CBR 600 -96(förgasarbekymmer)

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Rev precis isär min 600 för att bestyck om den in för sommaren.
Det satt inget luftfilter i den förut men jag skall sätta i och det är orsaken till ombestyckningen.
Eftersom hojen är en gammal tävlingshoj, så är den skruvad med sen tidigare med bla. bättre koppling, HRC-kammar.
Bifogar bild på vad jag tror är tomgångsmunstycken (1.) Huvudmunstycken (2.) stämmer??

Nu till problem 1:
Munstyckena (2.) saknar all märkning i form av tillverkare eller dylikt. Det står bara 150 på dem. Orginal är det ca 136-138 med Keihins egna munstycken.(märkta med en liten stjärna)

Kan det vara så att det motsvarar orginalstorleken ändå???
Dynojet har ju andra beteckningar på sina munstycken.

Problem 2:
Nålarna som sitter i verkar vara orginal och är märkta J6VB.
Jag har flera nålsatser liggandes som är märkta J&V och sen A,B,C och D.
Nån som vet vad sista bokstaven står för???
Är det vara hur spetsig/trubbig den är??
Vad gör en spetsig/trubbig nål för skillnad och vid vilka varvtal (cirka)??

Problem 3:
Tomgångsmunstyckena (1.) är också orginal som det ser ut. Märkta 42S.
Jag har nya liggandes som har märkningen 40S.
Vad blir skillnaden med dessa(mindre) tomgångsmunstyckena??

Jagar just nu förra ägaren till hojen för att ta reda EXAKT vad som är gjort med den....

all hjälp mottages tacksamt
/Tom
 

Bifogat

  • munstycken2.jpg
    munstycken2.jpg
    83.1 KB · Visningar: 83
Kan nada om det där, men den här kanske kan hjälpa dig jämföra de du har med vad som ska sitta där orginal.
 
ok...
Hur mycket bör man gå ner i munstycken tro om jag monterar dit ett sportluftfilter istället för ingenting???
Räcker det med 1 steg eller 2???
från 150 till 145???

jagar fortfarande förra ägaren....
 
UrbanTiger skrev:
Stoppa i filtret och kör med 150:orna och se om den storknar på max.

Den var svart på stiften när jag testade ifjol....då körde jag ändå fullt 2-5 innan jag dödade den...
Tror jag testar med 145 så får vi se...
 
Ja, det är de munstyckena som du tror.

Tomgångsmunstycket ska vara 40 så de nya du har liggandes motsvarar kanske orginal?

Edit: Behöver nog skaffa glasögon...

Munstyckena på en -96:a ska vara 135 & 138 och inget annat...
 
Last edited:
OK...so far so good...

Nu sitter det mindre tomgångsmunstycken i (från 42 till 40)
"Grövre" nålar.
Huvudmunstycken är bytt från 150 till 145.

Hojen svarar bättre på gasen och "motar" inte längre vid 6-7000 rpm vid fullgas från ca 4000rpm.
MEN.....vid nerväxlingar och kraftig motorbroms så skjuter den lite...

Frågan lyder... för mycket eller för lite soppa och vilka munstycken är det som påverkar detta???

Har inte skruvat ur stiften än eftersom jag har tappat bort tändstiftnyckeln.. :huvet
 
2meter skrev:
Kör den i bänk så slipper du gissa
/2

det är en fråga om pengar, tyvärr. och tid.
Jag har 4,5 mil till närmaste bänk och det kommer att ta mig en hel dag i anspråk på tid jag inte har just nu.
Kvällstid har jag gott om och garaget ligger på gården :tummenupp

Sen var faktiskt frågan: "för mycket eller för lite soppa och vilka munstycken är det som påverkar detta??? "
Jag är nyfiken och vetgirig...Jag VILL veta varför den beter sig på ett visst sätt.

Detta torde ju då vara rätt forum att fråga i...eller hur??
Här finns ju massor av kunskap att få ta del av.
 
SirBarret skrev:
Är inte det enklaste o kolla vilken färg Stiftet har??

jo...kanske det.
Men vilket munstycke är dt som gäller vid motorbroms???
Om jag motorbromsar fån 10000rpm och hojen börjar smälla o skjuta vid 8000 rpm...är det huvud eller tomgång som är felaktigt då???
Det är ju det jag vill ha svar på :confused:
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top