CB 500 four

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
la in en tråd förut men hittar inte igen den, verkar försvunnen.. iaf så
en cb 500 four k3 inföskaffad.
skulle vilja ha lite mattnyttig info om den,, ev handbok om nån kan bistå med det.
lite strul med den men den va billig.
dom jag köpte den av yra om brytarspetsarna och undrar då om jag måste ha den i tdc när jag sätter dit nya el är de bara om man justerar?
måste man alltid justera nya kanske?
den är liite svårstartad och går sen på tomgång men när man börjar varva lite så skjuter den..
jag tänker direkt förasarsynk/rengörning samt justera luft/soppa blandningen..
hur beter sig en hoj med brytare som e slut?
tips tankar o ideer?
 
låter lite som tändningsjustering..min sköt också ett tag men efter justeringen så löste det sig! det är ganska enkelt. Jag bara följde manualen till den så klura jag ut det:) så tror inte det är förgasarjustering..rätta mig om jag har fel:) förgasarjustering och luft/bränsleblandning har mer att göra med sotiga tändstift och dylikt.

försökte skicka det här men ngt blev fel:va om du pm:ar mig mailadress så kan jag skicka det där:)

nice bubbla förresten har precis köpt en 66:a med!:)

edit - svara dock inte direkt på din fråga där^^ sorry !
 
Last edited:
kom på en sak till.. låter som kicken ligger på liiite grann när hojen är igång.
ljudet förstärks om man petar ner den lite grann när motorn är igång så de är jag ganska säker på..
nåt som går o justera där under kåpan?
har inte hunnit lyft av den ännu men.
 
justerade ena brytarn idag och den gick lugnare på tomgång samt gick hyffsat till 6000 varv
starta på första kicken. men sen känns de som de fattas soppa.. den smällde inget iaf.. förmodligen de där jäkla öppna filtrena.


sen tvätta jag den för att den läcker lite i toppen.. de bara rann därifrån om de inte va vatten från dagen före då den va hemkörd i regn.
tänkte kika om den läcker nå mer men då starta den inte eft tvätten.
urk! ba på et igen. :rolleyes:

Grattis!

Som sagt, rensa förgasare och soppakran/tank samt byt&justera brytare, kondingar och stift. Tändkablar och hattar kan också spöka.

Delar köper du från davidsilverspares

Här har du 86 megabyte Hondameck:

Honda CB500 CB550 Workshop Service Repair Manual

Honda SOHC CB750 CB500 CB350 Maintenance & Tune Up Manual

500rebuild

:tummenupp

/e

ps jag är från Ljustorp/Lagfors.
Det är väl i dina krokar?


jag har lite inflyttad släkt där o bor nu i lögdö, ca 1km från lögdö bruk.
 
Last edited:
alla coola snubbar har ju bubbla o cb :)

så sant så sant!:tummenupp

justerade ena brytarn idag och den gick lugnare på tomgång samt gick hyffsat till 6000 varv
starta på första kicken. men sen känns de som de fattas soppa.. den smällde inget iaf.. förmodligen de där jäkla öppna filtrena.


sen tvätta jag den för att den läcker lite i toppen.. de bara rann därifrån om de inte va vatten från dagen före då den va hemkörd i regn.
tänkte kika om den läcker nå mer men då starta den inte eft tvätten.
urk! ba på et igen. :rolleyes:




jag har lite inflyttad släkt där o bor nu i lögdö, ca 1km från lögdö bruk.

vill minnas att jag läste ngnstans att det är ngt normalt att det läcker lite i toppen? :va vågar dock inte säga att jag är 100 på d då det låter helt galet att man ska tycka det är normalt :confused: läste det ngnstans iaf kommer inte ihåg vart dock.

stor risk dock att det är ngn som inte har koll som skrev det där:D
 
Last edited:
jo men de rann :näsblod



iaf.. va ska de va för ngk tändstift?
har hitta olika p webben.
 
jo men de rann :näsblod
iaf.. va ska de va för ngk tändstift?
har hitta olika p webben.

Vad var det som rann?
Olja, bensin, kvarg?

Å så förståss......bilder! :tummenupp
Måste ju få lite fredagsporr. :tuttar

Stifttyp står i manualen, NGK D7ES eller ND X22ES.
Alternativt NGK DR7ES eller ND X22ERS-V.

/e
 
Last edited:
Vad var det som rann?
Olja, bensin, kvarg?

Å så förståss......bilder! :tummenupp
Måste ju få lite fredagsporr. :tuttar

Stifttyp står i manualen, NGK D7ES eller ND X22ES.
Alternativt NGK DR7ES eller ND X22ERS-V.

/e

hitta de sen..
lukta soppa o va lite mörk så misstänker de är toppackningen.
men de va ju bensin lite här o var för ett par gasare hade flöda.

kan bjuda på bilden jag fick iaf.. speglar o den fula förlängningsläppen bak e borta nu. :rolleyes:

gör klar xs400,an först då de går snabbare bara den tar sig igenom bes.
detta får nog bli ett projekt.
 

Bifogat

  • Honda-3.jpg
    Honda-3.jpg
    267.6 KB · Visningar: 263
hitta de sen..
lukta soppa o va lite mörk så misstänker de är toppackningen.
men de va ju bensin lite här o var för ett par gasare hade flöda.

kan bjuda på bilden jag fick iaf.. speglar o den fula förlängningsläppen bak e borta nu. :rolleyes:

gör klar xs400,an först då de går snabbare bara den tar sig igenom bes.
detta får nog bli ett projekt.

nice! vad hade du tänkt att göra med den?

bilder på bubblan me? :D
 

Bifogat

  • DSC00287.jpg
    DSC00287.jpg
    229.7 KB · Visningar: 105
  • DSC00285.jpg
    DSC00285.jpg
    222.9 KB · Visningar: 136
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top