CBR 1000rr fighterbygge lurad av besiktningsman. Hjälp!

Kemisten

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2012
Ort
Ängelholm
Hoj
2006 Honda cbr1000rr
Hej!

Hoppas jag lägger in detta på rätt forumdel.

Det hela började under uppväxten, alltid älskat utseendet på endel Bueller med kort tail och stubbig look. Fick senare upp ögonen för fighters som byggts med liknande utseende.
Bestämde mig sommaren 2012 att ta något många unga motorintresserade pojkar suktar efter, A-kortet. Köpte mig då en R1a och moddade om den endel men ville stimulera kreativiteten lite mer, gjorde mig av med den för att finansiera ett fighterbygge.

Jag bestämde mig för att köpa en cbr1000rr av årsmodell 05-07.
Innan jag drog på mig något så ville jag försäkra mig om att den efter ombyggnad skulle gå att besiktas och brukas lagligt på dom svenska vägarna.
Så i november 2012 åkte jag till ett besiktningsorgan och pratade med en ingenjör som jobbade där, berättade vad jag hade i tankarna och frågade vad jag får och vad jag inte får göra på en cbr1000rr för att den skall kunna gå igenom besiktning. Han sa att det i princip bara var att bygga på, bara jag inte gjorde något farligt (såsom att sätta en lans på styret osv). Med goda lovord från honom så begav jag mig hemåt för att leta en värdig hoj.
Hitta efter några dagar en 06a som jag slog till på.
byggde hela vintern och in mot sommaren med deadlinen att besikta innan bebisen föddes, klarade det med en dag.
Väl på besiktningen så gick allt bra ända tills besmannen frågade en ingenjör om ombyggnaden (han jag pratat med innan var på semester).
Slutade med 3 tvåor, 2 visste jag om, ljudet och fotbromsljuskontakten? (jag ville kunna köra 30dagar), den tredje kom som en käftsmäll, jag måste enligt dom bygga om hojen till original... Jag berättade att jag varit där och frågat och pratat med en som jobbar där och berättade vad sagt.
Han som besiktade hojen kommer ihåg att jag varit där för det var han som hänvisade mig till han jag pratade med. Jag har även varit in flera gånger för småfrågor om mellanrum mellan blinkers och omdragning av avgassystem osv.. och dom minns att jag varit där och frågat. Och jag har varit där och frågat enbart för att jag ville bygga en laglig hoj som skulle gå igenom besiktningen. Många som jobbade när jag var där och besiktade vart involverade och dom tyckte det var förjävligt det som hänt och var helt på min sida.. Dom sa även att jag inte skulle ge mig även om det blir juridiskt.

Nu har det gått över en månad sedan bes, jag kan varken lägga mer tid eller pengar på hojjen, den står och kostar pengar genom försäkring och garageplats.
Jag har pratat med chefen och teamledaren samt han som lovat allting, givetvis minns han inte att vi pratat? vi har inte kommit någon vart och jag känner att jag inte orkar snacka med dom mer.. funderar starkt på att anmäla men vet inte vart jag ska vända mig.

någon som varit med om liknande eller vet vad jag ska ta mig till.. vart anmäler jag, vem kan man prata med?

Vitsiga komentarer och dryghjärnor behöver inte skriva =)
 

Loke

Master
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Sportster 1200
Hej!
Låt tiden gå ut så att du får göra en ny besiktning istället för en efterkontroll, så fixar du dom enkla tvåorna sen åker du helst till en ny station också.
Har själv byggt om ett par hojar ganska kraftigt, å det har inte vart några liknade problem. men dom är kan va bra grisiga ibland.

Snygg hoj oxå.. ser välbyggd ut!

Mvh Loke
 

Kneedrag

Guest
Hitta något på smc hemsida http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Fordonsfragor/


del av text..
Alla ombyggda och amatörbyggda motorcyklar måste besiktas och godkännas av SFRO, Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation före registreringsbesiktningen hos Bilprovningen. SFRO publicerade våren 2009 en ny Bygghandbok. Kontakta SFRO om du tänker bygga om eller amatörbygga en motorcykel. SFROs arbete betyder att vi i Sverige har snygga byggen som samtidigt är trafiksäkra. Den som bara vill göra mindre modifieringar kan göra det utan krav på registreringsbesiktningar så länge inte ändringarna gör motorcykeln mindre säker. Det är också något SMC stridit för!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hmmm, jag kan iofs förstå deras förslag angående original, men whatever floats Your boat så...

