Cb500

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
I min jakt på en lämplig "csn" hoj så har turen kommit till en CB500, det är inte det roligaste man kan ha men den är billig och borde vara alldeles lämplig att köra i stan eller kortare turer så tänkte att jag skulle ge den en chans.

Hittade ett lämpligt objekt, en ´94 som såg riktigt bra ut med lite över 5000 mil på mätaren.

Provkörningen gick smärtfritt, dom femtio hästarna lunkade på i förväntad takt men sen kom det som jag undrar lite över och som förhoppningsvis nån kan hjälpa mig med...

När man körde sakta och svängde så ville den gärna "falla ner" samt den kändes väldigt trög att styra upp, det var inte alls så att den var direkt trögstyrd utan det kändes som att det var en massa vikt på styret. Det är lite svårt att förklara "känslan" men det bästa jag kan komma på är att skjutsa nån sittandes på styret på en cykel, om det är nån som kan förstå den liknelsen :banana . Det gick bra så länge man hade fart men sen när det gick lite långsammare så fick man brottas lite.

Det jag vill veta är om det är normalt för märket eller inte. Enligt säljaren så kände han igen sympomen och det är nått man fick vänja sig med. Kan även tillägga att hojen såg väldigt bra ut utan tecken på nån eventuell skada eller olycka som orsakar dom symptomen jag nyss beskrivit.

Nästa sak är ju att den har gått ganska så långt. Den såg som sagt fräsch och välservad ut men den har ju gått strax över femtusen mil vilket känns ganska mkt, motormässigt så kunde jag inte höra några missljud och den startade snabbt. Jag undrar lite hur långt man kan förvänta sig en sån här maskin stoppar? Självklart mellan "tummen och pekfingret" eftersom det i högsta grad är inviduellt.

Vore väldigt snällt om det är nån som kan hjälpa mig :tummenupp

Har kört en dylik fast-98 (tror inte det hade hänt så mkt däremellan) oh jag känner inte igen det du skriver. Iofs har jag inte kört så många olika hojar så jag har inte så mkt att jmföra med men tyckte inte att den verkade "framtung" på ngt sätt. Däremot tråkig, det kändes som hästarna satt på fel ställe. (Testade sedan en freewind och en funduro (som jag köpte) och tyckte de kändes mkt piggare fast de har ngt mindre hästar.)

Sådana här egenskaper kan ochså uppträda om man tajtar till styrlagret för hårt, för att dölja att det behöver bytas.
Går styrningen lätt om du håller upp framhjulet? Om inte är det för hårt åtskruvat och anledningen kan vara att man vill dölja ett glappt lager.
5000 mil borde inte vara något problem på en hoj med så här lågt effektuttag som är vattenkyld, håller säkert 5000 till.

enchanter skrev:
2279093När man körde sakta och svängde så ville den gärna "falla ner"
Vissa lättsvängda cyklar känns så, som min FWS tex, helt normalt.
Man vänjer sig, sedan tycker man andra hojar är tröga i låga farter... :D

Vill tacka er för svaren! Jag tog mig en funderare men kom snabbt fram till att jag inte orkar med nån trög slö hoj, orkade inte ens skambju på den ..

Hittade dock en annan som var bra mkt trevligare .. :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back