CBR 600F att tänka på vid ev köp!?

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
hej! har letat och letat men hittar inte, och d går inte att söka på detta heller

går och funderar på att köpa men en cbr 600f -95. (reg -96)
heter den f3 då? antar att det har med åldern att göra?

har dessa problem med någe spec man ska tänka på att kolla upp?
el något annat för den delen?

vart det nån facelift runt dessa år, när?
har bara hittat bilder/filmer på upp till -94 sen -96

denna har inte framblinkersena infälda i bubblorna på skärmen utan bara utanpåliggande..

nån som vet hur det står till packväskor?
hittat en bild på en som hade en "pakethållare" för en topbox men vet inte om d va hemma snickeri!?
skulle gärna vilja kunna ha sidoväskor också om man skulle våga ta sej på en lite längre tripp.

tacksam för svar
 

Jag använder mjuka "sadelväskor" över passagerardynan, passageraren kan sitta ända.
Riktigt smidigt och finns många olika märken att välja på det här är ett exempel.

/KentW
 

Bifogat

  • Sadellväskor.jpg
    Sadellväskor.jpg
    2.7 KB · Visningar: 505
Tror CBR:en var typ samma 93-98, med lite olika lacker och så. Så viktigast är nog att se att det unika exet är i bra skick istället för att leta efter ballaste årsmodellen. Börjar få några år på nacken och en hojtyp som ofta går rätt hårt.
 
Jag använder mjuka "sadelväskor" över passagerardynan, passageraren kan sitta ända.
Riktigt smidigt och finns många olika märken att välja på det här är ett exempel.

/KentW

ja dessa såg ju smutta ut.. antar att dom finns i lite olika strl också, mkt bra!
 
ja dessa såg ju smutta ut.. antar att dom finns i lite olika strl också, mkt bra!

Det är en fin hoj utan några direkta fel. Hitta ett bra exemplar bara. Toppväska på en sporthoj.... huhu... Kanske dags att kolla efter en tourer? Mjuka väskor som Kent tipsa om eller möjligen tankväska går väl an. Bakramen är rätt klen på sportisar och överlastar du topp eller sidoväskorna eller snebelastar så kan ramen där bak börja skeva.

Exet hade just en cbr600 som hon fick hårt Givi-väskkit till som hon tyckte om att använda till min förskräckelse. Hon var inte så noga med belastningar så det kunde vara 15 kg i vänster och kläder i den andra typ max 5 kg. Den ramen vart sne efter många års användande. Att jag kunde "rikta ramen" med hjälp av givi-racket och handkraft och lite jävlaranamma fick mig att inse att det är inget man vill överbelasta.

Tänk sedan att man inte kan skjutsa så tungt på den bågen heller. lägg på vikten från väskorna så är du långt över vad den är byggd för.
 
Tror CBR:en var typ samma 93-98, med lite olika lacker och så. Så viktigast är nog att se att det unika exet är i bra skick istället för att leta efter ballaste årsmodellen. Börjar få några år på nacken och en hojtyp som ofta går rätt hårt.

jo, du har ju rätt i det, d e därför jag undrar om det är ngt spec. som är känt för att inte kunna må så bra som man ska hålla ögonen för :confused:
 
Inget som över/understiger vikten i att hitta ett bra exemplar.

Kolla efter:
Skeva skivor fram
glapp styrlagret
att växlarna hoppar ur när man pressar bågen
kamjedesträckaren (rasslande ljud från motorn typ)
svinglagret

Ser den fin ut och är bra på punkterna ovan och säljaren verkar ha tagit hand om den på ett seriöst sett så köp!

jo, du har ju rätt i det, d e därför jag undrar om det är ngt spec. som är känt för att inte kunna må så bra som man ska hålla ögonen för :confused:
 
Det är en fin hoj utan några direkta fel. Hitta ett bra exemplar bara. Toppväska på en sporthoj.... huhu... Kanske dags att kolla efter en tourer? Mjuka väskor som Kent tipsa om eller möjligen tankväska går väl an. Bakramen är rätt klen på sportisar och överlastar du topp eller sidoväskorna eller snebelastar så kan ramen där bak börja skeva.

Exet hade just en cbr600 som hon fick hårt Givi-väskkit till som hon tyckte om att använda till min förskräckelse. Hon var inte så noga med belastningar så det kunde vara 15 kg i vänster och kläder i den andra typ max 5 kg. Den ramen vart sne efter många års användande. Att jag kunde "rikta ramen" med hjälp av givi-racket och handkraft och lite jävlaranamma fick mig att inse att det är inget man vill överbelasta.

Tänk sedan att man inte kan skjutsa så tungt på den bågen heller. lägg på vikten från väskorna så är du långt över vad den är byggd för.

oj visste inte att d va så känsligt :rolleyes:
nä att åka med toppväska är ju inte planen, men vill bara kolla möjligheterna då en touring kanska skulle passa mej bättre, men tänkte bara ha en hoj denna sommar..
kanske blir nån enstaka tur med lite packning, dock sidopackning och en rygga kanske..

Inget som över/understiger vikten i att hitta ett bra exemplar.

Kolla efter:
Skeva skivor fram
glapp styrlagret
att växlarna hoppar ur när man pressar bågen
kamjedesträckaren (rasslande ljud från motorn typ)
svinglagret

Ser den fin ut och är bra på punkterna ovan och säljaren verkar ha tagit hand om den på ett seriöst sett så köp!

ja d mesta kan kan man ju kolla nu, dock kan det med växlarna bli svårare om man ska kolla nu i vinter..
antar att d inte räcker att endast ha den uppallad då det inte blir motstånd.
men om så skulle va fallet vad skulle det kunna bero på? :va
 
Last edited:
Bränslepumpen är dålig på dom ett vanligt och kännt fel. Men det är ju inte hela världen den brukar gå både att laga och byta!
 
Bränslepumpen är dålig på dom ett vanligt och kännt fel. Men det är ju inte hela världen den brukar gå både att laga och byta!


true that! inte gratis heller så sett men man måste ju inte kränga dit en original och oftast räcker renoveringskiten.

Nej det räcker inte att hänga den på palbockar. Det är under belastning men är nog vanligare på storebror...

Ja men det är bakramen vi pratar om. Inget farligt eller så. Ser illa ut dock. En bättre begad bakram behöver inte kosta många kronor heller för visso. Bara ett tips. Mjuka väskor hade jag kört med på en sådan båge oavsett svag bakram eller ej, men det är ju upp till var och en.

oj visste inte att d va så känsligt :rolleyes:
nä att åka med toppväska är ju inte planen, men vill bara kolla möjligheterna då en touring kanska skulle passa mej bättre, men tänkte bara ha en hoj denna sommar..
kanske blir nån enstaka tur med lite packning, dock sidopackning och en rygga kanske..



ja d mesta kan kan man ju kolla nu, dock kan det med växlarna bli svårare om man ska kolla nu i vinter..
antar att d inte räcker att endast ha den uppallad då det inte blir motstånd.
men om så skulle va fallet vad skulle det kunna bero på? :va
 
Last edited:
ok.. åter tacksam för alla svar!
känns som att det är en ok hoj iaf, om man inte springer på dom missskötta som jag är övertygad om att dom finns med..

men om nu felet skulle dyka upp med att växlarna hoppar ur.
vad skulle d kunna bero på?
skulle det va va en mkt dyr reparation?

förstår att det inte går att peka och säga att detta är det garanterat, men vanligaste felet?
 
Tjejen har en F3 -97 som jag luftat lite och kan ge mindre recenssion på.

Facelift och vad jag förstått rejäl prestandaförändring 95-98 som är vad som gäller för f3, f4 kom -99. Jag gillar hojen, det är en bra instegs´hoj som ändå levererar gött för att växa med. Går riktigt bra faktiskt, tror inte "vår" är mkt tröttare än SuperDuken.

Inte lika sportig som R6 etc, men i topp (tror jag) för sin årgång. En bra mix för den som inte är supersporthojsfanatiker men ändå vill ha en sportigt snygg och körbar hoj.

Det man kan säga är väl att det är en sporthoj. Och någon gång under livet har alla 10-14 år gamla sporthojar körts hårt, av någon, någon gång. Att vår är tjejkörd nu betyder ju inte att de första två ägarna inte plågat den - right!

