jag har precis för mig att du klagade rätt rejält på att din cbr gick på varvstoppet på sexans växel jämt och ständigt så jag frågar mig hur nöjd du eg. var :rolleyes: ..................nåja, du har iaf rätt i ditt påstående om modellen, cbr'n är en kanonhoj om man inte är effektmissbrukare. KÖP!

Hämtade nya pärlan idag.. *lycka* Riktigt skön att köra..

Bifogat

• CBR600F-99.jpg
    CBR600F-99.jpg
    60.9 KB · Visningar: 131
KarlJohan skrev:
2117091 Hej!
Har fått syn på en rätt fin Cbr 600f -91 som inte gått så långt. Har aldrig haft nån gat-reggad hoj förut utan hållt mig till endurospåren så är helt novis på det här.

Du kan ju få köpa min så slipper du besväret att regga...den har 25kw redan...på pappret :D

[PlastRaket] skrev:
2117153 .....jag har precis för mig att du klagade rätt rejält på att din cbr gick på varvstoppet på sexans växel jämt och ständigt så jag frågar mig hur nöjd du eg. var :rolleyes: ..................nåja, du har iaf rätt i ditt påstående om modellen, cbr'n är en kanonhoj om man inte är effektmissbrukare. KÖP!

Det stämmer att jag tyckte det var tråkigt att hojen inte alltid gick så fort som jag ville köra, men det betyder inte att jag tycker att det var en dålig hoj. Tvärtom var jag riktigt nöjd med den, cbr600 är en kanonhoj!

Jämt & ständigt är dessutom en elak överdrift [Plastraket], håll dig till sanningen är du snäll. :7peta

tycker absolut att du ska slå till på en CBR 600 F... Lättkörd hoj som går riktigt bra. Sedan har du ju något att byta upp dig till när du känner dig redo :)

[PlastRaket] skrev:
2117153 .....jag har precis för mig att du klagade rätt rejält på att din cbr gick på varvstoppet på sexans växel jämt och ständigt så jag frågar mig hur nöjd du eg. var :rolleyes: ..................QUOTE]

:felämne
Det är jag som är den nya ägaren till maria1980s gamla CBR och jag kan bara säga att jag i alla fall är sjukt nöjd!

Maria1980 skrev:
2118234 Det stämmer att jag tyckte det var tråkigt att hojen inte alltid gick så fort som jag ville köra,
Helvetet sitter du o kör i 240 hela tiden du?
Det e iaf vad min zx6:a toppar på sviestad.
Eller e det rakt fram åka du pratar om?
Dvs inte aktiv körning.

Lindén skrev:
2118463 Helvetet sitter du o kör i 240 hela tiden du?
Det e iaf vad min zx6:a toppar på sviestad.
Eller e det rakt fram åka du pratar om?
Dvs inte aktiv körning.

Aktiv körning... Är du inte läskunnig eller ser du alltid allting i svart eller vitt? :3freak

Jag har ingen anledning att behöva försvara mig mot dig men jag är så trött på elaka påhopp :huvet

Nån gång DÅ & DÅ vill man gasa järnet... Så jag måste vara en ovanlig mc-förare i dina ögon som faktiskt får en kick och njuter av fartupplevelsen...både i kurvor OCH på raksträckor oxå!!!

Hojarna som grabbarna i vårt gäng kör har alla en bättre topphastighet än min förra Cbr600 och jag ville oxå gasa på & rejsa på rakor MED dem, inte EFTER dem... Därför bytte jag upp mig några kubik. En rätt naturlig utveckling för de flesta. Man börjar med en mindre hoj för att sedan byta upp sig till en lite större när man känner sig varm i kläderna...
Bara för att jag tycker om att åka fort ibland betyder inte det att jag inte tycker om att köra kurviga vägar... Så din stelbenta syn på mig & min körning har jag ingen som helst förståelse för. :fatta!

LayDeeOmega har köpt en riktigt bra hoj av mig och jag tror hon kommer älska Hondan lika mycket som jag gjort. Men om hon en vacker dag känner för att byta till en större maskin så hoppas jag att du inte kommer med så fåniga påhopp då.

Maria1980 skrev:
2118829 Aktiv körning... Är du inte läskunnig eller ser du alltid allting i svart eller vitt? :3freak

Jag har ingen anledning att behöva försvara mig mot dig men jag är så trött på elaka påhopp :huvet

Nån gång DÅ & DÅ vill man gasa järnet... Så jag måste vara en ovanlig mc-förare i dina ögon som faktiskt får en kick och njuter av fartupplevelsen...både i kurvor OCH på raksträckor oxå!!!

Hojarna som grabbarna i vårt gäng kör har alla en bättre topphastighet än min förra Cbr600 och jag ville oxå gasa på & rejsa på rakor MED dem, inte EFTER dem... Därför bytte jag upp mig några kubik. En rätt naturlig utveckling för de flesta. Man börjar med en mindre hoj för att sedan byta upp sig till en lite större när man känner sig varm i kläderna...
Bara för att jag tycker om att åka fort ibland betyder inte det att jag inte tycker om att köra kurviga vägar... Så din stelbenta syn på mig & min körning har jag ingen som helst förståelse för. :fatta!

LayDeeOmega har köpt en riktigt bra hoj av mig och jag tror hon kommer älska Hondan lika mycket som jag gjort. Men om hon en vacker dag känner för att byta till en större maskin så hoppas jag att du inte kommer med så fåniga påhopp då.
1. Du hade ej skrivit att det gällde aktiv körning.
2. Det var ej ett påhopp utan en fundering då din mc med borde gå en 240km/h
3. Vad har jag skrivit som gett dig det intrycket att jag ser stelbent på din körning?
4. Fel vecka? :pannkyss

jag är grymt nöjd med min cbr -93. har inte märkt några som helst svagheter änsålänge förutom kamkedjesträckaren som jag bytte nu i vinter.. det märker du på att den låter som en diesel på tomgång. annnars är det en tokskön hoj som hänger med större o dyrare hojar utan problem.

Köpte mig en cbr600f idag! årsmodell -00.(svart/gula) Detta blir min första hoj och jag hoppas jag gjort ett bra val..
Bilder kommer..

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!