CB250N tänder INTE!

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
KTM 525 SMR
Hej!

Jag äger en cb250n 1979(eller så äger hojen mig...).
Den tänder inte, överhuvudtaget.
Följande scenario har utspelats:
RaZmaN köper en billig cb250n som han konstaterar står utan gnista.
RaZmaN köper en ny tändspole som först inte gör någon skillnad.
Plötsligt börjar hojen tända, med en klar o fin blå gnista.
Glad för framsteget gör renoveras förgasarna och hojen sätts ihop.
Gnista finns.
Monterar förgasare, tank o luftburk.
Gnista borta.
Har bytt CDI och tändspole igen, ingen gnista.
Rengjorde dödarbrytaren. Ingen skillnad.
Tändningslås verkar funka.

Hur går jag vidare?
Förslag mottages tacksamt. Jag håller på att bli gråhårig, på riktigt.

Vänligen
Johan

För låg polspänning i batteriet gör att startmotorn går men cdi/ecu kan inte skapa gnista. Ladda eller byt batteri. Av-kola (rödglödga porslinsisolatorn) eller byt tändstift.

Håller med om att ett dåligt batteri är mest troligt. Har du en voltmeter kan du kolla polspänningen på batteriet när du kör startmotorn. Möjligen kan du ha någon glappkontakt i tändsystemet.
Fick kassera 2 batterier på en äldre CB250 i helgen. Lyckligtvis fick vi låna ett batteri av en depågranne till sista racet.

Tack för förslagen. Batteriet är nytt, men har inte mätt polspänningen vid last. Det skall jag göra.
Återkommer!

Gnista borta.

Har du CDI har du också en vevaxelgivare med tillhörande kablar..
Kolla att den sitter på plats, mäter rätt resistans (100-500ohm förslagsvis) och att kablar kontaktdon på vägen till CDI:n är OK.
Ingen signal från vevgivare = "motorn roterar inte" = ingen gnista ut f CDI

För låg polspänning i batteriet gör att startmotorn går men cdi/ecu kan inte skapa gnista. Ladda eller byt batteri. Av-kola (rödglödga porslinsisolatorn) eller byt tändstift.

Kopplade på ett hjälpbatteri modell större, ingen gnista tyvärr. Nya stift.
Har provocerat fram gnista med hjälp av batteri på tändspole och brutit. Spolen är hel.

Gnista borta.

Har du CDI har du också en vevaxelgivare med tillhörande kablar..
Kolla att den sitter på plats, mäter rätt resistans (100-500ohm förslagsvis) och att kablar kontaktdon på vägen till CDI:n är OK.
Ingen signal från vevgivare = "motorn roterar inte" = ingen gnista ut f CDI

Eftersom jag bara mätt med multimeter så kan jag se att jag har någon typ av puls ut ur vevaxelgivaren eller pickupen.
Om likriktaren/laddregulatorn är kass, påverkar detta tändningen? Kondningen i CDI'n borde ju matas med likriktad spänning från likriktaren? Hur mäter jag likriktaren?, det är ju en kaskadkopplad diodbrygga...

Har du en cb250 o skulle kunna referensmäta likriktaren? Både i fram o backriktning...:Bugar
Jag har kliat upp en flint pga detta.:3freak

Eftersom jag bara mätt med multimeter så kan jag se att jag har någon typ av puls ut ur vevaxelgivaren eller pickupen.
Om likriktaren/laddregulatorn är kass, påverkar detta tändningen? Kondningen i CDI'n borde ju matas med likriktad spänning från likriktaren? Hur mäter jag likriktaren?, det är ju en kaskadkopplad diodbrygga...
Är det en mätbar, rimlig, resistans i din pick-up coil så får du nog puls också när svänghjulet passerar, ingen el krävs för detta.
Har inte hittat nåt bra elschema eller ens en bra verkstadshandbok för CB250N :mad:
Letar vidare.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck