CBR 125 R trim+mod projekt

Strypningar?

Jag har själv en Honda cbr 125 -04 den har nu rullat endast 100 mil. Jag undrar vart alla strypningar sitter i den? Får man ut mycket mer effekt om man tar bort de? och en black box till den vad skulle det kosta? vill inte lägga ut för mycket pengar på detta..

Var kan man få tag i en service bok för den? fick aldrig det med när jag köpte den.. och den skall väll servas efter de första 100 milen.
 
Last edited:
gizmo:

Strypningar finns det inga (som nämnts 100 gånger)... blackbox är också helt onödigt (det är ingen fartbegränsad moppe) :näsblod

//Niklas
 
Freddola skrev:
1638124 Jaru orginal har den 25.
Men min har lite mer är ganska säker på.
Kanske runt 28a.
Ska köra 201 meter den 25e då kmr jag veta exakt vad den accar =).
Var dock o körde lite ida o kolla på trippmätaren var uppe i ca 110 när 200 meter hade gått.
Och det med lågt lufttryck i däckena.

Det va va dom bästa mopparna hade över linjen på gbgmeet:D Jag tror den bästa hade 115 km/h och en tid på 9,nånting @ 201 m.:pannkyss
 
Nyligen registrerat mig och pallar inte lusläsa hela forumet...
Det stod ovan att strypningar saknas på en CBR 125, men eftersom det endast är uttaget 13 av 15 "lagligt möjliga" hk undrar jag om trimning lönar sig och isf vilket sätt bör användas...
Bör tilläggas att jag helst håller mig på den lagliga sidan och är alltås inte ute efter något som drar upp effekten utöver det nödvändiga...
Låter säkert patetiskt hosm ånga att jaga de två sista kusarna men det lär ju ge någon sorts effekt i den ena eller andra delen av effektkurvan.
Tack på förhand
 
vänsterkurva skrev:
2395046 Nyligen registrerat mig och pallar inte lusläsa hela forumet...
Det stod ovan att strypningar saknas på en CBR 125, men eftersom det endast är uttaget 13 av 15 "lagligt möjliga" hk undrar jag om trimning lönar sig och isf vilket sätt bör användas...
Bör tilläggas att jag helst håller mig på den lagliga sidan och är alltås inte ute efter något som drar upp effekten utöver det nödvändiga...
Låter säkert patetiskt hosm ånga att jaga de två sista kusarna men det lär ju ge någon sorts effekt i den ena eller andra delen av effektkurvan.
Tack på förhand

9.8 orginal har den enligt bänkning (på bakhjulet) :mattias

det fabriken uppger är bara tagit från luften och de räknar inte med effektförlust mellan vev och bakhjul.
13.6hk är snäll räknat 15 vev-hästar som är "lagligt", Dock inte 150cc :tungan
en liten cbr på 15 vev-hästar kör ifrån ostrypta motard/enduro 125or på 25hk. Att dra upp effekten utöver det nödvändiga förstår jag inte riktigt vad du menar med :va
 
nä, med "över det nödvändiga" menade jag att jag inte tycker
det är nödvändigt att dra upp effekten över 15hk
lite konstigt uttryckt av mig där...:tungan
Sorry
 
vänsterkurva skrev:
2397048 nä, med "över det nödvändiga" menade jag att jag inte tycker
det är nödvändigt att dra upp effekten över 15hk
lite konstigt uttryckt av mig där...:tungan
Sorry

Nää men det är lungt med mer effekt eftersom den inte överstiger 11 kw med bara effektrör men cyllen får man nog ta och glömma :argpådato

Men jag har funderat på lite saker, Funderar starkt på att köpa ett Gianelli effekt till min CBR nu. Men jag undrar hur det blir med garantin på hojjen om man slänger på ett effektrör och vad försäkrningen säger vid en olycka?
Då menar jag bara effektrör på CBR'n eftersom de inte överstiger 11kw så borde den väl gällla?:confused:
 
Tozerd skrev:
2455263 Nää men det är lungt med mer effekt eftersom den inte överstiger 11 kw med bara effektrör men cyllen får man nog ta och glömma :argpådato

Men jag har funderat på lite saker, Funderar starkt på att köpa ett Gianelli effekt till min CBR nu. Men jag undrar hur det blir med garantin på hojjen om man slänger på ett effektrör och vad försäkrningen säger vid en olycka?
Då menar jag bara effektrör på CBR'n eftersom de inte överstiger 11kw så borde den väl gällla?:confused:

Eftersom du byter bort orginaldelar så gäller inte garantin. Men försäkring kan gälla om det inte överstiger 11kw eller lagstadgad ljudnivå.
 
Wargen skrev:
2455384 Eftersom du byter bort orginaldelar så gäller inte garantin. Men försäkring kan gälla om det inte överstiger 11kw eller lagstadgad ljudnivå.

Okeej tack för svaret.

men det är väl bara att kolla upp med försäkrings bolaget vad dom säger. Och de med garantin det är väl bara att köpa de o sen om de skulle hända nått me hojjen så slänger man på orginal röret igen och lämnar in den. :)
 
Jag är påväg att beställa ett big bore kit 150 cc till CBRen och även ett GIANELLI system till det, borde jag byta förgasare också eller räcker det med större munstycke?
 
Tja, ingen av filmerna funkar för mig heller. Vill gärna höra hur CBRen låter efter trimming etc etc. Sen skulle jag även vela ha lite länkar till Big Bore kittet och Effektsystemet. Det hade vart riktigt shyst om någon kunde lägga upp det, då jag är för slö för att leta själv :P...
 
Tja, ingen av filmerna funkar för mig heller. Vill gärna höra hur CBRen låter efter trimming etc etc. Sen skulle jag även vela ha lite länkar till Big Bore kittet och Effektsystemet. Det hade vart riktigt shyst om någon kunde lägga upp det, då jag är för slö för att leta själv :P...

Filmerna är ju typ 3 år gamla så det är inte så konstigt att de inte funkar. Och du får nog lägga manken till om du vill hitta nåt. Finns en sticky i 125 forumet.
 
hade nån film som jag och min kompis gjorde. då var den nog inte trimmad dock, ej säker. men som redan sagt här var det några år sedan.

thomasmodig: beställde det mesta från aseanmoto och avgassystemet från allright. kan inte exakta länkar du får söka..


edit: lönt att bumpa upp en sån här gammal tråd då nu får jag bara massa pms :)
 
+ Leo Vince helrör
+ modifierad luftburk
+ 150cc big bore kit
+ keihin flatslide förgasare 28mm
+ vassare kamaxel
+ portad topp med större ventiler


bakhjulshästarna har ökat 40% från 9.8 hp till 13.6 hp. (motsvarar ca 15hk i motorn)
vridmomentet 35% från 8.7 nm till 11.5 nm.

orginal gör den ca 115 km/h.
min hoj gör 135-145 km/h. (beroende på vind)

kanske monterar ditt ett kn filter sen:) har iaf tailguarden monterad och kommer slänga upp bild snart.

kolla effektkurvan som jag slängt upp :tungan

Oj vilken besvikelse de måste vara då ! . . .
Kan nämna min CBR 150R "Asien" modellen inte EU. .
Gör 145km/h på rak sträcka utan några direkta problem KAN på peka att hojjen är helt orginal dvs. .26mm förgasare m.m.. . Vid 11 500rpm med lite lätt ner lut 155km/h . . dock vet ju alla att mätaren kan va lite "fel visande"

- - - :arsele
 
Oj vilken besvikelse de måste vara då ! . . .
Kan nämna min CBR 150R "Asien" modellen inte EU. .
Gör 145km/h på rak sträcka utan några direkta problem KAN på peka att hojjen är helt orginal dvs. .26mm förgasare m.m.. . Vid 11 500rpm med lite lätt ner lut 155km/h . . dock vet ju alla att mätaren kan va lite "fel visande"

- - - :arsele
Bra träning inför trådlyftar VM där! ;)
 
+ Leo Vince helrör
+ modifierad luftburk
+ 150cc big bore kit
+ keihin flatslide förgasare 28mm
+ vassare kamaxel
+ portad topp med större ventiler


bakhjulshästarna har ökat 40% från 9.8 hp till 13.6 hp. (motsvarar ca 15hk i motorn)
vridmomentet 35% från 8.7 nm till 11.5 nm.

orginal gör den ca 115 km/h.
min hoj gör 135-145 km/h. (beroende på vind)

kanske monterar ditt ett kn filter sen:) har iaf tailguarden monterad och kommer slänga upp bild snart.

kolla effektkurvan som jag slängt upp :tungan

Bra träning inför trådlyftar VM där! ;)

HeHe så sant ! va ju daxs å dra liv i tråden igen :tuttar
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top