Catalyst 5.13

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
ATI´s program. Vill få igång det på min dator har installerat java å Microsoft .NET Framework som det kräver men endå fryser det i menyn. Nån som vet varför?

MostWanted skrev:
ATI´s program. Vill få igång det på min dator har installerat java å Microsoft .NET Framework som det kräver men endå fryser det i menyn. Nån som vet varför?
vilket framework? (verison)

MDM skrev:
vilket framework? (verison)
du har rätt, hade fel...

men trodde det progget skulle grejja min tv-out men det gjorde den inte. Har inget program som för över bilden från data till tv. Vanlig tv-out som sitter på de flesta. Några tips...

Om du har installerat de vanliga ati-drivrutinerna så ta egenskaper för bildskärm,

välj skärm 1 (förmodligen redan valt), ta avancerat, välj fliken bildskärmar (bör vara en röd atilogga på den fliken).

då kommer du förmodligen se 4 olika skärmar, varav en är TVn. det finns en grön/röd knapp med en on/off-logga (I), tryck på den om den är röd, så den blir grön. (detta förutsätter att du har en tv inkopplad på tv-outen eftersom den känner av att någonting är inkopplat)

Det finns även 2 blåa knappar, med en 1:a och en 2:a, detta används för att välja vilken som ska vara primär bildskärm och sekundär bildskärm.

Det finns även andra sätt att få tvouten att fungera, om man enbart ska använda den för videouppspelning. Det är sk overlay-rendering, där allt videomaterial då kommer visas som fullskärm på tvn. Då måste man stänga av "utöka mitt skrivbord till denna skärm" vilket medför att de 2 blåa knapparna inte längre är markerade med 1 och 2 utan med 2 olika symboler.

Om det trots allt inte fungerar när du har grönklickat tvn så är nog risken stor att tv-chippet har gått sönder. Grafikkort är väldigt känsliga när det gäller in och urkoppling av kablar mellan tv och dator eftersom det kan vara väldigt stora spänningsskillnader mellan dem. Framförallt om du har kabeltv och de kör med skyddsspänning på jordslingan (tex UPC gör det, kittlar lite i fingrarna om man gåller i en antennkabel och samtidigt tar på nånting jordat)

jayjay skrev:
Om det trots allt inte fungerar när du har grönklickat tvn så är nog risken stor att tv-chippet har gått sönder. Grafikkort är väldigt känsliga när det gäller in och urkoppling av kablar mellan tv och dator eftersom det kan vara väldigt stora spänningsskillnader mellan dem. Framförallt om du har kabeltv och de kör med skyddsspänning på jordslingan (tex UPC gör det, kittlar lite i fingrarna om man gåller i en antennkabel och samtidigt tar på nånting jordat)

devafan.. jag bara sliter ut min koaxialkabel som går till scarten i TVn :va .. kanske borde sluta med det

heimdal skrev:
devafan.. jag bara sliter ut min koaxialkabel som går till scarten i TVn :va .. kanske borde sluta med det

Ptja. Jag har personligen lyckats ha sönder ett kort pga det och jag vet flera som gjort samma sak. Man kan hoppas att nyare kort är bättre skyddade men det ska man nog inte ta förgivet. Om man ändå inte vill stänga av datorn så kan jag nog rekommendera att iaf stänga av teven helt (dvs med strömbrytaren framtill) innan man fipplar med kablarna.

jayjay skrev:
Ptja. Jag har personligen lyckats ha sönder ett kort pga det och jag vet flera som gjort samma sak. Man kan hoppas att nyare kort är bättre skyddade men det ska man nog inte ta förgivet. Om man ändå inte vill stänga av datorn så kan jag nog rekommendera att iaf stänga av teven helt (dvs med strömbrytaren framtill) innan man fipplar med kablarna.

då e de nog ett alternativ.. för datorn är aldrig avstängd :hihi

men knappen ifram på TVn flög iväg nån dag, så jka va tvungen å sätta fast den med silvertejp :gnissla så den funkar inte 100%igt
skräpTV

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...