Din hoj omfattas ju av heltypsgodkännande (eller helfordonsgodkännande) och då hamnar Du i en lite besvärlig sits - se bland annat denna som en av dussintals trådar i ämnet: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?59022-Besiktnings-fr%E5ga

Det Du bör börja med är att fråga exakt vilka komponenter de avser med sitt underkännande, om än jag kan ana att det är bakram, avgassystem, möjligen lampor och blinkers (om jag ska gissa något). Kolla även vilket lagrum och vilka paragrafer de styrker sin anmärkning på.

Att Du har E-märkt belysning, skyltplacering motsvarande original samt ett originalliknande avgassystem lär Du få svårt att krypa undan. Alternativet är att Du gör en mer omfattande besiktning och försöker få igenom hojen som ombyggt fordon, råd och anvisningar hittar Du här: http://www.sfro.com/index.php/motorcyklar

Tyvärr är det svårt att "sätta dit" någon för osaklig eller felaktig information till Dig, det är ju först när det färdiga resultatet ska besiktas som kontrollanten kan göra en helhetsbedömning över det färdiga resultatet. Och det är nog så att Din kreation sammanfattningsvis är modifierad på för många områden för att den ska slippa igenom under typgodkännandet. Därför kan ett samtal med SFRO vara den punkt där Du ska börja, då lär Du å andra sidan ha mycket hjälp av att Du använt delar från en enda donatorhoj.

Så - hur än Du väljer att göra har Du nog en del tid och kostnader framför Dig...

Lycka till :tummenupp
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fel forumdel och därav flyttad hit :7peta

Vad det gäller helfordonsgodkännande så kommer den där hojen inte att gå igenom då den faller under detta.
Så tillvida besiktningsmannen inte är lite mänsklig och ser mellan fingrarna.
Sånt händer ibland, men som du märkt är det inte ofta.

Man skall inte lita allt för mycket på vad folk säger. Alla har inte exakt koll på vad som gäller eller så har de en "bra" dag och då är allt helt ok.

Det vettigaste råd jag har att ge är SFRO och regga om den. Borde inte vara en så svår grej där då det inte är allt för mycket ändrat.
Slå dem en pling.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ett annat tips är att aldrig åka till besiktningen med lättåtgärdade fel på en ombyggd hoj, hade bakbromskontakt och ljud varit okej, är det mycket möjligt att den hade gått igenom. När såna saker inte är okej, är det lätt att det ramlar på mer anmärkningar. "Den här killen har missat en så självklar sak som bakbromskontakt, då kan det vara värt att titta extra noga på resten också..."

Dvs har man tex en större motor eller andra lik i lasten, ja då ska man se till att hojen är prickfri på allt övrigt, så att besiktningspersonalen får förtroende för den som har satt ihop hojen, istället för att bli oroliga och börja nagelfara hela bygget ordentligt.

Dessutom är det ofta så, att om de redan delat ut en tvåa, då blir det lätt fler, eftersom hojen ändå ska ombesiktigas. Äger man en ombyggd hoj vill man inte det, eftersom man då riskerar granskning ytterligare en gång. Så det man gör är att anstränga sig att klara besiktningen vad avser ljud och allt annat självklart, så att man bara behöver visa upp underverket 1 gång vartannat år.

Det är väl det råd jag kan ge. I övrigt håller jag med Loke ovan, det är nog det bästa rådet i ditt läge.
Jag har inte sett hojen, men vanligtvis är en fighter-ombyggnad inte en tillräckligt stor ändring för att kvala in som ombyggd fordon enligt SFRO, de har info på sin hemsida.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dvs har man tex en större motor eller andra lik i lasten, ja då ska man se till att hojen är prickfri på allt övrigt, så att besiktningspersonalen får förtroende för den som har satt ihop hojen, istället för att bli oroliga och börja nagelfara hela bygget ordentligt.
Helt korrekt! Min gixxer var SVEMO-najad rakt igenom, mest för att jag hade för lite att göra en helg och att jag ville pyssla med hojen. Det var alltid otroligt lätt att få igenom den genom besiktningen, oavsett mina nästan vita blinkers, eller ett helsystem som kanske inte väckte döda, men lät helt klart mer än det borde.

Snabba, raka svar på alla frågor underlättar också. Frågar dom varför det är fuktigt på ett ok ska man inte svara "eh, va?", utan "jag böt bromsvätska igår, och spillde lite, tyvärr har jag inte hunnit tvätta av den".
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top