Cbr 600 99:A går ryckigt

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Hej alla mek-kunninga

Jag har köpt mig en cbr 600 från 1999. Problemet jag har är
att när den är kall så går den hur bra som helst men när den börjar
få upp tempen så går den hemskt ryckigt oavsett växel om man ligger under 4000v/min. Känns som det är knutor i bensinen.

Hojen ska enligt tidigare ägare vara bestyckad efter sliponet men efter
att ha satt på det idag så kvarstår problemet.

Var börjar jag leta???

/Flyer

hur ser stiften ut ?

rengör förgasarna, kolla synkning, leta sprickor i lufttrattar

hur ser stiften ut ?

rengör förgasarna, kolla synkning, leta sprickor i lufttrattar

Tack för ditt svar P-son. Har varit hos en HOnda-verkstad idag och han sa att jag kunde
prova att byta stift men att det förmodligen var antingen anslutningen till stiften eller cdi-boxen som var kass. Nya anslutningar skulle visst kosta bortåt 3000kr och en ny cdi lite över 4000kr. :huvet:huvet

Någon som har en cdi liggandes som man kan testa med eller vet var jag hittar en ny/beg för mindre pengar.

hur ser stiften ut ?

Stiften ser fina ut men byttes mot nya för säkerhets skull. Problemet är inte lika
tydligt längre men finns där. Är väldigt nöjd med hojen i övrigt så vill gärna rätta till
detta fel.

Den mekaniker som jag pratat med trodde inte att det har med förgasare att göra över huvud taget. Kan han ha fel?

Om jag får tag i en cdi-box kan jag då byta denna utan att något annat i elektroniken
börjar strula? Vad har cdi-boxen för funktion?

VÄldigt tacksam för svar

Den tidigare ägaren säger att den är ombestykad för det nya avgasröret.. jo jo....
Det kanske till och med är gjort med hjälp av ett dynojet kit, som sedan länge är känt för att väldigt dålig livslängd. Tyvärr brukar i värsta fall förgasarna förstöras. Hålet som trottelnålen åker upp och ner i slits upp och bränslemängden ökar pga att den öppna arean ökar. Det märks mest på låga varv.

MEN... ska inte måla fan på väggen. Har du tur är det en misslyckad bestyckning, Man har varit lite väl optimistisk i munstyckesstorleken, framför allt på lågfart. Plocka itur förgsarna, notera alla munstyckesstorlekar. Gör rent grundligt.
Ett eller två steg mindre lågfartsmunstycken kan få ordning på det hela igen. På det en lite finjustering av blandningsskruvarna.

Mats

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing