CBR 1000F kamkedjespännare

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Eftersom jag själv brukar konstatera att folk inte söker så vill jag börja med att påpeka att jag har sökt men inte hittat.


Min polare har en CBR1000F -87:a. Ska tydligen heta SC21 på Hondaspråk. 4500-5000 mil har puffran gått.
Klapprar i kamkedjan, misstänker trassel med kamkedjespännaren. Han har varit till en verkstad två ggr och fått två olika priser:
6-700:-.
Ca 2500:- "man måste lyfta på kammarna för att komma åt".

Låter som om det första är byte av spännare och det andra är byte av släporna (plastskenorna) till kamkedja.

Mina frågor är nu:
Brukar släporna bli slitna på 4500-5000 mil på 1000F?
Kedjespännaren sliten?
Är det hydraulisk eller mekanisk (dvs fjädrande) spännare?
Nån som har verkstadshandbok för nedladdning? Eller länk till d:o?
Andra erfarenheter?

Svara nu inte Sätt dit manuell spännare blablabla! Dels är det inte av intresse att hålla på och justera kamkedja på manuell väg på en standardhoj, dels ska det inte alls behövas, dels hjälper inte det om släporna gått ihjäl.
Manuell spännare är endast ett alternativ om spännaren i sig är ett välkänt fel och problem på dessa hojar. Och sånt hoppas jag få svar på här.
 
Kamkedjespännaren är ett mycket välkänt problem på dessa cyklar & det finns inga manuella till dom.

Ska själv byta min så småningom, köpte min på lillemans i lund för 775:- .

www.bikebandit.com finns sprängskisser på diverse cyklar. Gå in på OEM parts så kan du inte missa hur man gör för att få fram skisserna.
 
1. NIX, Själva släporna slits inte nämnvärt/är inget större problem på denna modell. däremot,se punkt 2:
2. JAPP, kedjesträckaren är sliten. En klar klassiker på denna modell. byts ofta vid 3500-5000 mil(utbytessträckarna är något bättre, min nya har ju hållit i 6500 mil nu...)
3. Konstruktionen är helt fantastisk, men tanken var väl god från början:
Fjädrar trycker ut släpan och spänner kedjan. längst ner på sträckaren sitter en liten kolv som fylls med den motorolja som kamkedjan drar med sig runt och droppar ner mellan kamaxlarna (!). I kolven sitter en backventil, således: fjädern drar ut kolven, oljan hindrar den från att gå tillbaka. Skitbra tills tätningarna pajjar.(går inte laga, byt hela filijonket istället) den är således mekano-hydraulisk :-) observera att inget oljetryck från motorn är inblandat i konstruktionen...
4. Manuell spännare finns troligen inte men blir troligen ett helvete att justera varje gång. Originalet befinner sig mellan 2ans och treans cylinder inuti "kedjeloopen" s.a.s. och ja, kamaxlarna måste ur vid byte utbytessträckarna håller längre som sagt.

-själva bytet är inte så svårt, jag har beskrivet detta tidigare för "skruvis":

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=26256
 
jo, för övrigt:
Skall man byta främre släpan (den inaktiva som bara sitter där så att säga) måste toppen av. Den bakre sitter i sträckaren och går att byta utan topp-lyft.
Mellan kamaxlarna, längst upp sitter ytterligare en släpa mellan kamaxeldreven, denna följer med när man köper sträckare vill jag minnas.
 
Jag trodde från början att det är en sträckare som man kommer åt utvändigt, det var därför jag kommenterade om manuell sträckare.
Som alla säkert vet så brukar manuell sträckare vara första tipset så fort någon frågar om sträckare men det känns inte så aktuellt på en hoj som bara ska touras med.

Nåja, hursomhelst så har jag fått massor av bra tips, tackar och bockar! :Bugar
 
Lyfter en duktigt gammal tråd nu för att fråga om det är någon som har en aning om ifall detta problem med kamkedjespännaren bara finns på de tidigare årsmodellerna eller om det även gäller de nyare.

Jag har en -97 med 6200 mil på mätaren och tycker att den har börjat rassla lite mer än vad den gjorde när jag köpte den för några år sen och drog ur strypbrickorna.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top