CB 600 Hornet

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Man sitter betydligt högre på en Street Triple. Har aldrig kört någon, men jag skulle tro att den har betydligt bättre drag pga 3-cylindrig motor vilket ger en effektkurva som är lättare att utnyttja (behöver inte varava lika mycket).
 

evv

=P
Gick med
7 Nov 2009
Ort
Arboga
Hoj
Triumph street triple -11
Ja det är nog lite mer drag i Trippeln än Hornet.
Vill man sitta några cm högre på Hondan finns alltid Jack up kit att enkelt klämma dit..
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Hej!
Nu e de grymt nära till sommaren, hade faktiskt ute hojjen på en liten liten sväng förra lördagen. Det var kallt (0 grader).
Hur som, när jag kom hem så såg jag att baklampan har gått sönder. Är bara höger del som lyser, V lyser enbart som bromsljus. Funderar på om man måste skruva ner hela bakändan för att få ut lampan eller hur går man tillväga på bästa sätt?

För det är väll så att båda halvorna ska lysa? Så att jag inte mins helt fel:p

Någon som vet?

MVH/ Jerker
 

Littlelen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2010
Ort
Lidköping
Hoj
Honda Hornet 600 -03, Svart
Hej!
Nu e de grymt nära till sommaren, hade faktiskt ute hojjen på en liten liten sväng förra lördagen. Det var kallt (0 grader).
Hur som, när jag kom hem så såg jag att baklampan har gått sönder. Är bara höger del som lyser, V lyser enbart som bromsljus. Funderar på om man måste skruva ner hela bakändan för att få ut lampan eller hur går man tillväga på bästa sätt?

För det är väll så att båda halvorna ska lysa? Så att jag inte mins helt fel:p

Någon som vet?

MVH/ Jerker

Det är rätt simpelt faktiskt..

Bara att lossa skruvarna som sitter i glaset.. sen är de biff! Har haft ner hela bakänden flera ggr om..
Kommer dock inte ihåg vilken lamptyp det var.. Satsa på Diod-lampa annars, VRÅLSNÖGGT!

Lyllos.. här VAR de torrt och fint, trots kallt.. sen kom ju snön och ishelvetet tillbaka ju samma dag som jag tänkt hämta hem hojjen!
 
Last edited:

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Det är rätt simpelt faktiskt..

Bara att lossa skruvarna som sitter i glaset.. sen är de biff! Har haft ner hela bakänden flera ggr om..
Kommer dock inte ihåg vilken lamptyp det var.. Satsa på Diod-lampa annars, VRÅLSNÖGGT!

Lyllos.. här VAR de torrt och fint, trots kallt.. sen kom ju snön och ishelvetet tillbaka ju samma dag som jag tänkt hämta hem hojjen!

Är det så enkelt?:)
Jag hade för mig att jag lossade dom 2 skruvarna som håller glaset innan men inte fort bort det. Men då får ja försöka igen, detta var ett tag. Jag kankse missade något då.
Tack för hjälpen!

MVH
 

Littlelen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2010
Ort
Lidköping
Hoj
Honda Hornet 600 -03, Svart
Är det så enkelt?:)
Jag hade för mig att jag lossade dom 2 skruvarna som håller glaset innan men inte fort bort det. Men då får ja försöka igen, detta var ett tag. Jag kankse missade något då.
Tack för hjälpen!

MVH

Kolla, du kanske har rätt.. Vem vet.. Det var trots allt nästan ett år sen nu, Men är nästan helt säker på att de va så =)

hade ju isär allt och drog om/snodde el i min bakdel för underglow o massa skit, så kan ha kommit ihåg fel..
 

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Borås
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Hej på er alla, ny här på sporhoj =)

Har faktiskt under 3 dagars tid läst igenom alla jäkla 93 sidor på denna tråd. Fanns mkt intressant, men mkt blev repeterat massa ggr med ;)

Nu vid 26 års ålder fick jag tummer ur och bestämde mig att jag är nog tillräckligt mogen att ta mitt mc körkort, samt att jag lagt mitt stora bilintresse lite åt sidan med (hade blivit rätt dyrt med både dyra bilar, bankörningar osv osv plus en hoj med.. spec försäkringsbiten).

Så jag skaffade mig en Hornet 600 förra veckan. Då jag alltid varit svag för hornets. Och har gillat dem redan sen 98 då de kom.

Köpte mig en svart -00:a med lite smågodis på, sitter ett Devil avgas, lite rensad bak, magkåpa, hugger, cross-styre lite backspeglar osv =) Men jag tänkte göra den till mer streetfighter genom att fixa till en ny framlampa oxå. Visst den runda är en klassiker, men på nåt sätt så känns det lite omodernt nuförtiden, så en finare framlampa blir nog toppen.

Laddar väl upp 2 bilder på hur den ser ut i dagsläget.. Nu längtar jag bara till våren så jag kan börja övningssköra och sedan ta mitt mc kort inom 2 månader är väl tanken :)

MVH
Istvan
 

Bifogat

  • c_DSC0001.jpg
    c_DSC0001.jpg
    94.4 KB · Visningar: 247
  • c_DSC0003.jpg
    c_DSC0003.jpg
    105.2 KB · Visningar: 217

evv

=P
Gick med
7 Nov 2009
Ort
Arboga
Hoj
Triumph street triple -11
Sen tar man bort hantaget för passagerare och gör ett par snygga skygglappar :D
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Överväger lite att köpa en -05 eller -06, gärna den kopparfärgade. Frågan är bara om det över huvud taget går att köpa sprayburkar med den färgen? Tänkte fixa en magspoiler och säkert rensa bakenm och jag vill att det ska matcha. Vill gärna köpa färg så jag kan lacka om dem själv vid behov, tror säkert att både magspoiler och undertray kan slitas rätt hårt efter ett par års grusstänk.

Att hitta färgkoden är nog inga problem, men går det sen att få tag på rätt färg?
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Överväger lite att köpa en -05 eller -06, gärna den kopparfärgade. Frågan är bara om det över huvud taget går att köpa sprayburkar med den färgen? Tänkte fixa en magspoiler och säkert rensa bakenm och jag vill att det ska matcha. Vill gärna köpa färg så jag kan lacka om dem själv vid behov, tror säkert att både magspoiler och undertray kan slitas rätt hårt efter ett par års grusstänk.

Att hitta färgkoden är nog inga problem, men går det sen att få tag på rätt färg?

Honda lär ha eller kunna fixa men kostar nog. Du kan nog glömma biltema. Lätt fetaste lacken! Har en själv som jag troligen ska sälja i vår/sommar och köpa en större hoj istället.
 

Persund

Nybliven hojåkare
Gick med
26 Jan 2011
Ort
Boden
Hoj
Ktm 620 Super Comp
Att hitta färgkoden är nog inga problem, men går det sen att få tag på rätt färg?
Gå in till en lackerare med koden så blandar han till rätt färg utifrån den. Går att få på sprayburk.

Säkert billigare också än att ta det genom Honda.
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Honda lär ha eller kunna fixa men kostar nog. Du kan nog glömma biltema. Lätt fetaste lacken! Har en själv som jag troligen ska sälja i vår/sommar och köpa en större hoj istället.

Tack för snabbt svar. Skicka gärna ett PM med mer information om motorcykeln. Kan vara intressant :)
 

Hondacb600f

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Honda cb600f Hornet 2003
Hej!

Jag har precis köpt min första hoj och det blev en Honda cb600f Hornet från 2003.

jag tycker att original utseendet är underbart men jag vill bara göra om bakdelen..

kan någon ge mig lite info om hur jag kan utföra detta utan att förstöra allt?
jag vill få bort hela plast biten bak för blinkers o reg skylten.
men hur får jag bort allt eftersom det sitter en lås enhet på blast biten.
jag har hittat en baklyckta som har integrerade blinkers samt en liten skylt hållare.

jag e öppen för förslag om ni har andra idéer hur man kan förbättra prestanda/utseende
 

Flod

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Umeå
Hoj
Moto Guzzi 850 '77, Hornet 600 '06
Hej!

Jag har precis köpt min första hoj och det blev en Honda cb600f Hornet från 2003.

jag tycker att original utseendet är underbart men jag vill bara göra om bakdelen..

kan någon ge mig lite info om hur jag kan utföra detta utan att förstöra allt?
jag vill få bort hela plast biten bak för blinkers o reg skylten.
men hur får jag bort allt eftersom det sitter en lås enhet på blast biten.
jag har hittat en baklyckta som har integrerade blinkers samt en liten skylt hållare.

jag e öppen för förslag om ni har andra idéer hur man kan förbättra prestanda/utseende

Lösningen heter undertail. Bikers Need har vad du behöver, kolla här (Under Earmax). Jag köpte en olackad (svart plast) utan blinkers. Blev hyffsat billigt ändå.

Det finns lösningar där folk skurit i orginalskärmen, men det kändes inte rätt för mig. Det blir ju liksom inte snyggt i slutändan ändå. Det följer förresten med skyltbelysning och skylthållare med earmax-undertailen.
 

Littlelen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2010
Ort
Lidköping
Hoj
Honda Hornet 600 -03, Svart
Hej!

Jag har precis köpt min första hoj och det blev en Honda cb600f Hornet från 2003.

jag tycker att original utseendet är underbart men jag vill bara göra om bakdelen..

kan någon ge mig lite info om hur jag kan utföra detta utan att förstöra allt?
jag vill få bort hela plast biten bak för blinkers o reg skylten.
men hur får jag bort allt eftersom det sitter en lås enhet på blast biten.
jag har hittat en baklyckta som har integrerade blinkers samt en liten skylt hållare.

jag e öppen för förslag om ni har andra idéer hur man kan förbättra prestanda/utseende


En billigare variant av nämt ovan heter "RicambiWeiss". ( http://www.ricambiweiss.de/ )
Ett tyskt företag som tillverkar många plastdetaljer, bla denna undertail till 03 som jag också köpt och monterat!

Värt att tänka på!
JA, det är BRA MKT BILLIGARE än ermax mfl. som säljs av Bikesneed och även S-Racing (ett företag jag kan rekommendera i Sverige, http://www.s-racing.com/)
DET NEGATIVA! Plasten du får fraktat hem, frakt gick fort på en 3 dagar, är att den är korrekt utskuren ur formmallen men behöver putsas till. Samt att inga hål eller spår finns utfrästa, dessa är dock markerade och går simpelt att utföra själv!
KRAV: Dremmel!
Jag är mycket nöjd, men de tog TID!

OBS! Ingen som helst påverkan behöver utföras på ordinarie delar!! Kan vilken dag montera tillbaka 100% orginal utan att de syns =)

Har bilder att skicka/lägga upp om så önskas. både innan montering och efter gällande Ricambiplasten. :yoparty

/Lenny
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top