CBR 600F -91, 37kw orginal effekt eller strypt?

HuLaN

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
CBR 600F -91
Tjao!
Har precis köpt en CBR 600F 91:a som jag är super nöjd med än så länge, men nu när jag kikar i reggbeviset så står det att den är reggad på 37kw, den förra ägarn sa att den inte var strypt, men är den det?.. Jag har sökt mig galen på google (och här) utan att hitta någon vetig sida där det står specificerat hur många hästar / kw 91an är på orginal så jag skulle va tacksam om någon kunde upplysa mig om hur det ligger till...

Hade ju varit underbart om nån visste var man kan på internet kan få ta på en "owners manual" till den? Fick med en tysk/fransk/italiensk men den blir jag inte mycke klokare av... :huvet
 
En -93:a har 74 kW original, så -91:an lär inte ha mer än nån enstaka kW mindre. :tummenupp
 
69:an skrev:
En -93:a har 74 kW original, så -91:an lär inte ha mer än nån enstaka kW mindre. :tummenupp

det var ju både possitivt och negativt besked. Kul att den har lite fler kw än jag räknade med men mindre kul att han jag köpte den av sa att den va ostrypt och att jag inte har en aning om var den kan vara strypt... Någon som har lust att ge mig lite hjälp om var den kan va strypt? Har iofs inte dragit bort kåporna o kikiat i förgasarn eftersom jag har tummen mitt i hand, men nån som vet? :tungan
 
HuLaN skrev:
det var ju både possitivt och negativt besked. Kul att den har lite fler kw än jag räknade med men mindre kul att han jag köpte den av sa att den va ostrypt och att jag inte har en aning om var den kan vara strypt... Någon som har lust att ge mig lite hjälp om var den kan va strypt? Har iofs inte dragit bort kåporna o kikiat i förgasarn eftersom jag har tummen mitt i hand, men nån som vet? :tungan

Fanns en tråd om det för någon vecka sedan...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=46479

Risken finns väl att flitiga fingrar redan varit och pillat lite där...

/Danne
 
tack för tipset om den andra tråden.... men jag förstår inte riktigt poängen med att strypa ner en 80kw hojj till 37kw och regga den, istället för 25kw... ja mena det krävs ju fortfarande obegränsat kort och ger ingen lägre försökring med de flesta bolag!

:confused:
 
54 eller 108 hk, det märks!!! Låt annars någon som kört hoj prova, så får du nog svar på tal omgående om du är osäker, eller jämför vad du "hänger" på.
 
Förr funkade det med strypt effekt, så alla hojar var strypta.
 
Strypt

Kika i insuget, där skall det sitta 4 st brickor (runda med en utskuren halvmåne i) ifall den är strypt,gör det inte det så,,,,bara å åk,,,,
Lycka till!! :tummenupp
 
johnsilver skrev:
Kika i insuget, där skall det sitta 4 st brickor (runda med en utskuren halvmåne i) ifall den är strypt,gör det inte det så,,,,bara å åk,,,,
Lycka till!! :tummenupp

Det behöver inte nödvändigtvis vara i form av lösa brickor, det förekommer också insugsgummin där strypningen är en del av det gjutna gummit. Där går det att skära bort strypflänsarna, men det är inget man (helst) gör med insugsgummina på plats. Ostrypta originalgummin kostar några hundralappar och är ett trevligare alternativ till att karva.
Det är inte svårt att byta, bara besvärligt. :)

Det är mer eller mindre tvunget att ta loss förgasarbryggan från gummina, eller gummina från toppen, för att kunna konstatera om de är strypta eller inte.
 
har exakt likadan hoj och om du hade sökt så hade du funnit en likadan tråd jag skrev för ett par månader sen ...den lär inte vara strypt, drar den knappt nåt efter 6-7000 varv så är den strypt....den lär vara strypt med brickor i insuget om den är strypt, 5 min jobb att ta bort....
 
CBR600 såldes som 50-hästare för försäkringens skull. 37 kw=50 hk.
Pillar du ur brickorna ur insugen har du genast 74 kw=100 hk.
En 91:a har 86-88 hk på hjulet i originalskick.
 
Mattias skrev:
CBR600 såldes som 50-hästare för försäkringens skull. 37 kw=50 hk.
Pillar du ur brickorna ur insugen har du genast 74 kw=100 hk.
En 91:a har 86-88 hk på hjulet i originalskick.


Har varit o kollat på en 97:a som e strypt till 37kw.
vet någon om strypningen sitter i insuget på den också eller om dom har hittat på nåt annat oxå
 
Sillen skrev:
Har varit o kollat på en 97:a som e strypt till 37kw.
vet någon om strypningen sitter i insuget på den också eller om dom har hittat på nåt annat oxå

Yep, strypningen sitter i insuget på 97:orna och de har inte hittat på något annat tråkigt.
 
Mattias skrev:
CBR600 såldes som 50-hästare för försäkringens skull. 37 kw=50 hk.
Pillar du ur brickorna ur insugen har du genast 74 kw=100 hk.
En 91:a har 86-88 hk på hjulet i originalskick.

Vill bara tacka för meddelandet, äntligen får jag klarhet i hur det ligger till....

Problemet för min del är nu att jag ska strypa han till 25kw och tror det kommer bli en mc handlare som får göra det åt mig :p(eftersom jag har noll erfarenhet av mek och mc firman sa te mig att man var tvungen för att dom skulle mäta ut den slutgiltliga effekten), men då borde det inte va så avancerat för dom att strypa 12 kw av han till, istället för att sätta in stryp sats ifrån 74 -> 25kw... = billigare för mig? Kan iofs tänka mig att dom tar rätt saftigt för att strypa en hojj även om det bara rör sig om att sätta in en bricka i förgasarn.
 
Nejnejnej!

Köp en strypsats på http://www.mc-kompaniet.se och montera själv. Sedan åker du och registreringsbesiktigar. Klart!

Du måste skriva ett monteringsintyg dock. Det duger såhär:

Härmed intygas att fordonet ABC123 försetts med begränsning i insug som reducerar motoreffekten till 25 kw.

Montör:
Mulle Meck, 800101-4576
 
Mattias skrev:
Nejnejnej!

Köp en strypsats på http://www.mc-kompaniet.se och montera själv. Sedan åker du och registreringsbesiktigar. Klart!

Du måste skriva ett monteringsintyg dock. Det duger såhär:

Härmed intygas att fordonet ABC123 försetts med begränsning i insug som reducerar motoreffekten till 25 kw.

Montör:
Mulle Meck, 800101-4576

jepp gör som mattias skriver, har själv gjort så för en vecka sen...billigare och enklare..
 
colik skrev:
jepp gör som mattias skriver, har själv gjort så för en vecka sen...billigare och enklare..

tack för alla inlägg... Detta va ju inte direkt vad MC handlarn försökte lura i mig här om dan, HON, :tungan , sa när jag frågade om man kunde göra det själv att man var tvungen att mäta upp hojen i en effektbänk och därför var omöjligt att göra för privatpersoner...... :kocko

Nu sparade jag ett par tusenlappar!
:banana
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top