CBR 600 missljud i motor och ingen kraft.

jocke_u

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Halmstad
Hoj
Cbr 600F 1992
Hej
Jag har en Honda cbr 600 f2 (1992) som jag ägt över ett år nu. Jag har sedan förra sommaren haft ett konstigt lite rasslande ljud från motorn när man varmstartar den, som försvunnit när man varvat upp den lite. Jag trodde det var kamkedjespännaren så jag bytte den nu i våras men ljudet försvann inte. Om ni lyssnar på filmen precis när motorn hoppar igång så är det så den låter men inte lika högt.

Häromdagen när jag stannade i en korsning så dog motorn när jag frikopplade, lyckades få igång den igen men med ett mycket otrevligt ljud från motorn och ungefär lika mycket effekt som min gamla moppe. Den vill helst av allt dö, men det går att hålla den igång med choke och gaspådrag.
Körde försiktigt hem och startade den en gång till för att spela in filmen.

Jag har börjar skruva isär den i garaget nu, kamkedjan och spännaren ser bra ut, ser inget konstigt under ventilkåpan. Oljan (och filtret) är tömd och den var ljusbrun, kom inte ut några spånor eller nåt annat främmande. Jag har inget bra mätverktyg, men ett 0,20 bladmått går ganska tajt mellan avgasventilerna och 0,15 på insugsventilerna vilket stämmer bra med specen.
Jag undviker helst att riva motorn mer utan något utlåtande vad det kan tänkas vara för fel.

Jag har mekat en hel del med den under våren, men det har bara varit med förgasarna då den gick dåligt på låg gas, men inget som jag kan tänka mig skulle skapa detta problem...

Såg på stiften att den har gått ganska magert, detta åtgärdades med en ordentlig rengöring av förgasarna och på med orginaldämparen(gjorde jättestor skillnad), den gick då jämt och fint men jag hann bara köra några mil innan den rasade.

Film: https://www.youtube.com/watch?v=GbX2rrly2V0
Det kan vara svårt att höra genom en film, men precis när den startar vid ca 0:20 så hör man ganska bra och ljudet stämmer väl med verkligheten.
Någon som har nån idé?

Något jag lade märke till när jag kollade ventilerna var att den gick ganska trögt runt TDC trots att stiften är ur, men det kanske är normalt? har ingen erfarenhet av flercylindriga fyrtaktare, men det är som att dra runt en liten 2-taktare med full kompression... Går jättelätt en liten bit och sen "komprimerar" den.
 
Den skall gå "lite" trögt i TDC.
Nått lager, vevstaks lager? (använd en skruvmejser som stetoskop och försök lyssna var i motorn det låter)
Men tror tyvär att plocka isär motorn är ett måste i ditt fall.
 
Svårt att höra på film som sagt MEN låter som rivning av motor tyvär.
 
Ok

Har googlat lite mer och hittade nåt som stämmer in på mina symptom, "big end bearing". Som jag förstått det så är det alltså lagret mellan vevstake och vevaxel i så fall? Det ska tydligen ge ett ljud som försvinner när man kört lite och förr eller senare rasar helt. Samt låta som det kommer från toppen när det egentligen är veven.
Kan det vara rätt diagnos? Jag lär inte laga det i så fall, har varken tid eller pengar till det så säljer den nog som reservdelshoj. Men jag är ändå nyfiken på diagnosen och varför detta har kommit på en hoj som gått 2500 mil...? Den har blivit välvårdad av mig men det har ju varit ett antal ägare innan...

Det är ju typiskt att sånt här ska hända när man precis lagt tusenlappar på att renovera dämpare mm.. :(
 
Last edited:
Ok

Har googlat lite mer och hittade nåt som stämmer in på mina symptom, "big end bearing". Som jag förstått det så är det alltså lagret mellan vevstake och vevaxel i så fall? Det ska tydligen ge ett ljud som försvinner när man kört lite och förr eller senare rasar helt. Samt låta som det kommer från toppen när det egentligen är veven.
Kan det vara rätt diagnos? Jag lär inte laga det i så fall, har varken tid eller pengar till det så säljer den nog som reservdelshoj. Men jag är ändå nyfiken på diagnosen och varför detta har kommit på en hoj som gått 2500 mil...? Den har blivit välvårdad av mig men det har ju varit ett antal ägare innan...

Det är ju typiskt att sånt här ska hända när man precis lagt tusenlappar på att renovera dämpare mm.. :(

Skulle det vara stora vevstakslagret så kan det bero på dålig olja, fel olja, för lite olja, skräp i oljan eller varvning när motorn är kall. Det skulle också kunna vara någon typ av materialfel som du inte kan hjälpa på något sätt.

På filmen tycker jag att ljudet låter som att det skulle kunna vara kamkedjan som slår i t.ex ventilkåpan. Har du kollat så att alla kedjestyrningar finns där och är ok? Kolla speciellt styrningen som sitter i ventilkåpan (om det nu ska vara någon på din hoj), jag har varit med om att den har trillat bort på en ZX7R och då lät det ungefär som din, men den gick bra ändå. Lycka till :)
 
Skulle det vara stora vevstakslagret så kan det bero på dålig olja, fel olja, för lite olja, skräp i oljan eller varvning när motorn är kall. Det skulle också kunna vara någon typ av materialfel som du inte kan hjälpa på något sätt.

På filmen tycker jag att ljudet låter som att det skulle kunna vara kamkedjan som slår i t.ex ventilkåpan. Har du kollat så att alla kedjestyrningar finns där och är ok? Kolla speciellt styrningen som sitter i ventilkåpan (om det nu ska vara någon på din hoj), jag har varit med om att den har trillat bort på en ZX7R och då lät det ungefär som din, men den gick bra ändå. Lycka till :)

Kedjestyrningarna är alla plats och ser ok ut. Men hur mycket är normalt för kedjan att röra sig vid spännaren? När jag drar runt motorn så snabbt jag kan med ett spärrskaft så åker spännaren in ett par cm och eftersom jag inte kan håll farten uppe så slår den ut med ett "klonk"... Det förklarar dock inte varför den plötsligt blev helt orkeslös, om det inte är så att den kan ha hoppat en kugg?

Jag kände förresten på kolvarna men kände inget glapp genom att trycka ovanifrån iallafall
 
Last edited:
Kolla kaminställning. Kamkedjan kan ha kuggat. Men eftersom den lät illa och blivit helt orkeslös så bör nog iallafall toppen lyftas. Men som sagt kolla så den inte kuggat och ta sedan kompprov.. Angående kolvarna så får du nog ställa kolven halvägs upp ca och hålla nått mot kolvtoppen samtigt som du rör veven fram och åter,för att möjligen känna glapp.
 
Det var tyvärr inte så enkelt, EX och IN är helt parallella med toppen när den står på T-markeringen. Det var det du menade med kaminställning va?
Har tyvärr inget att testa kompet med, men det är väl bara att leta sig neråt tills man hittar problemet då, har inte så mycket att förlora

Men för framtida kunskap, kamkedjespännaren ska inte vara så "lös" eller? Köpte en helt ny orginal, det är nån fjäderbelastad liten kolv som man lätt trycker ihop med fingrarna, kan inte tänka mig att den gör någon nytta alls i 10k rpm. Dom manuella man kan köpa är de helt stumma eller har de en viss fjädring från det man ställt in den på?
 
Last edited:
Nja då är den nog oljeassisterad också. Manuella är ju klart bäst om man vet vad man gör villsäga! Jo det var det ja menade med kammarna så dom inte har kuggat.
 
Det var tyvärr inte så enkelt, EX och IN är helt parallella med toppen när den står på T-markeringen. Det var det du menade med kaminställning va?
Har tyvärr inget att testa kompet med, men det är väl bara att leta sig neråt tills man hittar problemet då, har inte så mycket att förlora

Men för framtida kunskap, kamkedjespännaren ska inte vara så "lös" eller? Köpte en helt ny orginal, det är nån fjäderbelastad liten kolv som man lätt trycker ihop med fingrarna, kan inte tänka mig att den gör någon nytta alls i 10k rpm. Dom manuella man kan köpa är de helt stumma eller har de en viss fjädring från det man ställt in den på?

F2an har en tveksamt bra kamkedjespännare som drivs av oljetrycket, så är motorn inte igång är den rätt lam.
 
Den går inte på alla cylindrar säkert därför den är orkeslös frågan är ju bara varför....
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top