Det i kombination med att det är hyfsat belevade hojar numer ger att dämpare, motor, koppling, vxl-låda osv kan må sisådär. Det av dem sakerna jag skulle vara riktigt noga med är vxl-lådan. Motorer av idag (och de senaste 20 åren) håller enormt hög kvalitet och håller länge. Stötdämpare kan önska sig en renovering, men det är inga förmögenheter, nya fjädrar och nån liter olja så är det som natt och dag. Koppling kan man ofta också fräscha upp med lite nya skivor och lameller. Vårt exemplar "högg" lite i dragläget, som om det låste i växeln lite med våld innan man egentligen ville det. Det försvann helt efter byte till ny, och bra motorolja. Ingen stor affär mao.

Leta på, dyker alltid upp massa framåt våren. Kläm, känn och jämför - bästa och enda sättet.

Du kanske tom får ett PM från mig under våren då fröken är velig på att byta eller inte, då blir svarta faran till salu ;)!

Bränslepumpen är dålig på dom ett vanligt och kännt fel. Men det är ju inte hela världen den brukar gå både att laga och byta!

Rätta mig om jag har fel, men kom inte allt det där med f4i? f2-f3 har väl trista suk-förgasare?
 
Last edited:
91-94 F2 PC25 100hk 185kg
95-98 F3 PC31 100hk 185kg
99 kom F4 PC35 med 110hk på 170kg
 
En nära vän köpte en cbr600f för en massa år sedan som förstahoj lite av misstag, han ville egentligen ha en gsxr eller zxr. Varje gång den kommer på tal så får han en liten glädjetår i ögat. Han sålde den vidare till en kompis efter ett par år och den går fortfarande som året-runt hoj i norra Grekland utan några problem.

ok.. åter tacksam för alla svar!
känns som att det är en ok hoj iaf, om man inte springer på dom missskötta som jag är övertygad om att dom finns med..

men om nu felet skulle dyka upp med att växlarna hoppar ur.
vad skulle d kunna bero på?
skulle det va va en mkt dyr reparation?

förstår att det inte går att peka och säga att detta är det garanterat, men vanligaste felet?
 
Nånstans borde det finnas en vägg av text angående CBR600F, skriven av mig. Jag har haft sex stycken. Det som pajar på 91-94 är:
• Bromsskivor. Inte för att de blir skeva, men de slits lövtunna efter alla dessa år.
• Laddningsregulatorn. Den är lika dålig som på alla andra Honda. Lätt att byta.
• Kamkedja och -sträckare. Kedjan töjer sig efter ett par varv runt jorden och sträckaren tappar stinget. Kedjan är besvärligare att byta än sträckaren.
• Kåporna brukar klåpas sönder av tidigare ägare (kanske även av dig). Det är många tungor som ska passa i slitsar osv.

Annars är det en skitbra hoj. Stålram och simpla fjädringskomponenter gör att den inte är så ömtålig och att du får svårt att skruva bort dig i inställningarna.

Köp, bara.
 
Jag vill även lägga till att det verkar vara ett ganska vanligt fel på iallafall F2 91-94, att bränslekranens vacumfunktion strejkar vilket får det jobbiga felet att den ibland plötsligt tvärdör efter kallstart.

/perris
 
Kamkedjesträckarna suger på dom annars skitbra hoj
Jag har en 01:a och mitt ex har en 99:a som jag körde en del också innan hon fick kicken, men har fått bytt på båda hojarna.

Men kamkedjesträckarna är inge dyra att byta och inge svårt heller, dock lite trångt men inge svårt.

Angående att ramarna blir vinda så kan jag ju bara säga så här.
Vist alla ramar kan bli vinda om man klotar eller så men vill man gardera dig så gott det går så köper man honda.
Honda har stenhårda ramarna, Alla stuntare jag surrar med säger att dom gör dom hårdaste och stabilaste ramarna av alla märken.
Jag har lagt ikull min stunthoj cbr600f massa gånger och till och med när min stenhårda förstärkning på bakramen vikte sig så är ramen rak och det är fan massivit tjockt stål vi snackar då.

Motormässigt är dom som som alla säger, skottsäkra.
Du kan pisska dom som fan men dom håller ändå ihop lika fint ändå.

Inte konstigt att Honda cbr 600 är den vanligaste stunthojen i värden.
Honda är kvalitet!
 
Har en 93 och inget ont att säga... laddningsregulatorn var haverad såklart men bytte den mot en från gixer k1 och sen dess laddar den som den ska.

Även bytt kamkedjespännaren mot en manuell som jag justerar vid varje oljebyte vare sig det behövs eller ej, ingen big deal.


bara köpa :-)
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top