cbr 1000 05a vridmoment

jujan

Medlem
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
CBR 1000 Repsol
alltså de här e helt sjukt att min gamla zx7r orginala med 750 cc hade mer vrid än min nyköpta cbr 1000 05 med hel system hur kan deta va sant ????
zx7r.n va starkare i början med 30 kg tyngre

kanske va så att zx7an hade bättre pilot än din CBR när ni skulle rejsa? :D

I så fall är det något fel på din CBR. En ZX-7R ska inte vara i närheten ens.

kanske va så att zx7an hade bättre pilot än din CBR när ni skulle rejsa? :D

samma pilot gubben o piloten e mig sj så hur ska de va bättre lr sämre ?

I så fall är det något fel på din CBR. En ZX-7R ska inte vara i närheten ens.

nej jag tror inte där e nåt fel föratt den gör sin 300 KM/H utan problem
men e man på låg varv o vill ge mer så händer de inte direkt som zx7rn gjorde

Last edited:
samma pilot gubben o piloten e mig sj så hur ska de va bättre lr sämre ?

nej jag tror inte där e nåt fel föratt den gör sin 300 KM/H utan problem
men e man på låg varv o vill ge mer så händer de inte direkt som zx7rn gjorde
Du har inte bänkat alltså? Gör det så ser du att CBR:en har bättre vrid.

Skriv gärna som du gjorde i första inlägget också... Det inlägget som jag quotar kan man knappt läsa om man är över 20.

Om ni körde mot varandra så kanske föraren hade viss betydelse :rolleyes:

Annars så det vara så att du har en längre 1:a på hondan det kan göra en hel massa del i starten.

Hondan kanske har vridmomentstoppen vid högre varvtal för att få ut mer effekt?, inget konstigt, har för mig svenska zx7an är på 100 hästar bara va?, isåfall har den nog väldigt snäll kam

dreva hondan så den har samma topp som zx7:an

som någon tidigare skrev så har hondan troligen mycket längre första växel....

Maxvridet på en cbr1000 torde ligga kring 100Nm och för en zx7 kring 75 Nm, så nä du lär inte ha mer vrid i kawan.

Men om du nu INTE har bänkat utan går på din känsla när du drar på så får du även väga in utväxlingen, om cbren gör 150 på ettan och zx7an 75 och dom båda har samma maxvarv så betyder det att kawan har halva utväxlingen och drivvridet på bakhjulet blir därmed faktskt större (OBS!!!!! Rent hypotetiska siffror, bara ett exempel!)

Och som flera tidigare skrivit, Hondan har kanske lagt sitt vrid högre upp i varvtalet för att kunna kräma ur mer maxeffekt...

Eller så är CBR så snäll i sin vridmomentskurva att man inte märker att kraften kommer!

Mats

Du har inte bänkat alltså? Gör det så ser du att CBR:en har bättre vrid.

Skriv gärna som du gjorde i första inlägget också... Det inlägget som jag quotar kan man knappt läsa om man är över 20.

den killen sa att zx7r kanske hade bättre pilot = förare då skrev jag att både hojerna e provat av mig sj så hur kan de va bättre förare när de har varit bara jag själv ...jag har inte bänkat nej men de handlar om den långa 1an som gör 160 km/h o kawan gjorde endast 95 kmh

Maxvridet på en cbr1000 torde ligga kring 100Nm och för en zx7 kring 75 Nm, så nä du lär inte ha mer vrid i kawan.

Men om du nu INTE har bänkat utan går på din känsla när du drar på så får du även väga in utväxlingen, om cbren gör 150 på ettan och zx7an 75 och dom båda har samma maxvarv så betyder det att kawan har halva utväxlingen och drivvridet på bakhjulet blir därmed faktskt större (OBS!!!!! Rent hypotetiska siffror, bara ett exempel!)

Och som flera tidigare skrivit, Hondan har kanske lagt sitt vrid högre upp i varvtalet för att kunna kräma ur mer maxeffekt...
ja bra förklarning du gjorde mig verkligen glad föratt jag hade inte tänkt på skillnaden mellan kawans 1an o cbr 1an de handlar om många kmh du har rätt

Last edited:
Eller så är CBR så snäll i sin vridmomentskurva att man inte märker att kraften kommer!

Mats

Förutom utväxlingen, och att maxvrid ligger på ett annat varvtal så kan faktiskt detta också vara en förklaring.

Det är därför det i äldre turbobilar känns som det går som faaaaaan, men i själva verket så gör det inte det. Man blir lurad av den branta/kassa vridmoments/effektkurvan.

Det vanligaste "problemet" folk tycks ha med CBR-hojar (främst litervarianterna).. Effektkurvan är så linjär att de uppfattar hojarna som slöa, men i själva verket har de lika mycket kraft som konkurrenterna och står sig bra såväl på bana som väg.

jag har 126kw lr 171 hk orginal men nu har jag slip on utan katalysator så klart för den e bara 2005a med den yoshimura sliponen jag har så är de raka röret direkt från motoren så är det som helsystem, undrar hur mycket man får om man ska sätta powerkomander och bänka osv ? vet ni va man får på bakhjulet ?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back