CBR 600/1000 nybörjarhoj

  • Thread starter Thread starter O.M
  • Start date Start date

O.M

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
CBR600RR
Vet att tråden har kommit upp tusen ggr. Men man är ny och vill skaffa sig erfarenhet av er... Men saken är den att jag vill köra sport och det känns som om jag borde börja med det också. Vet att månda avråder det, men det är ju föraren som gör det hela farligt inte mc'n. Håller ni med?
Jag har tittat lite på honda cbr 600/1000rr och försäkringen är billigare på 1000cc...Har någon av er börjat med en 1000cc sportmc och vad var era erfarenheter av detta?
Tack för svaren.
 
Köp den hoj du är sugen på. Klota kan du göra på vilken hoj som helst.
 
Jag körde 125:a för många år sedan och köpte en cbr 1000 rr som försat hoj. Den är otroligt snäll att köra så länge man inte gasar för mycket. Många avråden att skaffa en direkt men jag ser ingen anledning att inte köpa det man vill ha. Det är inte hojjarna som är farliga utan den som kör dom.
 
Sant. Sant som fan. Klota kan man göra styggt i packat tillstånd på en 3 växlad Crescent...

Med det sagt att det viktigaste att ta till sig med en hyggligt rapp sporthoj e nog respekten för skrotet å då spelar det ingen som helst roll om de e 600 eller 1000cc. Man kan köra ihjäl sig lätt oavsett om man inte hajar gränserna.
 
Köp den du vill ha, jag köpte en er6 eftersom det skulle vara en bra nybörjar hoj... Visst jag är ingen Rossi men har iaf tröttnat efter ca 1 månad... skulle vilja ha mer effekt, ångrar att jag inte köpte en super duke som jag egentligen vill ha!
 
Jag började min hojkarriär för 3 år sedan med en 954, den som förövrigt fortfarande håller mig trogen.
Som du säger är det många som avråder med att börja med en sportis.. Men!
Har man en dröm och förutsättningarna till att uppylla denna, tycker jag inte att man ska tveka..
Så länge du kör med insidan och accepterar att du är färsk, och därmed inte sätter dig själv eller andra i fara så shoot!

Det är en passion, en hobby. Det finns inget som heter logik eller förnuft! :D
Köp det du vill ha och börja lugnt och fint.
 
Tog kortet november förra året och köpte en cbr 600rr i mars, alltså min första hoj. En del påpekade också att jag kanske inte skulle börja med en sporthoj, men det var ju det jag ville ha :) man ska köpa den hoj man vill ha. Jag är supernöjd med min :tummenupp

Ang 600 eller 1000 så sa även folk till mig att jag kanske skulle börja med 600, och det har räckt mer än väl. 600an är så jävla rolig att köra, och framför allt lätt att köra. Men om 1 eller 2 år kan jag nog tänka mig att byta upp till en 1000rr :)
 
Jag började med en 600 och det var kul. 1000 är roligare och mer harmoniskt så köp en sån.
 
Jag började med en 600 och det var kul. 1000 är roligare och mer harmoniskt så köp en sån.

Tycker det är precis tvärtom fakiskt, 600an inger förtroende, vilket gör det så mycket roligare, och den är mer kul i böjarna - som lök på den laxen så räcker effekten mer än väl till för våra banor med.

Literklubborna är bara overkill, och få av oss kan verkligen hantera dem. :crash
 
Tycker det är precis tvärtom fakiskt, 600an inger förtroende, vilket gör det så mycket roligare, och den är mer kul i böjarna - som lök på den laxen så räcker effekten mer än väl till för våra banor med.

Literklubborna är bara overkill, och få av oss kan verkligen hantera dem. :crash

På bana ja, men på landsväg och i trafik väljer jag 1000cc vilken dag som helst.

Till TS, välj det du vill ha för det finns alltid folk som tycker olika men det är just deras åsikt, bilda dig din egen istället. :tummenupp
 
På bana ja, men på landsväg och i trafik väljer jag 1000cc vilken dag som helst.

...och jag tycker samma gäller där med, åka fort rakt fram är ju odugligt trist, roligare med lagom tempo på något krokigt, och vips är 600an roligare igen.

Det enda jag ser som en nackdel är skjutsandet, där är det inte kul på en 600a.


Men - för att ta det lite mer seriöst, att köpa sig en literhoj som förstacykel är att göra det svårt för sig själv, det är lite trams hela den här hysterin över att man måste ha så mycket pulver, merparten kan ändå inte hantera sina cyklar.
 
Tack för alla grymma svar...Har ni någon aning om varför 1000cc är billigare att försäkra än 600cc?
 
SGM.
Jag håller till grad med dig. Nu sålde jag ju precis min 600a till förmån för en knapp literklubba i form av en Blade,men lika förbannat...
För alla oss som kör mest i eller kring en storstad,skall vi säga en radie på 20 mil eller så,så räcker en 600a sportis LÅÅÅÅÅNGT.

Bladen nu e framför allt pga jag e begåvad med en dam som gillar att sitta bakpå. Visst..vi har åkt en hel del på 600an med,men där märks verkligen skillnaden mot en literhoj. Den e stor.
 
SGM.
Jag håller till grad med dig. Nu sålde jag ju precis min 600a till förmån för en knapp literklubba i form av en Blade,men lika förbannat...

Jag vet vad en liter är. Jag vet vad en klubba är. Vad är en literklubba?
 
Det beror väl lite på vilken typ man är som hojåkare.

Jag hade föredragit en 600 framför min 1000 på bana.

På gatan så föredrar jag min 1000 framför vilken 600/750 som helst.

Började på en Zx7r en gång i tiden, vilket va grymt kul men man tröttnade på 3månader oxå. Den va lite slö framåt Augusti :)

Gissar att en variant om man bor i storstan och aldrig kör långt är at skaffa en 600 och dreva om den när man lessnat...
 
Last edited:
På bana ja, men på landsväg och i trafik väljer jag 1000cc vilken dag som helst.

Till TS, välj det du vill ha för det finns alltid folk som tycker olika men det är just deras åsikt, bilda dig din egen istället. :tummenupp

Varför säger de flesta att det är bättre med en 1000cc i stadstrafik?
 
...och jag tycker samma gäller där med, åka fort rakt fram är ju odugligt trist, roligare med lagom tempo på något krokigt, och vips är 600an roligare igen.

Det enda jag ser som en nackdel är skjutsandet, där är det inte kul på en 600a.


Men - för att ta det lite mer seriöst, att köpa sig en literhoj som förstacykel är att göra det svårt för sig själv, det är lite trams hela den här hysterin över att man måste ha så mycket pulver, merparten kan ändå inte hantera sina cyklar.

Varför säger de flesta att det är bättre med en 1000cc i stadstrafik?

Samma svar till er båda, det handlar inte om kraften som gör att det går att åka tokfort (för det gör det, men det kan man med en 600cc också) utan snarare att man slipper sitta och växla hela jäkla tiden. :fakta
Som exempel kan jag köra på 3:an i de flesta situationer jag kan komma på, den klarar allt galant mellan 30-220km/h, alltså blir det lite som att köra en automat i rullande stadstrafik eller landsväg.

Så nej, det har inget med toppfarten att göra utan snarare kraften som gör att man slipper koppla och växla hela tiden.
 
Håller med till grad där med. 600an blir spetsigare i karaktären.
Samtidigt e det så att jag som gammal gubbbe kört sportmoppe i 30 år nu å med det sagt att där skett en enorm utveckling som jag upplevt i motorkaraktär under de åren.
En modern 600a anser jag på många vis kan vara att föredra i stan då de där kilona det framför allt saknar mot en 1000 kan göra viss skillnad,å då framför allt för den som inte e så erfaren.
Precis kommit hem efter en sväng runt stan med Bladen å även om en Blade i min mening e mkt civiliserad,å därmed till karaktären inte lika stressad som en 600a,så visst känner man av att litermoppen e den tyngre hojen rent fysiskt.
Vidare går den stabilare på alla vis,men..som sagt man kan köra ohyggligt fort på en 600aRR hoj med.

Om jag får välja? Svaret e literhojen om vi pratar trafik i mitt fall med,men då med reservationen att jag som sagt knappast kan ses som nybörjare längre.
En 600a anser iaf jag blir lättare att kasta runt.
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top