CBR 600 som bara dog?

• Thread starter Thread starter ThomasN
  • Start date Start date

ThomasN

Guest
Tjenix..

Var ute och körde igår för första gången på länge med min nu ihopskruvade hoj. Körde en 2-3 mil och allt verkade fungera perfekt när motorn plötsligt bara dör! :confused:

Stod still vid vägkanten och kollade lite men jag kunde inte se att något skulle vara fel. När jag försökte starta den igen gick startmotorn men den ville inte tända. Funkade bara ett tag sen började det sega pga. superdåligt batteri.

Efter ca 20 min kom en kompis och vi skulle påbörja bärgning men vi testade att putta igång den först -- hojjen startade direkt utan problem.

Kom ca 1 mil sen dog den igen men nu var det omöjligt att starta den igen, tänder inte alls :huvet Lät den stå i tre timmar och testade igen men utan resultat. Tände inte alls varken när jag körde startknappen eller när vi puttade den.

Kan ett dåligt batteri göra detta felet eller är det något annat man kan misstänka?

Laddningsregulatorn. Det här börjar kännas som en trasig LP-skiva, men den är boven i såna här dramor i 9 fall av 10.

Ladda upp batteriet och kolla om den startar gör den det är det säkert laddregulatorn,,,,hade samma problem precis!

Bytte till ett nytt batteri nyss men den tänder fortfarande inte. Även om laddningsregulatorn är kass kan väl inte den göra så att den inte tänder när man har ett 85% laddat batteri? Tänkte gå igenom nu och kolla så att alla kablar sitter fast ordentligt och att det inte är några avbrott.

Nä, några lösa sladdar eller några andra avbrott hittar jag inte. Kollade alla säkringar i säkringsboxen + den 30A som sitter vid batteriet och alla var OK.

Kollade med voltmeter på batteriet, 12.5V och när startmotorn går sjunker det till 11.6.

Snyft...

"BYT TÄNDSTIFT" kan det bero på.. min betedde sig ungefär sådär förut.. då var stiftet totalt sabbat även fast de bara va nån månad gammalt... värt att prova iallafall...

Ja vafan, har precis kollat ett av stiften. Ingen gnista! Har bara det där verktyget som ligger i verktygsväskan på hojen så jag får inte ut resterande tre.

Nya stift kanske hade gjort gott...

Edit: Mattebekymmer fixade

Last edited:
Det låter som sagt att din laddningsregulator har lagt av. Har du har hojen igång skall du ha ca 13 v. 11,5 v räcker nog inte till stiften tyvärr.
Men visst prova att byta stift, det är klart mycket billigare än en laddningsregulator. Jag har 4 st CR9E liggandes här hemma.

Någon som vet vad motsvarigheten till NGK CR9EH blir på Biltema?

Tänkte köpa stift där imorgon pga att inget annat har öppet och jag måste helst köra imorgon kväll.

Problemen fortsätter... =)

Jag upptäckte nu att det inte verkar gå ut ngn ström alls till tändhatten. Satte först en kabel mellan kontakten inne i tändhatten mot blocket och testade och starta bara för att se om det blev gnista. Nope.

Satte voltmeter imellan också och den visar ingenting när jag trycker på start.

Alla säkringar är kollade och är hela...

:confused:

Har testat nu att köra med starkablar från en bil och det blir ändå ingen gnista på något av stiften (tog ut hatten och jordade mot blocket). Så laddningsregulatorn är det ju inte det beror på iallafall...

Hittade dock i min servicemanual en väldigt massa tips på hur man kontrollmäter tändspolar, pulsgenerator m.m. Skall först och främst kolla tändspolarna.

Det är inte så enkelt att din tps? sensor lossnat och bryter därför tändningen? Alt är ju klassikern stödkontakten. Kolla först stödkontakten sen letar du tps. Fast den kanske inte heter tps, den där mojängen som bryter tändningen om hojen ligger ner.

Risken att båda tändspolarna ger upp samtidigt kan inte vara stor, skulle inte lägga tid till att felsöka dessa.

Qwerty skrev:
Det är inte så enkelt att din tps? sensor lossnat och bryter därför tändningen? Alt är ju klassikern stödkontakten. Kolla först stödkontakten sen letar du tps. Fast den kanske inte heter tps, den där mojängen som bryter tändningen om hojen ligger ner.

Med TPS menar du inte Throttle Position Sensor? För den har väl inte med hurvida hojjen ligger ner eller inte att göra, måste väl vara något med gasen.

Hittade vad som var fel, pulsgeneratorn hade LOSSNAT HELT och skruvarna låg fria. Förbannad tur att inget har kommit ivägen för kamkedjan! :skrämd

Enda positiva med detta är att jag tycker jag har fått ganska bra koll på elsystemet och felsökning i detsamma :)

ThomasN skrev:
Hittade vad som var fel, pulsgeneratorn hade LOSSNAT HELT och skruvarna låg fria. Förbannad tur att inget har kommit ivägen för kamkedjan! :skrämd

Enda positiva med detta är att jag tycker jag har fått ganska bra koll på elsystemet och felsökning i detsamma :)

tur som en tok :tummenupp

BTW... vart e bilderna på din ombyggning ?? :va

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...