CB400n krånglar

Lazser

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2020
Hoj
Cb750 F1 -76, Cb400n -82
Hej!
Läste i en tråd startad av Tammer 2016 om en Honda CB400n som plötsligt börjar gå dåligt. Där fanns vad jag kunde se ingen bra lösning och jag har åkt på något liknande.
Efter att ha bytt olja, vilket knappast borde orsaka några bekymmer, så startar motorn normalt men går inte att belasta alls utan att det spottar och fräser och motorn dör. Före oljebytet körde jag motorn varm och då gick allt som det skulle...
Misstänkte vaccuum i tanken men icke. Bensinkranen funkar som den ska, Ingen skit i flottörhusen så det torde vara rent i munstycken oxå. Nytt batteri, elfel, nej knappast då skulle det väl inte starta alls?
Tacksam för alla tips!

Om det började i samband med att du skruvade med hojen så får du backa och tänka igenom vad du gjorde, har du rört några kablar eller fått några slangar att ligga i kläm kanske? På en nästan 40 år gammal hoj kan mycket spöka, det kan ju vara så enkelt som ärg på några kabelskor eller en kabel som har gått av inne i ett hölje. Det låter ju som att stiften inte orkar med mer än tomgång.

Börja med att kolla okulärt, sen kan nog ett elschema och en multimeter vara nästa steg, eller iaf en multimeter, det är ju ganska lätt att åtminstone mäta så att sladdarna är hela från stiften och bakåt.

CV-förgasarna är väldigt känsliga och ibland behöver man gå igenom dem fullständigt men börja med att kolla insugsgummi etc och se till att det är tätt och inga sprickor. Hojen går att köra utan batteri men CDI-boxen kan det vara fel på tex fast jag tror på annat om den gick bra innan oljebytet. Choken går tillbaka?

Last edited:
Bägge tändstiften måste ha jord samtidigt fast det är ju lite långsökt om man gjort ett oljebyte:va

Min 250 gjorde nåt liknande en gång för ca 3 år sen och bara spottade och fräste, bytte stift och sen har den gått sen dess. Som parallell kom mitt fel lite oberäknat, kom efter att jag lät klä den egengjorda sadeln och sen skulle starta och kör hem från killen som gjorde jobbet.

Hej alla och tack för goda råd, speciellt Hoztic.:bow Gå tillbaka och tänk efter vad du gjort!:confused:
Man kanske inte ska blotta sig på det här viset men....Efersom jag tänkte ta hojen till jobbet la jag ner skivbromslåset i verktygsfacket under sadeln och för att få plats med det flyttade jag verktygspåsen till det i mitt tycke mycket lämpliga utrymmet framför verktygsfacket. Där sitter även intaget till luftfiltret.:3freak
Nåväl, bort med verktygspåsen och allt funkar som det ska igen nu när motorn får lite luft. Så, tänk efter vad du gjorde med hojen innan det började krångla! Tack igen!!

Last edited:
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back