Cbr 1000rr Eller Zx10r

Superbike Roger skrev:
Tror att om du kör hojen på bana så åker du snabbare med den effektsvagare Hondan.
Är inte det lite önsketänkande av de påstådda egenskaperna (Honda är alltid lättkörda och trevliga)? 2004 var ZX-10R snabbast på bana i alla tester utom ett jag såg där R1 var snabbast. 2005 delade ZX-10R och GSX-R1000 på bästa tiderna på banan. I samliga tester båda åren var Hondan långsammast. Hur skulle vanliga åkare förändra det så särskilt mycket?

Däremot tror jag inte skillnaden i tid är stor, hojarna betyder nog tiondelar och föraren sekunder.

Köp den du vill ha och du verkar ju redan ha bestämt dig för en Honda tycker jag det låter som. :tummenupp

De flesta som köper sporthoj är ju oftast inte superrutinerade & supersnabba banåkare som kanske drar fördel av kawans extrema chassie.

Tror fortfarande att Hondan är den snabbare runt banan med en medelmåttig förare då den är betydligt lungnare och ger bättre känsla.

Neutral skrev:
Är inte det lite önsketänkande av de påstådda egenskaperna (Honda är alltid lättkörda och trevliga)? 2004 var ZX-10R snabbast på bana i alla tester utom ett jag såg där R1 var snabbast. 2005 delade ZX-10R och GSX-R1000 på bästa tiderna på banan. I samliga tester båda åren var Hondan långsammast. Hur skulle vanliga åkare förändra det så särskilt mycket?

Däremot tror jag inte skillnaden i tid är stor, hojarna betyder nog tiondelar och föraren sekunder.

Köp den du vill ha och du verkar ju redan ha bestämt dig för en Honda tycker jag det låter som. :tummenupp

Neutral skrev:
Hur skulle vanliga åkare förändra det så särskilt mycket?
Man sitter rätt speciellt på Hondan. Det känns som att man sitter lågt och inne i cykeln. Personligen gillar jag inte den sittställningen men jag kan mycket väl tänka mig att det känns tryggt för någon som inte är så erfaren på bana (nu låter det som att jag skulle vara det :rolleyes: ). Det känns som att man är närmare marken och är inte riktigt lika dramatiskt när man lägger ner. Å andra sidan känns det som att fötterna och fotpinnarna skall gå i marken hela tiden.

Edit: sittställningen gör också att inbromsningar känns mindre dramatiska. Det känns inte som att man ska slå över framåt.

Mr. Dante skrev:
Den tabellen säger ju noll och ingenting.. Varför har dessa hojar blivit underkända? Kan bero på liten nummer plåt eller vad som helst, ingenting om kvalité...

Honda säger jag (På alla punkter..)
Den säger iallafall mer än era lösa påstående att Honda har överlägset bäst kvalite. Det finns bra och dåliga exemplar av alla märken, Jag vet tex två k4or som inte uppfyllde de krav man ställer på en ny hoj. Den ena rasade växellådan efter väldigt få mil, den andra tappade lite skruvar då och då. Men detta säger ju inte att suzuki har dålig kvalite. Tror alla japanska hojar har samma kvalite mer eller mindre. Löjligt att påstå annat utan att redovisa vad ens påstående bygger på.

Jag stod precis inför samma val i höstas!

Jag tycker det är intressant att så många påstår att ZX10r skulle vara svårkörd... Jag tycker båda är lättkörda, dock känns CBR'n något tam men gav finare kvalitétsintryck, Kawa'n har snärtigare chassi, bromsar och en riktigt brutal motor. Gillar dock Honda's design bättre om man nu tycker det är väldigt viktigt. Priset är ju dessutom inte helt oviktigt och då tyckte jag kawa'n låg bättre till.

Mitt val är ZX10R! (partisk så in i helvete!)

Skulle mitt val gälla 06'or skulle det bli CBR1000rr...

Hur blev den vxllådan behandlad?

Vad rasade?

repan skrev:
Den säger iallafall mer än era lösa påstående att Honda har överlägset bäst kvalite. Det finns bra och dåliga exemplar av alla märken, Jag vet tex två k4or som inte uppfyllde de krav man ställer på en ny hoj. Den ena rasade växellådan efter väldigt få mil, den andra tappade lite skruvar då och då. Men detta säger ju inte att suzuki har dålig kvalite. Tror alla japanska hojar har samma kvalite mer eller mindre. Löjligt att påstå annat utan att redovisa vad ens påstående bygger på.

Superbike Roger skrev:
Hur blev den vxllådan behandlad?

Vad rasade?
Jag kan inte svara ingående vad som gick sönder osv. Resultatet blev iallafall att lådan byttes ut mot en ny. Hojen hade inte rullat 50 mil av en nybörjare som kör väldigt lugnt och sansat. Men jag är helt övertygad att detta endast var ett måndagsexemplar ...

CSL skrev:
:gnissla jag är sugen på en ny hoj till sommaren me vet inte vilken ska jag ta CBR 1000RR ELLER ZX10R

Då jag har kört ZX10R så tycker jag man sitten mycket iilla på den, sen upplever jag den nervös vid kraftig acceleration, men det är ju så JAG upplever den.

För dig kanske den passar perfekt,,

Hondan :tummenupp

Hi-ho skrev:
Då jag har kört ZX10R så tycker jag man sitten mycket iilla på den...
Sittställning är väldigt individuellt, i somras åkte jag Nürburgring-Linköping "non-stop" (138 mil) med min, längsta stopp var 45 minuter på färjan, snacks i samband med tankning var enda maten. :D

Neutral skrev:
Sittställning är väldigt individuellt,

Jo jag vet, det var ju därför jag skrev som JAG upplever den, men va fan, jag åker ju Ktm 660 så man kanske inte ska gnälla på körställning :rofl

Last edited:
Det är 4år på ny hoj, min -02 ska besiktas nästa år första gången

$noop skrev:
Den där mätningen säger väl inte så värst mycket. Hojar med årsmodell 04 och senare har ju inte behövts besiktigas än.

Bägge hojarna är ju extremt snabba... Dock ser hondan trevligare ut. Om du väljer efter prestanda måste du ju vara racing förare............

CSL skrev:
:gnissla jag är sugen på en ny hoj till sommaren me vet inte vilken ska jag ta CBR 1000RR ELLER ZX10R

Jag provkörde båda två i fjol vår på landsväg.
Hondan kändes mer lättkörd,rätt på en gång.

Kawasakin var svårare att trivas med direkt men med en styrdämpare blev hojen KANONBRA att så lite kan göra så mycket (sitter originalmont på-06)
Kawasakin funkade även bra på semestern till Moto GP i Assen och Nordslingan

Alla hojåkare borde prova Nordslingan

Den här gången blev det kawasaki

// Lars

Köper du kawa får du bara 2 år garanti och hondan har 5 år som resten av japanerna.Har testat zx-10.den va helt konstig.skulle aldrig köpa den.Hondan är mycket lättkörd och mycket snyggare.Testa nya gsxr.Best av de alla.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien