CBR 600 startar ej efter vintern

zigurd

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2009
Hoj
cbr600f -99
Hej, hallå.
Min CBR startar inte efter vintern (CBR 600 F -99)
Den startar lite lätt och dör sedan, fått den att gå ett tag med lite startgas. Jag tror bränslepumpen är strulet då jag läst någon mekhandbok att det är rätt vanligt fel på CBRén. Som sagt, det mesta är bytt så som stift osv. Känns som det är pumpen. Chokar jag och den går igång, men så fort jag vrider på gasen tvärdör den. Tyckte mig inte heller höra klickljudet, förslag på andra fel?

/zigge

Pumpen är vanlig som du säger. om man tar löst den och öser in lite 5-56 eller liknande och ger några knack på den brukar dem gå igång tillfälligt.
Kan ju vara relät till bränslepumpen också.
Se till att det rinner en strid ström fram till pumpen så att inte filter, tanke eller bensinkrane lr motsvarande är problemet.

Säkringar. Gammal bensin kan spöka till det ibland, töm o fyll på ny. Öppna tanklocket kanske något stopp som sätter stopp. Powercommander eller liknande som du glömt koppla på sladden till?

Läst nu att pumpen ska klara 700 cm3 /minuter så jag kan väl kolla om den klarar det. Ska pröva att köra rent pumpen, tack för hjälpen.

tack tack

Jag kontrar med två frågor innan du går vidare med din felsökning.

Tömde du förgasarna på bensin när du ställde av i höstas?

Varför gasar du när du använder choken?

Tömde inte förgasaren, och på den andra frågan vet jag inte :)

Men jag tror det kan vara relät, har sadeln borta och när jag vrider nyckeln till run brukar det klicka till från relät vid vänster bakblinkers.
Är hundra på att det inte klickade igår, vilket gör att jag misstänker att relät spökar.

Chilli hur tycker du jag ska göra om jag inte tömde förgasaren? Jag brukar som regel starta hojen någon gång i månaden för att låta den stå och puttra lite för att inte få dessa problem. Nu har den stått 3 månader. :(
Tips mottages :)

Jag tömde aldrig förgasaren på min CBR hade aldrig några problem. men jag stängde inte heller av bensinkranen.

Men släng på en multimeter över kontakten till bränslepumpen så har du snart fått svar på om den får spänning eller ej. lossa slangen o sätt den i en PET flaska o dra runt motorn.
Jag har för mig att det "rinner" soppa genom pumpen även i avstängt läge men när man drar runt motorn kommer det en mycket kraftigare stråle.

Kolla att choken funkar som den ska. Honda är tjuriga vad det gäller o starta med taskig chok (Ivf de 3 jag har haft)

Skulle börja med att tömma förgasarna & byta soppan . Efter ett långt uppehåll & hojen inte vill funka som den ska så har det alltid löst sig efter att hojen har fått ny soppa & en ordentlig tur .

Laddade batteriet under hela natten så det var fulladdat, ny fräsch bensin, vred nyckeln till run och hörde klickljudet från relät, bränslepumpen brumma till och efter 4 försök med lite startspray starta den till slut och gick kanon.

Tack alla för hjälpen alla!!!!

Fräsch bensin och välladdat batteri var nog det som behövdes

/zigge

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...