Cb600 - taskigt batteri, eller?

donj

Medlem
Gick med
9 Oct 2007
Hoj
Hornet -01
Min stackars Hornet har ledsnat på mig. Jag körde några korta turer igår med bara några minuter mellan start-stopp och efter det så hade jag knappt någon ladd kvar.

Nu är jag lite trött på att rulla igång hojen och tänkte byta batteri. Fast jag blev osäker på om det kommer att räcka. Jag läste runt lite på siten och såg några trådar om laddningsregulatorer på cbr600:or som brukade sluta fungera. Då blev jag lite nojig. Är det ett känt fel även på cb600:an? Det är en 01:a jag har.

Plocka fram multimetern och mät över batteripolerna när du varvar motorn. Strax över 14V ska regulatorn ge, har du mer är den antagligen kass och kokar sönder batteriet.

Jag har också problem med batteriet till min sv. Plockade ut det i vintras lät det stå svalt och motionsladdade det ca: en gång i månaden. När jag satte i det startade hojen med ett kick.

Men imorse ville den inte starta ca -1 och jättelite soppa kvar typ 1 liter startmotorn gick i ca 30 sek sen orkade inte batteriet mer.

Kör vanligtvis rätt korta sträckor 10 -15 minuter. Är batteriet slut eller är det normalt med tanke på lite soppa kallt och körstil?

//Dafe

om du ska köpa batteri så kan jag rekommendera grenmark racing´s sida, har beställt ett GEL batteri till min gsxr600 -98 för 850kr, frakten inräknad, sparade även 90kr genom att betala in i förskott.

annars så ligger batterierna här i mina krokar runt 7-800kr för vanliga batterier. därför satsade jag på ett gel istället för en ca 50kr mer.

om du ska köpa batteri så kan jag rekommendera grenmark racing´s sida, har beställt ett GEL batteri till min gsxr600 -98 för 850kr, frakten inräknad, sparade även 90kr genom att betala in i förskott.

annars så ligger batterierna här i mina krokar runt 7-800kr för vanliga batterier. därför satsade jag på ett gel istället för en ca 50kr mer.
...eller ett biltemabatteri för ~halva priset. Dessa fungerar utmärkt och om de mot förmodan inte gör det så är det bara hämta ut ett nytt på garanti.

...eller ett biltemabatteri för ~halva priset. Dessa fungerar utmärkt och om de mot förmodan inte gör det så är det bara hämta ut ett nytt på garanti.

Biltema låter bra för mig :tummenupp

Men är det så att batteriet är slut eller är det normalt att de inte orkar dra i moer än 30 sek?

Men är det så att batteriet är slut eller är det normalt att de inte orkar dra i moer än 30 sek?
Svårt att avgöra, hojen bör starta på några få sekunder. Att mala i 30 sek gör sällan någon skillnad. Dock kan det va så att motorn snurrar men för långsamt/stjäl för mycket av den totala strömmen och då startar den inte. Det enklaste testet är att startkoppla mot en bil, startar den lätt då så är det batteriet. Dock motsäger sig några det förfarandet, jag har dock gjort det 40 gånger utan att något gått sönder.

Sen om batteriet är knas p.g.a. felaktig laddning eller inte är nästa fråga.

Svårt att avgöra, hojen bör starta på några få sekunder. Att mala i 30 sek gör sällan någon skillnad. Dock kan det va så att motorn snurrar men för långsamt/stjäl för mycket av den totala strömmen och då startar den inte. Det enklaste testet är att startkoppla mot en bil, startar den lätt då så är det batteriet. Dock motsäger sig några det förfarandet, jag har dock gjort det 40 gånger utan att något gått sönder.

Sen om batteriet är knas p.g.a. felaktig laddning eller inte är nästa fråga.

Den brukar göra det direkt dock har jag jävligt lite soppa kvar bör jag fylla på några liter innan jag testar igen?

Ett friskt batteri ska snurra mer än 30 sek ja även om det är -1. Men om du normalt bara kör repor på 10-15 minuter åt gången så skulle jag köpa en underhållsladdare för med så korta turer hinner du alldrig få full laddning i batteriet.

Den brukar göra det direkt dock har jag jävligt lite soppa kvar bör jag fylla på några liter innan jag testar igen?
Börja du med att ladda batteriet och tanka :)

Ett friskt batteri ska snurra mer än 30 sek ja även om det är -1. Men om du normalt bara kör repor på 10-15 minuter åt gången så skulle jag köpa en underhållsladdare för med så korta turer hinner du alldrig få full laddning i batteriet.
Jo, fast även ett friskt batteri kan ha lite kräm i sig.

Last edited:
Börja du med att ladda batteriet och tanka :)

Jo, fast även ett friskt batteri kan ha lite kräm i sig.

jupp så e det. fast ett tömt batteri som han har nu repar sej sällan till 100%
O ett batteri som körts länge med 10-15 minuters turer tar man sakta men säkert död på utan underhållsladdning mellan turerna. Om batteriet inte e helt ok brukar det ju visa sej när tempen går under nollan:tummenupp

Tankat och laddad i fem timmar nu går älsklingen som ett troll. :D

Lampan för soppan lös inte men det märktes att den gick på ångor. Så tack för hjälpen! Nu är det även sopat överallt här hemma så jävla nice bara ut och burna!!:squid

Plocka fram multimetern och mät över batteripolerna när du varvar motorn. Strax över 14V ska regulatorn ge, har du mer är den antagligen kass och kokar sönder batteriet.

Okej, jag har ingen multimeter själv men jag ska förbi farsgubben ikväll och låna hans.

Men hur exakt mäter vi? Först över polerna med motorn igång. Om det ligger mellan 14-15v, kan man då säga att laddningsregulatorn är ok?

Och sen över polerna med motorn avstängd. Får vi dåliga värden då så är batteriet kass?

Har jag förstått detta rätt nu?

Okej, jag har ingen multimeter själv men jag ska förbi farsgubben ikväll och låna hans.

Men hur exakt mäter vi? Först över polerna med motorn igång. Om det ligger mellan 14-15v, kan man då säga att laddningsregulatorn är ok?

Och sen över polerna med motorn avstängd. Får vi dåliga värden då så är batteriet kass?

En till som undrar just nu

Bumpar denna då jag sitter i samma skit.......................:mad:

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret