CBR 600 Vs. R6 till tjej....?

AN1TA

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2007
Hoj
Honda Fireblade 1000RR
Hej hopp!

Nu såhär höstetid tänkte jag inhandla en sporthoj :tummenupp . Iom att det är den första egna funderar jag på en 600, e detta tillräckligt kul hoj?

frågan e ju isåfall ska man ha en CBR eller en R6?
Några erfarenheter som ni har att dela med er till mig? :confused:
Hur ser det ut med försäkringarna för dessa? skiljer det sig mycket?

vilken av de olika årsmodellerna kan ni rekommendera...
tänkte lägga mellan 40k-55k....

supertacksam för hjälp :D

//nita

Tillräckligt kul? Jag skulle vilja påstå mer än tillräckligt, förutsatt att man vågar varva och inte försöker få hojen att gå fort vid 5000 rpm. Jag vet folk som påstått att man måste ha ZX10 för att R6:an inte går nåt. Trots att dessa bevisligen är jävulskt snabba runt en bana... :rolleyes:

Honda eller Yamma, spelar mindre roll. Välj den du tycker är snyggast. :tummenupp

Försäkringarna är i princip lika om du inte kan få en märkesförsäkring på t ex Honda'n hos IF.

En -02, för är hojen äldre än 5 år blir försäkringen billigare!

Last edited:
Har faktiskt haft båda dessa hojar, först en CBR600F -95 o sen en R6 -01.

Tycker det är jäkligt stor skillnad på dessa två. R6an är mycket mera lättjobbad, chassiet är så otroligt mycket bättre och hojen känns lättare och mindre.
Sen är den ju mycket snyggare också.
Just själva draget i motorn är det jag märkte minst skillnad på, visst går R6an bättre och har både bättre toppfart och acc, men inget sådär jättetydligt tyckte inte jag.

Att jag upplever såna skillnader kan ju också bero på skillnaden i årsmodell. Vet inte vilken CBR600 du tänker på finns ju olika; F, F(sport) och RR. Jag skulle väl isf rekomendera RR.

Men tycker helt klart att du borde välja R6an även om båda är trevliga hojar. Alternativt CBR600RR, men då stiger nog priset en aning.

Mvh Paco

Hej! Det beror på vad du ska ha den till... r6 sportig aktiv väg eller ban körning eller cbren till mer touring semester. Men det bästa är nog att prova båda innan du köper. Mitt val är lätt en r6. Är den kul jajjamen tills man provat en 1000rr...:yoparty

När jag köpte hoj så var jag helt inställd på att införskaffa en R6a -02 men i sista sekund så körde jag o provade en CBR 600F4i och jag blev förälskad i denna maskin, och affär blev det:tummenupp så jag röstar på cbr...
men ta och provkör båda modellerna och se vilken du fastnar för:)

Ska du åka gata spelar det ingen roll alls. Köp vad som hellst. Det är ingen skillnad på nått. Åk på hårda touringdäck. Det är ekonomiskt och oerhört bra fäste i. Skulle jag ändå rekommendera nått så är Er6 orna fina. De har lite bättre sittställning än de värsta plastraketerna.

Lite elak får man väl vara :)

Har du längden som behövs (och det har du antagligen för speciellt stor skillnad är det inte)

Köp en 1000cc!

mer lättkörd. Mer komfort.. mer av allt! Jag hade blivit galen på en 600 efter 3 mil!

Har du längden som behövs (och det har du antagligen för speciellt stor skillnad är det inte)

Köp en 1000cc!

mer lättkörd. Mer komfort.. mer av allt! Jag hade blivit galen på en 600 efter 3 mil!

Suck. Nu var det ju inte packväskor hon frågade om. :va

Orka släpa omkring på ett jävla touringlok. Isådantfall är nog BMW trygga maskiner.

De nyare modellerna av båda hojarna är bra. Om du vill köra bana så har R6an bättre chassiegenskaper. Mellanregistret på båda cyklarna är dåligt men kanske något bättre p CBR:n. CBR:n passar också bättre om man är kortväxt. Annars är den nya R6:an en av de snyggaste cyklarna som finns. Lycka till!

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard