CB900 Boldor , 2:ans växel hoppar ur....

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hej

Ska ev köpa mig en pendlar / brukshoj.
Det är en CB 900 från 82, 5900 mil.
Ganska skottsäker hoj mekaniskt.
Säljaren har dock upplyst om att 2:ans växel kan hoppa ur vid kraftig acceleration...
Är det ett jättedåligt tecken? Eller är det något jag kan köra runt med utan att räkna med totalras?

Tack! :tummenupp

Last edited:
HönaPower skrev:
Säljaren har dock upplyst om att 2:ans växel kan hoppa ur vid kraftig acceleration...

jag tycker personligen att det inte känns det så bra.....

Det beror på: Du kommer få byta drevet förr eller senare. Gör du det själv så kostar det kanske 5000 spänn. Lämna in så kostar det kanske 10000. Kan du pruta priset så visst. Annars är det bara leta vidare.

HönaPower skrev:
Njä, inte jag heller...kan ju inte vara ett BRA tecken direkt.... :3freak

Men det är klart.... pruta tio tuss så kan det vara värt det.... :D för det är väl den som ligger på blocket för typ 10-12 tuss????

Jag hade chansat. Hade en GSX 750 EF -86 som tvåan hoppade ur på , det blev iaf inte värre.

Förövrigt ett vanligt fel på de där bakhjulsmonstrerna Bol dór...

:3freak

UrbanTiger skrev:
På en sånn kan man väl göra ett fulmek med en dremel eller fiska upp en motor på begagnatmarknaden och plocka dreven ifrån den.

Ett problem är att ägare av gamla radfyror ( lös motor ) värderar sina gamla rovor lika högt eller högre än ägarna av hela hojar. Fan vad mycket kul man skulle kunna bygga för småpengar om såna gamla härken kostade runt tio tusen ist för dubbla+

Det ar latt fixat. Men motorn maste isar.

Hoppar den inte ur vid den typ av korning du utovar ar det lugnt tills vidare. Men det bos atgardas.
Problemet ar dubbelbottnat, for har val vaxeln borjat hoppa ur sa far sig oxa vaxelgaffeln for det drevparet en feting varje gang, och maste bytas. Gar (nastan iaf) inte rikta med bra resultat.
Det andra problemet ar hundbenen pa dreven som far in i hal i sidoordnat drev. Dessa tappar rundas av och det ar det som ar grunden till problemen.

JA man kan fulmeka med en dremel, men tank pa att ADRIG ta anda ut pa tappen, utan slipa fran langst in och ut ca 60-65% av tappens bredd. Slipa oxa EXAKT lika mycket pa alla, sa inte kraften bara ligger pa tva tappar.
Detta ar svart och det ar DETTA som trimfirmorna tar betalt for att passa in med krita eller tusch. Slipa ett drag testa, krita, testa, slipa osv.

Men ett fulmek kan radda denna lada - ja.

Tack killar!
Jag ska kika & testköra så får vi se....trevliga gamla hojjar det där, körde faktiskt upp på en sån!
Duger perfekt till att harva fram & tillbaka till jobbet med.... :tummenupp

Last edited:
Anars så kan du köpa min boldor. En 82a med fjuttiga 7000mil på mätaren.

HönaPower skrev:
Hej

Är det ett jättedåligt tecken? Eller är det något jag kan köra runt med utan att räkna med totalras?

Du kan åka med det så länge som du inte tycker att det inverkar
menligt på ditt sätt att köra......gör det de så är det bara att vända upp och ner på motorn.
Det brukar inte vara så farligt....enkel maskin att skruva i....
Kolla att inte växelföraren krökts av för vilda växlingar...annars är nog dreven slitna.....och såna finns det många begagnade.
KentW

HönaPower skrev:
Hej

Annars kan du få köpa min 81:a för 15000:-!

Bifogat

• boldor.JPG
    boldor.JPG
    60.3 KB · Visningar: 71
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden