CBR 1000rr stök med koppling när jag bytte drivpaket...tips?

Poppe66

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Honda cbr 1000rr
Tjena!

Bytte drivpaket på min Honda CBR 100055 från 05. Allt gick hur fint som helt tills det var dags att dra igång och testa... kopplingen hade slutat funka. Jag har provat lufta systemet, hade loss cylindern och märket att den reagerar när jag trycker kopplar vid handtaget. Är det någon som har bra tips på vad jag ska hitt på?

Faaan solen skiner och hojjen står still=mindre bra!

Tacksam för alla god råd jag kan få!!!

///Han som vill ut och känna på hojjen innan helgen :)
 
Hej! Hur löste det sig? Jag har kanske råkat ut för exakt samma grej på min -04:a Fireblade...

Vad är felet ? Kopplar den inte ur ?
eller
Slirar kopplingen?
Är det hydraulisk koppling (typ frambroms med bromsvätska/kopplingsvätska) eller är det kopplingswire ?
 
Hej! Tack för visat intresse! Uppskattas. Jo, bytte drivpaket och packboxar i framgaffel. Funderar på om jag råkat få i luft i systemet då på något sätt. Men har försökt lufta utan något resultat. Kopplingen funkar inte alls helt enkelt. Handtaget i botten och slavcylindern(tror den heter så) som ska trycka på pinnen till kopplingen rör sig bara liite. Har inte provat att trycka bromsvätska bakvägen med en spruta som jag läste nån hade gjort. Konstigt helt enkelt tycker jag... vet att kopplingen funkade bra när jag körde hojen till garaget liksom...
 
Hej! Tack för visat intresse! Uppskattas. Jo, bytte drivpaket och packboxar i framgaffel. Funderar på om jag råkat få i luft i systemet då på något sätt. Men har försökt lufta utan något resultat. Kopplingen funkar inte alls helt enkelt. Handtaget i botten och slavcylindern(tror den heter så) som ska trycka på pinnen till kopplingen rör sig bara liite. Har inte provat att trycka bromsvätska bakvägen med en spruta som jag läste nån hade gjort. Konstigt helt enkelt tycker jag... vet att kopplingen funkade bra när jag körde hojen till garaget liksom...

Då kan jag rekommendera Sugpump (funkar som spruta och sugpump)
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/sugpump-for-fordonsvatskor-2000039991

Slang. Det är alltid bra om man upp från luftningsnippel har en slang upp minst 1/2meter rakt upp där man kan se luftbubblorna stiga Biltema nr 15310 genomskinlig di=5mm (dy=8mm)
https://www.biltema.se/bat/vvs/slangar/pvc-slangar/slang-2000017744

När man byter slang i sugpumpen trycker man in den blå ringen runt slangen i pumpen
då går det ta loss slangen. Tryck in kolven i sugpumpen.

Gängtätning. Skruva loss luftaren några varv och sätt gängtätning på de synliga luftargängorna.
Skruva in luftaren men inte så den stänger.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmedel/gangtatning-2000031437

Tryck på slangen med sugpumpen på luftaren.

Fyll kopplingsvätskebehållaren med bromsvätska (om det är bromsvätska den ska fyllas med. Är det motorolja så fyll med motorolja och då skall du ha en annan pump.)

1) Sedan dra ut lååångsamt på kolven i sugpumpen. Då ska det komma ut vätska och luftbubblor. Innan det är slut med vätska i kopplingvätskebehållare, håll sugpumpen högt så slangen ner till avluftaren # blir fylld med vätska. Börja nu och låååångsamt tryck in vätska i avluftaren / kopplingscylindern. Du ska se hur nivån stiger i kopplingsvätskebehållaren. När du nått maxnivån. Börja om från 1)

När du gjort det här några ggr och det inte längre kommer ut luftbubblor när du suger.
Stäng avluftaren. Nu bör kopplingen fungera dvs frikoppla.
Ett problem är att kopplingen även om den frikopplar har rätt hög friktion så ligger en växel i kan det vara svårt att inse med hojen på bakre depåstöd att det är så tungt dra runt bakhjulet med växel i och kall stillastående motor och indraget kopplingshandtag.
Fyll på tappa av vätska till rätt nivå i kopplingsvätskebehållaren. På med locket.

# trots gängtätning kan det läcka broms/kopplingsvätska vid avluftaren var beredd med torkpapper för vätskan kan skada lack.
 
Last edited:
Det ska väl vara en pinne OCH en kula i kopplingen ?
 
Kulan sitter innanför kopplingsstången. Även om man drar ut kopplingsstången så kommer inte kulan förbi packboxen.
 
Iof, rör det sig inte i slavcylindern så spelar en ev kula ingen roll. Enda fel jag haft med den väldigt enkla konstruktionen som en hydraulisk koppling består av, är en dålig O-ring till själva ”tryck kolven”
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top