CBR 600 äter kamkedjesträckare?

Jag tror inte hydraliska sträckare gillar helsyntet olja den är för tunn så att den läcker igenom. När jag bytte sträckaren så hade jag i Castrols helsyntet. Så om det skulle vara sträckarna som är dåliga så höll den sträckaren 10 mil innan jag hörde kedjan rassla igen. Så mitt tips är byt till tjockare olja.
 
Ingoberra skrev:
2497782 Jag tror inte hydraliska sträckare gillar helsyntet olja den är för tunn så att den läcker igenom. När jag bytte sträckaren så hade jag i Castrols helsyntet. Så om det skulle vara sträckarna som är dåliga så höll den sträckaren 10 mil innan jag hörde kedjan rassla igen. Så mitt tips är byt till tjockare olja.

Fått det tipset också, men jag har inte hittat nån annan olja som klarar kvalitets kraven enligt boken...
 
Det jag inte fattar e just det att den e fjäderbelastad o kan ej gå tillbaks om inte gängorna går då.
Vad gör det hydraliska?
Den ligger ju an med ett visst tryck hela tiden.

Ingoberra skrev:
2497782 Jag tror inte hydraliska sträckare gillar helsyntet olja den är för tunn så att den läcker igenom. När jag bytte sträckaren så hade jag i Castrols helsyntet. Så om det skulle vara sträckarna som är dåliga så höll den sträckaren 10 mil innan jag hörde kedjan rassla igen. Så mitt tips är byt till tjockare olja.
Ok varför e det då samma sträckare på min banmoppe?
Den e körd på VÄLDIGT tunn olja.
 
Last edited:
Lindén skrev:
2500506 Det jag inte fattar e just det att den e fjäderbelastad o kan ej gå tillbaks om inte gängorna går då.
Vad gör det hydraliska?
Den ligger ju an med ett visst tryck hela tiden.

Jag har inte heller förstått riktigt hur den fungerar?

Någon kunnig, förklara? :confused:
 
Fjädern i sträckaren till min blade gick av i fredags, hojen gick sista biten av vägen hem utan kamkedjesträckning alls, rena turen att kedjan inte hoppade eller kuggade. Som tur var hade jag en gammal halvsliten liggande jag kunde putsa upp och skruva dit. Kan säga att jag inte var på mitt bästa humör innan jag insett att det var kamkedjan och inte vevlager som lät..

Men ett jäkla meck med att kolla att kamaxlar stod rätt etc efteråt blev det ju.
 
Lindén skrev:
2500506[Vad gör det hydraliska?
Den ligger ju an med ett visst tryck hela tiden.


Vad gör dämparen i din stötdämpare? Vad gör oljan i din framgaffel? Dessa ligger ju också an med ett visst tryck hela tiden.
Fjädern sköter anliggningen men oljan dämpar plötsliga rörelser som kedjan gör vid av/påslag med gasen.
Jag vet inte om 600:an har liknande konstruktion som min 1000F, men på den så kan man justera balansaxelns spel i kuggdrivningen, är det för stort spel så rasslar det, tydligen många som bytt kamkedjesträckare på 1000F och fortfarande haft rassel som försvunnit när balansaxeln har justerats.
Det låter mycket konstigt att en kamkedjesträckare ska vara slut efter 400 mil.
 
Bytte sträckare på min nu i somras, cykeln hade då gått ca 2900 mil, bytte olja samtidigt. Missljudet hade alltid varit när jag startade när motorn var varm. Ibland lät det riktigt otäckt, ibland mindre. Emellertid försvann alltid ljudet när jag kört några hundra meter.
När jag nu bytte blev det bättre men inte helt bra. Har nu funderat på och byta till en mekanisk sträckare.
Nu till min fråga: hur vet man hur hårt man sträcka/trycka kedjan? Skruvar man in den för hårt sliter man ju på kedjan mycket mer än nödvändigt.
 
lyfter tråden,

har satt på en manuell sträckare på min hoj undrar nu hur hårt man ska spänna den, orkar inte dra av hela blocket för att kunna se ner,

jag satte bara på spännaren och drog år tills den tog emot rälsen, startade hojen och skruva in tills det sluta rassla, nu var ju motorn kall, blir kanske skit sen när den blir varm?

vad kan hända om man skruvar den för hård / för löst?
 
Jag är oxå lite sugen på att ha reda på hur man gör för o kolla spelet i kamkedjan om man skaffar sig en manuell sträckare, Bytte min automatiska förra säsongen, den har gått 5-600 mil o rasslar en del när jag startar o motorn är varm. Kan inte komma på vad det kan vara förutom sträckaren, någon som kanske har något tips? Plockade av motorkåpan nu i vinter bara för o kolla att glidblocken var hela, hörde om någon som haft trasigt sådant och att den därför skramlade.. min hoj skramlar dessutom obönhörligen då jag försökt kööra på bakhjulet, funderade på om motorn verkligen får olja som den ska då.. till saken hör att jag inte kan köra på bakhjulet så det blir mest harskutt.. är dock inte sugen på att skota motorn under mina läroförsök..
 
min hoj skramlar dessutom obönhörligen då jag försökt kööra på bakhjulet, funderade på om motorn verkligen får olja som den ska då.. till saken hör att jag inte kan köra på bakhjulet så det blir mest harskutt.. är dock inte sugen på att skota motorn under mina läroförsök..

:D Känner igen det där... Tycker det låter nåt förjävligt när man gasar till o från på ettan och skiten bara skramlar, som om den skrattar åt mig för att jag inte lyckas få upp den. :7peta

Eh, vet inte vad jag ville egentligen... :rolleyes:

Eller jo. Har en cbr -91, tänkte göra slag i saken och kanske byta eller åtminstone kontrollera sträckaren. Ska man satsa på manuell eller den hydrauliska versionen? Och om manuell - hur vet man vad som är normalt att spänna innan det blir för mycket?? Vill helst inte öppna upp och kolla kedjan. Snikrenovering typ.
 
lyfter tråden,

har satt på en manuell sträckare på min hoj undrar nu hur hårt man ska spänna den, orkar inte dra av hela blocket för att kunna se ner,

jag satte bara på spännaren och drog år tills den tog emot rälsen, startade hojen och skruva in tills det sluta rassla, nu var ju motorn kall, blir kanske skit sen när den blir varm?

vad kan hända om man skruvar den för hård / för löst?

Tja,
Det som händer om du drar åt den för hårt är att glilagrena pulvseras.
Det blir bara plastflisor kvar.

Så här fick jag som svar av motospeed när jag köpte sträckaren.
Busenkelt, skruva tills du känner lättat tryck.
Starta sedan motorn, skruva på skruven tills motorn tystnar, öka varvtalet och skruva lite till om den rasslar.
Men jag skulle låta den stå på tomgång tills den blir åtminstonde 75-80grader varm.
Sen är det bara tuta och köra.
/mvh Jonas
 
:D Känner igen det där... Tycker det låter nåt förjävligt när man gasar till o från på ettan och skiten bara skramlar, som om den skrattar åt mig för att jag inte lyckas få upp den. :7peta

Eh, vet inte vad jag ville egentligen... :rolleyes:

Eller jo. Har en cbr -91, tänkte göra slag i saken och kanske byta eller åtminstone kontrollera sträckaren. Ska man satsa på manuell eller den hydrauliska versionen? Och om manuell - hur vet man vad som är normalt att spänna innan det blir för mycket?? Vill helst inte öppna upp och kolla kedjan. Snikrenovering typ.

du kan ju öppna lilla motorkåpan som sitter strax under cylinderraden. där ser du ju kamkedjan från den. om hojen står på depåstöd så är ju ändå inte oljenivån där uppe så du slipper kladda med o byta olja
 
Hade samma problem med min cbr 600-92.
Jag bytte sträckare en gång om året blev bra ett tag, sen var det samma sak igen.
Å det är ju inte roligt att starta hojen å polarna undrar om man åker en Ford....
Nu har ja bytt kamkedjan, sen försvann problemet.
 
ape

Här är tillverkaren:http://cbrzone.com/sprockets.html
Finns säkert återförsäljare för dessa i Sverige.
Kostar i Finland cirka 80€.
Sluta köpa dessa orginal spännare. Dessa är skit. Det skriver alla som kör med en cbr. Har endast hört bra om APE cct.


kör med ape jag med fan så mycket bättre har slutat få detta rassel vid gas avsläpp då förr kamkedjan började rassla en del
 
vad går det på att byta sträckaren, ca??


Vet inte om jag var otydlig med problemet men den rasslar från högersida motorn, runt tomgång. Försvinner när man gasar lite.

Hade problemet förut i sommar då bytte jag kamkedjesträckaren, och nu verkar det vara samma problem igen. Upptäckte det i söndags 24/9

Idag (26/9) fanns inget rassel,varken förre eller efter oljebytet. Ej kört sen i söndags.

Men oljan var ganska svart, och jag hade kört drygt 5 mil i ganska högt tempo när jag märkte rasslet, jag vet inte om det spelar någon roll?

Hur som hellst är det borta (just nu) men har en känsla av att det kommer igen till våren, någon som har förslag på vad det kan vara så jag kan kolla det i vinter?
 
Lånar tråden för en vidare fråga om kamkedja och underhåll.
Hade hojen inne på honda för 2400 milaservice där dom kontrollerar ventilspel och kamkedjan+sträckare.
Efter servicen så är den mycket svårstartad när den är kall och man får nöta flera ggr med starten inna den går igång mot max två ggr tidigare (inga problem varm).

Det känns även som den tappat drag över hela varvområdet, men det skulle kunna vara inbildning.
Fråga är således, om kamkedjan skulle hamnat en kugg fel vid montage skulle väl hojen gå bra mycket sämre än vad jag beskriver?

isåfall kvarstår att dom skulle lyckats shimsa den fel (om dom nu verkligen behövde shimsa om nåt), nån som vet om symptomen stämmer mot något felshimsade ventiler?

Surt o betala 5 papp för storservice och sen går hojen SÄMRE efteråt. :P
(Ska ringa honda idag och höra idag om dom har exakt protokoll på vad dom gjorde eg)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top