cb650: Tourer --> Café tourer (på en spik)

Shit, enåenhalv månad sen jag skrev nåt....

Har jobbat rätt mycket på sistonde och köpt lägenhet....
men har i alla fall fått till lite mer med sidokåporna, fått hem blinkers och baklysen. som är ditsatta.

Det är inte klart än, ska finputsas lite mer, men börjar ju i alla fall ta form. (det är bättre passform mellan cuts och sadel än det ser ut på bilden)

Sen har jag tänkt lite på färgsättningen. Vad tros om nåt sånt här, fast det gula är tänkt att vara guld?
 

Bifogat

  • Baklyserna.jpg
    Baklyserna.jpg
    104.2 KB · Visningar: 75
  • ChristerCafé_geting.jpg
    ChristerCafé_geting.jpg
    180.5 KB · Visningar: 126
Sidoplåten gjorde du jävligt bra! :tummenupp

Klassik färgsättning brukar ju vara hondas orginal guld/safran som satt på väldigt många -70talare ... den tycker jag e skitfrän.
 
Tack som fan SkaD!
Inte är det i klass med ditt bygge inte, men en gö' va en kan av va en ha', så att säga.

Ska ta mig iväg till en färgblandarsnubbe ute i skogen så småning om och ordna till en schysst guldig colour har jag tänkt...
 
Kan ju bli kanoners!

Skall bli skoj att se slutresultatet!
 
elfel!!!

Nu är det inte mycket kvar....
... har satt dit ny lykthållare så lampan kommer ner lite och monterat dit nya blinkers.
Borde göra minst 10 km/h på topphastigheten att få bort de gamla!

Kopplat in elen och här börjar problemen:huvet
När jag kopplade in baklyset funkade det som det skulle.:)
Sen kopplade jag in blinkersen och då funkade dem som de skulle :)
M E N då slutade baklyset att funka som de ska.

När jag vrider på startnyckeln funkar blinkersen som de ska, men baklyset lyser bara om jag håller in bromsen och då lyser de med den vanliga lampan, inte bromsljuset.
Vrider jag över nyckeln till parkering (eller vad det heter) funkar inte någoning förutom att bromsljusen lyser konstant.
Vad kan det vara? Måste ju ha med nåt slags jordfel att göra, men jag har inte en aning om vad jag ska göra.... förslag?
Whatthefuck:gnissla


Slänger i alla fall in lite bilder på hur den ser ut nu, med nya lamphållaren och blinkers.... Så, ris eller ros? tell me, kommer jag undan med detta eller får jag sätta mig längst in i fiket och behålla hjälmen på?
 

Bifogat

  • KaffeChrister_sluttamp1.jpg
    KaffeChrister_sluttamp1.jpg
    206.3 KB · Visningar: 137
  • KaffeChrister_sluttamp2.jpg
    KaffeChrister_sluttamp2.jpg
    221.4 KB · Visningar: 164
  • KaffeChrister_sluttamp3.jpg
    KaffeChrister_sluttamp3.jpg
    170.1 KB · Visningar: 107
Så, ris eller ros? tell me, kommer jag undan med detta eller får jag sätta mig längst in i fiket och behålla hjälmen på?
Det tar sig.

Men i mitt tycke så ser framskärmen lite för stor ut.
 
Tutan och motorbågarna måste BORT !!!!!!!!!!!!


Tänk på vikten.....:rofl
 
Last edited:
Nu börjar det likna något med fronten! Bort med tutan, den behövs bara på besiktningen ändå ;-) Samma med motorbågarna som Hasse säger, i mina ögon så är det bara körskolor som har det....

Men hur är det med sadeln? det ser lite slappt ut i skinnet om man säger så? Du känner ingen skräddare? Skomakare brukar vara billiga.
 
Håller med föregående talare om allt ifrån motorbågar till skinn..

En liten annan reflektion om du orkar är att tillverka egna tillbakaflyttningar till fotpinnarna. Går att tillverka av 7 mm. aluplåt på ett relativt enkelt sätt.
Kika på lite andra CB byggen gällande detta..

En caféhoj bör ha tillbakaflyttat enligt mig!
 
Håller med andra byggare att saker du bör titta på är

*Tutan (släng i soporna)
*Motorbågar & övrigt "onödigt" är bara att skrota
*Sadeln, kanske kan vara snyggt & enkelt att limma dit "race-sadel" Alltså typ liggunderlag. Det ska jag göra på min cykel.
*Instrumenteringen, min personliga åsikt är att orginal instrumenteringen sticker upp på tok för mycket och är galet stor, förstör halva hojen.

Ta bort den och ersätt kanske med en liten nätt cykeldator om du prompt vill veta hastigheten. =)

Kapa ner ljuddämparen lite lätt vid "vinkeln" omkring bakhjulsaxeln. Tillverka nån slags enkel insats och kläm dit. Annars är det enkelt att köpa en "mini-zoom" dämpare från touringbutiken billigt och sätta dit. Kolla min byggtråd så får du ser hur det ser ut!

Sen börjar du likna en räcer i mina ögon! =)

Håller med andra byggare att saker du bör titta på är

*Tutan (släng i soporna)
*Motorbågar & övrigt "onödigt" är bara att skrota
*Sadeln, kanske kan vara snyggt & enkelt att limma dit "race-sadel" Alltså typ liggunderlag. Det ska jag göra på min cykel.
*Instrumenteringen, min personliga åsikt är att orginal instrumenteringen sticker upp på tok för mycket och är galet stor, förstör halva hojen.

Ta bort den och ersätt kanske med en liten nätt cykeldator om du prompt vill veta hastigheten. =)

Kapa ner ljuddämparen lite lätt vid "vinkeln" omkring bakhjulsaxeln. Tillverka nån slags enkel insats och kläm dit. Annars är det enkelt att köpa en "mini-zoom" dämpare från touringbutiken billigt och sätta dit. Kolla min byggtråd så får du ser hur det ser ut!

Sen börjar du likna en räcer i mina ögon! =)

Fotpinnsplattorna kan du fimpa bakom fotpinnarna också, du kommer ju inte kunna ha nå skjuts på den där i vilket fall! =)

Jo förresten var köpte du baklyktorna? Snygga, är ute efter såna själv!
 
Last edited:
*Instrumenteringen, min personliga åsikt är att orginal instrumenteringen sticker upp på tok för mycket och är galet stor, förstör halva hojen.

Ta bort den och ersätt kanske med en liten nätt cykeldator om du prompt vill veta hastigheten. =)

Nej nej nej!

Inga jävla "Kalle-Anka" mätare på en Caferacer, sånt skit hör hemma på OCC skräp. En riktig Café skall ha synliga mätare!

Ett klockrent exempel:
e79cb913eeca372c651eaa033e86b541.jpg
 
Tack som fan!
Så, för att sammanfatta... :fakta

¤ Framskärm
Det har jag själv knappt reflekterat över, men visst är den lite stor kanske.
Har funderat på att ta bort kromet och lacka den, då kan jag kapa lite
samtidigt :confused:

¤ Tutan
Ja, det var inte mitt bästa ögonblick när jag kom på den idén. Tanken var
att jag skulle försöka dölja det faktum att det numer är 2 dm dödyta (med
en massa sladdar) mellan lykthuset och mätarna. Det är lite chopperstuk
över det hela och de är ju inte så jävla snyggt. Vilket osökt leder oss in
på ....
¤ Instrumenteringen
Som jag också tycker skulle vara snyggare om den var mindre. Antagligen
kör jag så här och när jag tycker jag har pengar till övers köper jag
miniinstrument och clip-on för å rensa upp lite. Skulle bli jävligt mycket
snyggare. Egentligen gillar jag mätarna som sitter, men de skulle sitta
längre ner, tightare med lyktan

¤ Styrändsbackspegel
Givet att jag ska fixa det. svarta ska de vara!

¤ Motorbågar.
Ja, de ska tas bort, har bara glömt bort att göra det... så fort hojjen är
klar O C H S T A R T A R tas de bort. Som en slags invigningsrit. Typ,
Christer har tagit steget från Touring till Café.

¤ Slapp sadel
Yep, detta är akilleshälen! Jag tror jag kör på den här sadeln ett tag, mest
för att jag lagt så mycket tid på den så jag pallar inte nåt annat. M E N jag
vill självklart snygga till den och så snart pengarna börjar rulla in får jag ta
tag i det.

¤ Ljuddämpare
Hmm, har inte tänkt på mycket på det. Jag hade mest tänkt göra ny insats
så det blir lite mer liv i luckan.... Killen som hade hojjen före mig har gjort
dem själv, med urtagbar insats och allt. tror inte jag lägger nå pengar på
det, kanske till nästa säsong

¤ Tillbakaflyttat
Jo, det är ju en halv dödssynd att inte ha tillbakaflyttat på en Caféracer,
så det ska jag kika lite mer på. Får se vad det kan bli av det hela.
M E N för att komma igenom besiktningen måste man väl kunna ta
passagerare, nu när hojjen är registrerad för 2 menar jag. Klart, det är ju
bara att slänga på dem när man besiktigare, fast då vill jag inte förstöra
orginalen...hmmm

Baklyktorna kommer från sam´s (Mini-Bakljus Art.nr. 10033560) och har både nummerplåtsbelysning och bromsljus i sig. Tror de kostade 175 styck. Sen hur fan jag ska koppla ihop allt för att det ska funka är tydligen en helt annan grej!
 
ah. instrumenteringen skulle bli bra mycket snyggare om de gick o flytta ner den lite bara.
ljuddämparna duger så länge. ska du lacka skiten sen så kanske nån stripning så arslet ser lite mindre ut :)
 
shoppa ner instrumenten lite. gjorde sadeln inte så hög o tjock och kunde då flytta ner bakarslet lite o skala bort nertill på den. :tummenupp
 

Bifogat

  • KaffeChrister_sluttamp2.jpg
    KaffeChrister_sluttamp2.jpg
    101.2 KB · Visningar: 152
Nu börjar det ta sig!
 
shoppa ner instrumenten lite. gjorde sadeln inte så hög o tjock och kunde då flytta ner bakarslet lite o skala bort nertill på den. :tummenupp

Hmm, jo det ser ju bättre ut när du varit framme med dia PS-kunskaper... onekligen.... Jag får väl ta och böja mig för överheten snart och arbeta vidare på sadel och minska lite på cutsen.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top