CBR 600 93 går dåligt efter vintern

nisse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
speed3 husaberg fs 650 honda cbr 600 triumph legend
har haft av kåpir och tank för lack i vinter inte rört motor eller el sate är man kommer över 4000 varv då känns de som hopp den och startade då gick den fint på låga varv men inte när man gasar over 4000 varv
nu när jag skulle starta gick den inte igång på alla cylindrar utan jag va tvungen att gasa lita då hoppade dom igång men de går inte att gasa över 4-5000 varv
någon som har något tips

Rengör förgasarna, Se till så att trottlarna löper lätt osv. Jag antar att du inte dränerade flottörhusen innan du ställde undan den?

Det blir också mycket lättare att förstå dig om du lär dig använda Stor bokstav, punkter och frågetecken/utropstecken:)

Innan du plockar isär förgasarna, kan det som sagt vara värt att prova att dränera flottörhusen på ev slam och vatten. Brukar finnas en skruv och nippel för det. Sedan blanda i lite injection cleaner i tanken tillsammans med ny bensin, sedan ut och åka en sväng.

Att rengöra förgasare på en radfyra och sedan få ihop dem korrekt samt synka in förgasarna igen, brukar vara ngt som många nybörjare sätter igång med men sedan sällan får ihop så att det funkar bra igen.

Så "rengöra förgasare" på en sportradfyra är ett mer kvalificerat jobb än många nybörjare inser.
Allt måste ihop som det satt, samma delar ska tillbaks i samma förgasarindivid, samma antal varv på alla ställskruvar osv. Gummimembran, tätningar, packningar och flottörer ska kollas efter sprickor. Flottörhöjd ska kollas.
Många tänker inte på det när de skruvar isär. Då är det krattat i manegen redan från början.

Så ska du rengöra förgasare, se till att följa boken och vara metodisk är mitt råd.

Last edited:
om du dessutom försöker starta/köra på den gamla bensinen som legat i tanken under hela vintern så kan den gå riktigt dåligt. om du inte redan har hällt i ny och fin bensin, så hade iaf jag börjat med det. går den lika dåligt efter det så hade jag gjort som dom andra skrivit ovanför.

MVH Phille

- Jag antar att du har fyllt på ny bensin i tanken då den har varit på lack.
- Har du kollat att du inte har fått in något i tanken efter lackningen?
- Rengjorde du tanken innan du fyllde på den med ny bensin?
- Har du kollat att du har fått ordning på alla slangar och attt ingen slang läcker, kommit ikläm e.t.c.
- Vet inte om det är vakuumkran på tanken om det finns PRI-läge kan du kolla om det rinner bensin när du tar bort bensinslangen
- Har du kollat att luftningen är OK i tanken
- Gör som de övriga säger: dränera flottörhusen
- Kolla också att inte tändkablarna är dåligt ditsatta eller i dåligt skick
- Rengör och byt tändstift

.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...