CB vs CBX

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Hej

Är sugen på att bygga en riktig 80tals racer men är lite kluven.

Som det ser ut nu står det mellan CB eller CBX men undrar hur stor skillnad de är på dessa två och vilken har bäst prestanda eller bäst grundkonstruktion.
Jag har varit helt inriktad på CB900 boldor innan men nu slog det mig att det finns något som heter CBX också som desutom är i rätt prisklass för en startplatta.
All info om dessa två Honda modelerna tar jag tacksamt imot.

Kan ju vara roligt att höra era upplevelser som har vuxit upp med dessa innan R1 och fireblad med kompani dök upp.

visst hade det varit häftigt att få tag på en CBX1000 men den är bortom min ekonomi just nu så det får bli något med en Rad 4.

Hej

Jag rekomenderar att du väljer CB 1100 F (-83) eller R (81-83), motorn grundar sig på 750/900 boldor. Den har bäst grund för att bygga lite effekt i.
CBX 6:an går visseligen, men de kostar flis beroende på ändamålet...

Men de e kul byggen i vilket fall som hällst.
Men så ska man inte jämmföra om de e värt de...:gnissla

:tummenupp

Den hoj man oftast menar om man bara säger "CBX" är CBX1000, radsexan. Men om man i samma andetag pratar om CB900 så kan det lika väl handla om radfyran CBX750F, den rätt kortlivade faceliften på CB750F/F2... Men såhär i efterhand ser jag att det är CBX1000 som åsyftas. :)
Även om byggen på CBX1000 kan vara vackra och fräcka och... och... helt uuunderbara, så tror jag att förutsättningarna att bygga något kostnadseffektivt och trimvänligt är större om man utgår från CB900. (Chansen att hitta en fräsch CB1100-motor som inte redan sitter i ett entusiastvårdat chassi tror jag är bra mycket mindre än för CB900.)

Last edited:
Hej

Jag rekomenderar att du väljer CB 1100 F (-83) eller R (81-83), motorn grundar sig på 750/900 boldor. Den har bäst grund för att bygga lite effekt i.
CBX 6:an går visseligen, men de kostar flis beroende på ändamålet...

Men de e kul byggen i vilket fall som hällst.
Men så ska man inte jämmföra om de e värt de...:gnissla

:tummenupp

Jobbiga är att cb1100 kostar lika mycket som en CBX1000. Finns en kille som har byggt om en CBX1000 och förstarkt dens brister och tävlar med betydligt smidigare och nyare motorcyklar på youtube

http://www.youtube.com/watch?v=TQpr763NQHw

Kolla in denna. rätt roande faktiskt för de lyckas. Detta är ju klart överkurs och jag har verken kunskapen eller tiden att göra det men ändå.

Den hoj man oftast menar om man bara säger "CBX" är CBX1000, radsexan. Men om man i samma andetag pratar om CB900 så kan det lika väl handla om radfyran CBX750F, den rätt kortlivade faceliften på CB750F/F2... Men såhär i efterhand ser jag att det är CBX1000 som åsyftas. :)
Även om byggen på CBX1000 kan vara vackra och fräcka och... och... helt uuunderbara, så tror jag att förutsättningarna att bygga något kostnadseffektivt och trimvänligt är större om man utgår från CB900. (Chansen att hitta en fräsch CB1100-motor som inte redan sitter i ett entusiastvårdat chassi tror jag är bra mycket mindre än för CB900.)

Jag behöver inte ha en riktig supermaskin utan ha något som man kan skaffa TT styre till och ända fotfinnarna sen ett klassikt sportavgassystem för sin tid. Tanken är att det ska vara en maskin som kommer från böran av 80 talet och allt det som man ville ha på den när man såg den i MC butiken när den var ny. Och se om man kan hitta massa klassiska trimdetaljet till den.

Men är CBX mer sport inriktad eller? Vad skiljer dem åt. Rad 6 kan man nog glöma för då är priset upp förhögt.

