CBR 600 RR 08 helsystem, värt pengarna ?

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Har skaffat mig en CBR 600 RR 08:a och en av de första grejerna som behövs göras är ju att skaffa annat blås, framförallt för ljudet =)

Den förbannade Hondan har ju katen sittande långt ner på avgasröret och den blir man inte av med om man hänger på ett slipon :huvet

Hur mycket bromsar en kat på en nyare sporthoj och hur mycket ljud tar den ?

Sen har den ju spjäll i röret för att förstärka mellanregistret antar jag, tar det mycket ljud med ?

Är det kanske värt både effekt och ljudmässigt (Vill ha ljud :tungan ) att skaffa ett helsystem.
Finns ju LeoVince mm som inte är så extremt dyra.
Det drar ju iofs med sig en PC3:a och mappning men det kanske bara gör gott.

Ös på med tips och erfarenheter bara :)

Last edited:
På Bike i Trollhättan sa en säljare att med PC3, KN-filter och Arrowslipon inkl mellanrör (för att bli av med katen) så kunde man vänta sig runt 10 hk på slangen. :tummenupp

Frågar du mig är svaret - Nej.
Är du med i toppskiktet i någon SS600 klass där de 5 första kvalar inom 5/10 av en sekund Ja.

Om effekten är så avgörande varför inte skaffa en Literhoj ?

min kollega har bänkat sin cbr (som är helt orginal) till 115 hk.
min är bänkad med akra helsystem i titan och power commander till 120hk.
båda är bänkade på samma ställe.

På Bike i Trollhättan sa en säljare att med PC3, KN-filter och Arrowslipon inkl mellanrör (för att bli av med katen) så kunde man vänta sig runt 10 hk på slangen. :tummenupp

Mellanrör, finns det :rolleyes:

Tycker det bara ser ut att vara en delning, dvs man kan byta främre delen med grenrör och kat eller så byter man bakre delen med ljddämparen med rörböjen...

Har Arrow alltså ett rör för att ersätta katen ?

Frågar du mig är svaret - Nej.
Är du med i toppskiktet i någon SS600 klass där de 5 första kvalar inom 5/10 av en sekund Ja.

Om effekten är så avgörande varför inte skaffa en Literhoj ?

Inte så mycket effekten, mer ljud :tungan
Tror att katen käkar upp lite av det goa råa ljudet, brukar vara så på bilarna iallafall.

min kollega har bänkat sin cbr (som är helt orginal) till 115 hk.
min är bänkad med akra helsystem i titan och power commander till 120hk.
båda är bänkade på samma ställe.

5 Hkr var ju inte så mycket med dom ändringarna :rolleyes:
Nu kan det ju iofs skilja en del mellan era hojarna från början, det vet man ju aldrig.

Last edited:
Nu har jag ingen sporthoj men jag köpte ett yoshi helsystem till min från usa, jag betalade 4500:-. Med filter, tändförställare så hamnade slutsumman på 5000:-.

När jag sen bänkade hojen så hade jag fått ungefär 9 hästar plus, från original 65hk på slangen till 74.

Så ska du köpa helsystem så köp Inte i sverige, för mig så blev det 60% billigare att beställa i usa.

Det går att plocka bort katalysatorn i originalröret, det är gjort på min.
Har dock ingen uppfattning om det gjorde någon skillnad på effekt eller ljud då det redan var gjort när jag köpte hojen.

5 Hkr var ju inte så mycket med dom ändringarna :rolleyes:
Nu kan det ju iofs skilja en del mellan era hojarna från början, det vet man ju aldrig.

ne jag vet. jo det kan vara så att det skiljde från början. men också med luftfuktighet, temperatur och sånt.

ne jag vet. jo det kan vara så att det skiljde från början. men också med luftfuktighet, temperatur och sånt.

En kompis har en cbr 600 06:a som har powercommander samt helsystem och det gjorde bara 6 hk på toppen på den, däremot blev det ett mycket bättre register på den.

Installerade Yoshi helsystem och PC3 på min 600RR 03´a och det gav också bara runt 5hk på topp men kurvan blev mycket bättre och det var framöverallt mellanregistret som kändes bättre.

Ljudet vart underbart!!

/N

Det går att plocka bort katalysatorn i originalröret, det är gjort på min.
Har dock ingen uppfattning om det gjorde någon skillnad på effekt eller ljud då det redan var gjort när jag köpte hojen.

Ahaa okay, ser att du har en 05:a.
Satt katalysatorn nere på röret på den med ?
Hur är den borttagen ? Kapat och ersatt med rör ?

Ahaa okay, ser att du har en 05:a.
Satt katalysatorn nere på röret på den med ?
Hur är den borttagen ? Kapat och ersatt med rör ?

Den satt nere på röret.
Dom har kapat upp röret och sedan svetsat igen det igen, sdet ser proffsigt ut med så det är inget som stör.

Det finns en seriös kille med egen firma (J D Hord) som effektivt skruvat sönder och byggt upp en D675 och under resans gång bänkat alla förändringar! Respekt:tummenupp .

Att bara rensa catten gav knappt märkbar effekt. Här är en länk till hans tråd - första inlägget länkar till alla diagrammen:http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=9870

En tråd där han speciellt snickrar på ett avgassystem:
http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=11754

Detta kanske kan ge en liten indikation om vad varje liten mod kan ge...

Ha de!

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP