CBR 1000RR startar inte!!! Hjälp?

Proskin

Gick med
21 Aug 2003
Hoj
R1 - Rmz450
Tja!

Har nyss bytt motor på min Honda Cbr 1000RR Fireblade. Men nu startar den inte.(har alltså aldrig startat efter motorbytet) Någon som är grym på just detta fenomen?

Gnista till tändstiften ges.
Ingen felindikation till displayen
Vevaxlen och kammarna står rätt enligt verkstadsmanualen
Säkringarna kollade.
Bränslepumpen går
Alla sladdar rätt kopplade...

Va är det som är fel?

//Proskin

Last edited:
sitter pickupen rätt? den som ger signal om när varje cylinder skall tänd?

Har du komp nog?

Går bensinpumpen?

Tändkablarna i rätt ordning?
Lever spridarna?

Last edited:
har du gnista så häll några droppar bensin rätt ner i cylindern. Då borde den ju hoppa till. Funkar på skotern men det e ju 2-tak

den tänder inte alls lr?:confused:

Det är som att den vill men just när den normalt skall tända till så funkar det inte... Typ som en sur jävla bil...

Tändkablarna i rätt ordning?
Lever spridarna?

Tändkablarna är i rätt ordning. Spridarna verkar leva. Men det kan man väl mäta upp?

Det finns en givare som känner av om man vurpat, då stängs motorn av. Sitter den med rätt sida uppåt?

Går det inte att lossa spridarna och köra på startmotorn för att de om det kommer soppa?!

Vi har lossat själva bensinslangen sen kopplat allt annat. och vid tryck på starten så pumpar den bensin ja...

Vilken givare är det???

Ok.

Bytt ECU eller något annat?

Provat med startgas för att se om den smäller till?

Jag är lite efterbliven så¨vad är ECU?

Startgas gar vi testat ja... Men dock utan resultat där oxå...

Last edited:
Tippsensorn sitter mellan framljusen i frontkåpan. Den ska förhindra att bensinpumpen går när motorcykeln ligger ner.
Inringad på bilden.
Lycka till med felsökningen!
Jag har verkstadshandboken till 2004-2005 årsmodellen. PM'a om du behöver den.
/B)

Bifogat

• Wire Harness CBR1000RR0405.jpg
    Wire Harness CBR1000RR0405.jpg
    85.5 KB · Visningar: 108
Jag är lite efterbliven så¨vad är ECU?

Startgas gar vi testat ja... Men dock utan resultat där oxå...

Om den trilskas även på startgasen så kan den ju inte få gnista ordentligt.
Nya stift?
Det borde ju i alla fall säga "POFF" av gasen om du har gnista.

Jag plockade isär en CBR 600 -05 motor och den var trögstartad så in i bängen när den skulle igång igen.

Det är inte så att du haft loss antennen för immobilizern som sitter runt tändningslåset. Det hade jag nämligen när jag mekade med nåt. Den måste sitta runt låset för att nyckeln ska få kontakt.

Kolla så att tippsensorn sitter åt rätt håll. Den sitter dramme vid kåpstaget.

Jag har inte hållit på så mkt med MC motorer... men har du kollat att sensorn som talar om till ECUn vilken vinkel motorn har så att den ska kunna tända på rätt tillfälle? Kolla alla jordningar på chasi/motor...

När du köpte motorn medföljde en ECU då?
Det är inte möjligtvis så att du byt den utan att byta ut transponder,tändlås och nycklar.

snor tråden.... min cbr vill inte starta... testade att koppla in larm tidigare men tog bort larmet vill fortfrand einte starta... kan larmet ha dragit igång hojjens egna imobilizer ? man hör inte ens bränslepumpen eller vad det e som brukar höas när man vrider om nyckel..... annars har den alltid startat utan problem. och ja jag har kollat basic grejer som stopknappen sidostöd fullladdat batteri.....

Back