CBR 1000RR 2012 har landat

Det är kris hos alla tillverkare. Inte mycket nytt nu.

Jag tror även jag väntar på en 400-550cc twin i supersport-chassi innan jag lägger några pengar igen på en ny hoj. Får se hur länge jag får vänta.

Dom fälgarna skulle jag inte åka isle of man med :D

211 kg? väger mer?

Precis som på bilsidan hos Honda så står det ganska still tyvärr....

Nu vet man ju från historien att utveckligen alltid går framåt, och i af inom IT finns ju massor med gamla härliga citat som att "640K minne räcker till alla" , "jag tror att det finns en världsmarknad för kanske 5 datorer" som fått ätas upp..

Och därför så är jag rätt säker på att jag kommer att få äta upp detta.. Men just nu kan jag ändå känna lite när det gäller sporthojar att de redan är så optimerade som de kan bli.

Jag kanske har brist på visioner, men vad för andra stora förändringar kan man göra är att slänga på mer "lull-lull" redan i butik. Öhlinare, QS, TC osv.. (finns redan på en del).. Eventuellt skrämma ur lite fler hästkrafter.. Det är väl såna saker jag kan komma på..

Men allt detta drar upp priset.. på en hoj som redan är dyr och inte säljer speciellt bra. Kan förstå om tillverkarna inte är så intresserade att ändra så jättemkt på något som är ganska optimalt.

Därmed inte sagt att det aldrig kommer att komma något nytt.
Men jag tror att man får vänja sig vid att vänta ett par år mellan varje större förändring.. och ännu längre innan någon kommer med något helt revolutionerande..

Men jag tror att man får vänja sig vid att vänta ett par år mellan varje större förändring.. och ännu längre innan någon kommer med något helt revolutionerande..
Du får det att låta som att detta är något nytt fenomen. Har man inte i alla tider fått vänta några år på större förändringar och ännu längre för något revolutionerande?

S1000R, CBR900RR, VFR750R, CB1100R, CBX1000, CB750four & Bonneville är exempel på banbrytande hojar, och det är några år emellan varje modelltyp. Men visst, det lär inte dyka upp några überradikala nyheter på ett tag, som en superbike med rad8:a eller V10 motor...

Last edited:
Den globala ekonomin i allmänhet och situationen i Japan i synnerhet medför med all sannolikhet att vi inte kommer att få se "nya" hojar på ett tag, utan mer eller mindre desamma plus lite TC, ABS osv.

Och nu, för mitt nästa inlägg i serien "saker som alla vet men man ändå känner ett behov att poängtera", Carolina Gynnings bristande intelligens.

Finns en gräns på hur mycket hästar man kan använda. Motogp körde ju med ca 250hk ett tag så varför skulle en gathoj/sbk hoj ha mer än 200hk?

Tror nästa (eller kanske nästnästa ialla fall) stora grej blir elhojjen, eletroniskt styrd, inga växlar osv osv...

Jättepraktiskt nu slipper alla raceåkare beställa ny cykel. Bara att köpa ett par hjul och renovera den gamla cykeln så är man upp till spec....

Jag vill ha en elhoj som varvar 21000 rpm :yoparty:yoparty:yoparty

Finns ju också en gräns av vad som är praktiskt genomförbart. Hojarna är nånstans tänkta som bruksföremål. Det ställer med andra ord krav på tillförlitlighet, service, osv... med andra ord är det rätt många parametrar som spelar in när man ska tillverka en ny modell. Kompromissar man med nån del i ledet så blir allt det andra lidande så ska man göra något så måste det vara hela paketet.

Då är det enklare att bara bygga vidare på ett redan vinnande koncept. CBR1000RR:en är redan en grym hoj så varför inte slänga på lättare fälgar och sånt som gör små förbättringar?

Det tyckts inte finnas nån hoj som är bra nog här på SH. Allt nytt är antingen "Vafan, den ser likadan ut som förra årsmodellen." eller "Meh, den har bara 195 hästar på slangen, duger kanske åt mormor men inte åt mig.". Vad är det alla vill ha?

Att Suzuki ska bygga en V4 verkar alla överens om, Honda likaså men hur ska dom se ut då, för just utseendet verkar vara det folk har mest invändningar mot.

När jag ser nya cyklar från japan förundras jag ibland över varför man inte gör vissa uppgraderingar från fabrik. När jag ändå lägger 170kkr på en cykel hade jag gärna betalt några kronor till för:

* Bromsslangar i gummi år 2012? WHY?
* Fullflytande waveskivor kan inte kosta många kronor extra att producera.
* Mappningsbart sprut så man slipper powercommander (måste vara bättre ekonomi att sälja omprogrammeringskabel för 3kkr än att Dynojet skall tjäna pengar. De har detta koncept på crossprogrammet redan)
* Riktig styrdämpare som man inte ändå måste byta ut för att åka bana

Sen undrar jag varför de inte hoppat på KTM Hardparts konceptet där man säljer uppgraderingsprylar till cykeln. HRC powerparts (ja man kan köpa HRC kitt för tävlingsbruk men det är en annan femma) stålspunna slangar, LIPO batteri, häftiga bromspads, kraschpuckar, bobiner, kåpglas etc...

Från deras svenska hemsida - för första gången på en produktionsmotorcykel används en bakdämpare med dubbelrörsdesign...bla...bla...

Intressant. Varför tycker man att bland annat Ducati 1098R, Ducati 1198SP, Ducati Multistrada 1200S, MV F4 RR och Triumph 675R inte är produktionsmotorcyklar...???

Intressant. Varför tycker man att bland annat Ducati 1098R, Ducati 1198SP, Ducati Multistrada 1200S, MV F4 RR och Triumph 675R inte är produktionsmotorcyklar...???

Därför att enligt Hondastandard har dessa hojjar aldrig kommit över nivån 'dåliga prototypbyggen' och kan därför inte klassas som produktionshojar. :blah

Tror faktiskt att vi inte sett något ännu. Bla bensinförbrukning på hojarna är usel.
När blåslampan dök upp på bilsidan så sjönk det rätt så raskt ner till nivåer som, för mig ivf, är rätt imponerande siffror.
Min 1,5tons bil drar ca 0,5 i normal körning (diesel). Nu är den slöare än slöast. Men kollegens Bmw går duktigt friskt med ung densamma förbrukningen.

Hur det kan göras vet jag ej. Men att det kan göras om industrin måste det är jag helt säker på. Allt tyder ju på att det faktiskt också kommer ske.

Tror faktiskt att vi inte sett något ännu. Bla bensinförbrukning på hojarna är usel.
När blåslampan dök upp på bilsidan så sjönk det rätt så raskt ner till nivåer som, för mig ivf, är rätt imponerande siffror.
Min 1,5tons bil drar ca 0,5 i normal körning (diesel). Nu är den slöare än slöast. Men kollegens Bmw går duktigt friskt med ung densamma förbrukningen.

Hur det kan göras vet jag ej. Men att det kan göras om industrin måste det är jag helt säker på. Allt tyder ju på att det faktiskt också kommer ske.

Det går utmärkt att få ner bränsleförbrukningen det är bara att begränsa effekten och åka i closed loop. Sprutet på hojar är väldigt rudimentärt och är inriktat på max effekt och inte bränsleförbrukning. Vill man sänka förbrukningen är det bara att installera bredbandslambda och åka i closed loop med inlärning precis som på bilsidan. Frågan är varför vi skulle?

Med tanke på vad en mil kostar i service/slitage/värdeminskning/däck så är soppakostnaden neglierbar.

Det går utmärkt att få ner bränsleförbrukningen det är bara att begränsa effekten och åka i closed loop. Sprutet på hojar är väldigt rudimentärt och är inriktat på max effekt och inte bränsleförbrukning. Vill man sänka förbrukningen är det bara att installera bredbandslambda och åka i closed loop med inlärning precis som på bilsidan. Frågan är varför vi skulle?

Med tanke på vad en mil kostar i service/slitage/värdeminskning/däck så är soppakostnaden neglierbar.

Kan delvis hålla med dig. Men varför inte en 500cc motor med turbo eller dubbelturbo som kanske väger hälften mot dagens 1000cc. Dvs mindre vikt men samma effekt och därmed en bättre kör upplevelse!?
Utvecklingen har ju gått däråt. Mindre vikt, men mer effekt på motorerna. Vem trodde att man faktiskt kunde ha roligt i en dieselbil för bara 10 år sedan? Så de kan ju om de vill eller måste.

Du får det att låta som att detta är något nytt fenomen. Har man inte i alla tider fått vänta några år på större förändringar och ännu längre för något revolutionerande?

S1000R, CBR900RR, VFR750R, CB1100R, CBX1000, CB750four & Bonneville är exempel på banbrytande hojar, och det är några år emellan varje modelltyp. Men visst, det lär inte dyka upp några überradikala nyheter på ett tag, som en superbike med rad8:a eller V10 motor...

S1000RR? På vilket sätt är en högvarvig radfyra med knappa tvåhundra hästar nytt? Du kanske menar att fabriksmontera QS? Eller slänga med en TC på köpet i stället för en spaweekend för två?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park