Jag behöver inte ha en riktig supermaskin utan ha något som man kan skaffa TT styre till och ända fotfinnarna sen ett klassikt sportavgassystem för sin tid. Tanken är att det ska vara en maskin som kommer från böran av 80 talet och allt det som man ville ha på den när man såg den i MC butiken när den var ny. Och se om man kan hitta massa klassiska trimdetaljet till den.
Då säger jag i prioritetsordning: CB1100F, CB750F, CB900F. :)
Men är CBX mer sport inriktad eller? Vad skiljer dem åt.
Ja, avsikten med CBX750F (det fanns aldrig någon CBX900F) var sportig. Det vet jag inte om man kan kalla den ens med sin tids mått, men den fick iaf centralbakdämpare, halvtaskig antidive och drygt 15 hk mer än CB750F. Däremot kommer den aldrig att uppnå klassikerstatus på samma nivå som CB750/900/1100, så jag för min del hade hoppat över CBX750 trots att - eller kanske snarare eftersom - det var en modernare hoj.

Jobbiga är att cb1100 kostar lika mycket som en CBX1000. Finns en kille som har byggt om en CBX1000 och förstarkt dens brister och tävlar med betydligt smidigare och nyare motorcyklar på youtube

http://www.youtube.com/watch?v=TQpr763NQHw

Kolla in denna. rätt roande faktiskt för de lyckas. Detta är ju klart överkurs och jag har verken kunskapen eller tiden att göra det men ändå.

he-he :D
Ja kommer ihåg skiftet 70-80talet då superbike var stort på banorna i svedala. Då kördes bla CBX:ar som brottades ner i böjarna rätt friskt. Å den mest kände CBX-brottaren måste varit dansken Feddert Poulsen som själv var stor som ett hus :banana

De e dyrt om du vill har en "R" men annars e denna rätt cool

http://www.blocket.se/vi/20063429.htm?ca=9_s

Denna med ev. tarozzi fotpinnar å styre.
En kolvsats 1123cc, tidsenligt megafonsystem och ett par keihin cr33/35:or så har du en mycke kul maskin :tummenupp

De e kul me de här äldre maskinerna :tummenupp

he-he :D
Ja kommer ihåg skiftet 70-80talet då superbike var stort på banorna i svedala. Då kördes bla CBX:ar som brottades ner i böjarna rätt friskt. Å den mest kände CBX-brottaren måste varit dansken Feddert Poulsen som själv var stor som ett hus :banana

De e dyrt om du vill har en "R" men annars e denna rätt cool

http://www.blocket.se/vi/20063429.htm?ca=9_s

Denna med ev. tarozzi fotpinnar å styre.
En kolvsats 1123cc, tidsenligt megafonsystem och ett par keihin cr33/35:or så har du en mycke kul maskin :tummenupp

De e kul me de här äldre maskinerna :tummenupp

Du läser mina tankar. Ja den har jag också sätt men den är så långt iväg :( Nu änär vädert är som det är också så har man inte lust att kasta sig ut på vägarna.

Du läser mina tankar. Ja den har jag också sätt men den är så långt iväg :( Nu änär vädert är som det är också så har man inte lust att kasta sig ut på vägarna.

Jo, de klart. De e sketväder här oppe med å de e några mil dit ner. Å man vill ju se å lyssna innan man köper nått.

Du får trösta dig mä lite :fyllisar så kommer de säkert fler möjligheter framöver :tummenupp

Men är CBX mer sport inriktad eller? Vad skiljer dem åt. Rad 6 kan man nog glöma för då är priset upp förhögt.

Du har säkert fått svar på de flesta av dina frågor men att hitta en CBX 1000 eller CB1100R för vettiga pengar blir marigt...de är riktiga entusiastmaskiner som vårdas ömt.

Läser man gamla Bike från tiden kan man konstatera att CB900F och framförallt CB1100F led av dålig väghållning original, vi snackar kronvobbel tom i jämförselse med gsx 1100 och kawa gpz 1100. Ram och fjädringskomponenter var underdimensionerade för den tunga motorn. De drog också en hel del mer bensin i förhållande till konkurrenterna.
CB750F var en riktigt flopp för Honda, en trög tung maskin som inte många köpte. CBX750F var något helt annat, klart mkt modernare.

Last edited:
Nu vet jag inte vilket stuk du är ute efter men att bygga nåt brukar alltid bli dyrare än man tänkt sig från börja och en så där affär i slut ändan. Nöje per krona är ju dock svårt att sätta ett värde på.

