CB 600 Hornet

Har en hornet 600 -01. När jag ska starta efter jag har kört. T.ex. efter jag har tankat, så startar mc:n inte, utan jag får springa igång den. Den går att starta när den har stått ett par timmar men inte annars. Är helt okunnig på motorer, så jag har ingen aning vad det kan vara.
Tacksam för hjälp!

Är det när den är varm och den bara stått en kort stund?
Min gör så oxå ibland, eller rättare sagt, de flesta förgasarhojar gör så ibland.

Se till att inte använda choke och gör ett par startförsök så brukar det funka.

obs, om det ALLTID blir så så är det ju förmodligen nånting som är fel.
 
Har bara varit så dem senaste veckorna. Det är både när den är varm och när den är kall. Den startar bra när den stått över natten.
 
dags för service på hojen!
Tänke höra vad ni brukar köra på för olja och hur mycke de går åt, har desvärre ingen bok till hojen!
 
kom på mig skälv med en till fråga oxå,,,

vid luftburken sitter en typ genomskinlig kondomliknande kort slang som ser ut att samla upp olja! Är detta vevhusventilation för isf ska väll den tömmas också?
 
kom på mig skälv med en till fråga oxå,,,

vid luftburken sitter en typ genomskinlig kondomliknande kort slang som ser ut att samla upp olja! Är detta vevhusventilation för isf ska väll den tömmas också?

Japp den ska tömmas.

Om du byter filter också så rymmer oljetankern ca 3.8 l.

\Masonit
 
Min Hornet -08 med biltema fatbar styre. Inga modifikationer i övrigt, inga speglar för tillfället dock... letar efter nya:

5970_1118124345999_1013703223_30311992_7345860_n.jpg


5970_1118124386000_1013703223_30311993_3655849_n.jpg


5970_1118124426001_1013703223_30311994_4884965_n.jpg
 
Är det någon mer än jag som tycker sin hornet känns konstig i högre hastigheter?
Kände idag att när jag närmade mig 150-160 så kändes de som trycket på framhjulet blev för lågt och lite vobblingstendenser i styret! Är det pga för mjuka dämpare eller för att jag sitter för upprätt?
 
Är det någon mer än jag som tycker sin hornet känns konstig i högre hastigheter?
Kände idag att när jag närmade mig 150-160 så kändes de som trycket på framhjulet blev för lågt och lite vobblingstendenser i styret! Är det pga för mjuka dämpare eller för att jag sitter för upprätt?

Lär vara däcken. Min beter sig likadant när framförallt bak däcket börjar bli platt.

\Masonit
 
hade jag nog oxå gissat på om det inte vore för att dom är nya, känns lixom som att framhjulet e på väg att lyfta...
 
Är det någon mer än jag som tycker sin hornet känns konstig i högre hastigheter?
Kände idag att när jag närmade mig 150-160 så kändes de som trycket på framhjulet blev för lågt och lite vobblingstendenser i styret! Är det pga för mjuka dämpare eller för att jag sitter för upprätt?

Har varit med om det där på många nakna hojar. Det enklaste brukar vara att lägga mer vikt på framhjulet. Kryp närmare tanken/luta dig mer framåt.
Hjälper oftast.
 
De är det säkert ser ju bara så muppit ut att ligga på en nakenhoj, vill ja ligga så köper man väll en kåphoj (får säkert mer ligg i sängen med en sån oxå)
 
Har ett komplett rearset som bara ligger då jag kör med orginalpinnarna nu. :rolleyes:

Setet har suttit på min hornet 600 -99.
Värt att notera är att ett hälskydd i kolfiber saknas samt att gängan på staget som går till växelförarns kulled har skjuvats av så den får man svarva om eller ersätta. Se bild!

Nytt rearset kostar 399 EUR+frakt.

Pris 1500kr, bvsa

Tanken var väl att denna pryl hör hemma just i den här modellspecifika tråden. Passar den inte så kanske någon schysst moderator kan flytta den till köp&sälj? :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_2619-small.jpg
    IMG_2619-small.jpg
    233.9 KB · Visningar: 103
  • IMG_2622-small.jpg
    IMG_2622-small.jpg
    161.9 KB · Visningar: 85
Last edited:
Efter ettpar hundra mil som ägare har jag en liten fundering... Min rödmarkering börjar redan på 8k varv. Detta har jag inte sett på någon annan hornet. Varför är min varvräknare så färgglad? :rolleyes:

Haha skitsamma egentligen men om någon har en förklaring vore det kanske bra att veta. (1999 års modell)
 

Bifogat

  • DSC00659.jpg
    DSC00659.jpg
    231.5 KB · Visningar: 83
Efter ettpar hundra mil som ägare har jag en liten fundering... Min rödmarkering börjar redan på 8k varv. Detta har jag inte sett på någon annan hornet. Varför är min varvräknare så färgglad? :rolleyes:

Haha skitsamma egentligen men om någon har en förklaring vore det kanske bra att veta. (1999 års modell)

Rödmarkeringen börjar vid 13k rpm tycker jag. Då blir dom röda staplarna högre. Dom första röda är väl där man borde ligga :D Mellan 8k-13k rpm
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top