Skulle jag inte vara insnöad på grusåka just nu så skulle jag nog vilja komplettera med en "riktig CB" i garaget! Mina slantar skulle i dagsläget hamna på en "race classic" CB1100R, prisbild ca 40-75 tkr.

http://www.blocket.se/vi/19965659.htm?ca=15_s

Bifogat

• cb1100r.jpg
    cb1100r.jpg
    58.7 KB · Visningar: 108
Du har säkert fått svar på de flesta av dina frågor men att hitta en CBX 1000 eller CB1100R för vettiga pengar blir marigt...de är riktiga entusiastmaskiner som vårdas ömt.

Läser man gamla Bike från tiden kan man konstatera att CB900F och framförallt CB1100F led av dålig väghållning original, vi snackar kronvobbel tom i jämförselse med gsx 1100 och kawa gpz 1100. Ram och fjädringskomponenter var underdimensionerade för den tunga motorn. De drog också en hel del mer bensin i förhållande till konkurrenterna.
CB750F var en riktigt flopp för Honda, en trög tung maskin som inte många köpte. CBX750F var något helt annat, klart mkt modernare.

Jo, speciellt 1100F:n va inte kul. Gummiupphängd rova å lite annat som skiljer den mot R:n. Ja fick såga ner en F som slagit ikull efter kronwobbel. ALLA motorfästen va skit å knappt nått användbart kvar.

900:an va -79 den enda med stumt monterad rova å gick rätt skapligt med vibrerande styren...

Å föggarna hade samma uppbyggnad som SU-föggarna som satt på typ volvo B18/20 å hade inget gummimembran utan en kolv med fin passning som slits lätt å drar mera sås generellt.

Men formerna e goa på de gamla "böld-orrarna" :tummenupp

CBX750 motorn kom tillbaka i nå obscura modeller på 90-talet , de var en av de första med hydraultryckare så man slapp ställa ventilspel.

Last edited:
Jo, speciellt 1100F:n va inte kul. Gummiupphängd rova å lite annat som skiljer den mot R:n.

Har oxå dåliga erfarenheter av 1100F, Visst motorn var ganska vass som ostrypt, vill minnas att det var brickor svatsade i avgasrören samt bestyckning.
CB 900F var slö som en Moto-Guzzi men drog dubbelt så mycket bensin!

CB 1100R är en gudabenådad motorcykel som man inte skall fördärva med modifieringar. 82:orna utan klarlack är coolast.

Nu vet jag inte vilket stuk du är ute efter men att bygga nåt brukar alltid bli dyrare än man tänkt sig från börja och en så där affär i slut ändan. Nöje per krona är ju dock svårt att sätta ett värde på.

Skulle jag inte vara insnöad på grusåka just nu så skulle jag nog vilja komplettera med en "riktig CB" i garaget! Mina slantar skulle i dagsläget hamna på en "race classic" CB1100R, prisbild ca 40-75 tkr.

http://www.blocket.se/vi/19965659.htm?ca=15_s

Jo pengarna springer iväg rätt bra. Det Men ända är att jag vill inte slå hål i taket direkt med MC köpte.

Ja en CB1100R skulle sitta klockrent.

CB 1100R är en gudabenådad motorcykel som man inte skall fördärva med modifieringar. 82:orna utan klarlack är coolast.

Ja skulle aldrig drömma om att skada en sådan maskin. Fast därimot skulle jag vilja montera på alla de värsting stötdämpare, Gafflar, ljuddämpar mm som låg på top när 80talet såg sin början.

Last edited:
900:an va -79 den enda med stumt monterad rova å gick rätt skapligt med vibrerande styren...

.

Gummiupphängningen kom inte förrän -82, tillsammans med en del andra förödande "förbättringar". 19" fram byttes mot 18" samt lite bredare gummin. Tycker -81 är bästa utgångsmaterialet, eller en 1100 om man har kunnandet att svarva hylsor och på så vis montera motorn stumt. (Har berörts i en del andra trådar).

Visst har de något speciellt i utseendet, men Suzukin är ju så mycket bättre på precis alla plan!

K Alenderbett

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...