Castrol GPS?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Nån vet om Castrol GPS är en bra olja? Har lyckats få tag i en dunk till ett, vad jag tror, mycket förmånligt pris. :)

Inte för att jag vet vad en "Sturmgeschütz IV" är för en hoj, men GPS funkade bra på min TRX(twin=vevlagerna får jobba) och min kompis XJ 900(luftkyld=blir varm som sören). Har du inte turbo så är det bara att dunka i!

pilsner

Pilsner skrev:
Inte för att jag vet vad en "Sturmgeschütz IV" är för en hoj, men GPS funkade bra på min TRX(twin=vevlagerna får jobba) och min kompis XJ 900(luftkyld=blir varm som sören). Har du inte turbo så är det bara att dunka i!

pilsner

En hoj från 'Das Vaterland', vettu. :D Boxertwin på 1089cc.

Köpte precis 5L för 250:-. :tummenupp

Pilsner skrev:

pilsner

Varför skulle vevlagren få jobba mer i en twin än i tex en radfyra? :va

Plåtniklas skrev:
En hoj från 'Das Vaterland', vettu. :D Boxertwin på 1089cc.

Köpte precis 5L för 250:-. :tummenupp

Ganska normalpris om man låter bli att handla på MC-butik.
Lellesmc tar ca 380kr :kocko
269kr ger jag utan rabatt på den lokala bildelsbutiken.

GPS'en är j en ständigt återkommande rekommendation på hojfronten och jag har aldrig hört annat än mycket goda omdömen om den.

Mekonomen har börjat för Castrol och har iaf mycket bättre pris än hojnasarna.

mekonomen tar 419kr för 4 liter...... du ha kanon pris när du köper för 269kr

WestW skrev:
Ganska normalpris om man låter bli att handla på MC-butik.
Lellesmc tar ca 380kr :kocko
269kr ger jag utan rabatt på den lokala bildelsbutiken.

Hydro mackar saluför väll Castrol. I vilket fall min lokala macka här.

Sämsta oljan jag kört på. iofs är kanske apriliorna extra känsliga men jag hade gruvliga problem med kopplingen, vägrade koppla ur riktigt och det small bra i lådan om hojen inte var tokvarm, problemen var borta vips så fort jag bytt till motul 5100.

/Felix

Felix skrev:
Sämsta oljan jag kört på. iofs är kanske apriliorna extra känsliga men jag hade gruvliga problem med kopplingen, vägrade koppla ur riktigt och det small bra i lådan om hojen inte var tokvarm, problemen var borta vips så fort jag bytt till motul 5100.

/Felix

Torrkoppling! :banana

R1 funka dåligt med gps tyckte jag, drog mycket olja, motul 3100 funkade bra på R1. Gixxer 600 drar ingen gps, så det beror nog lite på hoj, men jag köpte gps till gixxer 750 nu.

CastrolGPS funkade bra i min motor fram till det att den sköt sig själv i treans vevstakslager. Inget samband dock. Tror jag.

Nu ska jag nog gå över till Biltemolja.. :D

Ugluk skrev:
CastrolGPS funkade bra i min motor fram till det att den sköt sig själv i treans vevstakslager. Inget samband dock. Tror jag.
..... :D

Sköt den sig själv? Hur kunde det få gå så långt utan att någon i omgivningen reagerade??

Chrille skrev:
Sköt den sig själv? Hur kunde det få gå så långt utan att någon i omgivningen reagerade??
"Omgivningen" hade lite för långt att knuffa för att bry som om en o annan knackning.. Det går fort när det väl går, och det var heller ingen vacker syn som mötte vid demontering.. Inget hade tittat ut, men det var nog på det berömda håret.
Ny motor blev det. :näsblod

Goodstuff skrev:
Varför skulle vevlagren få jobba mer i en twin än i tex en radfyra? :va
Med förutsättningen att twinen och fyran är lika stor så är volymen på varje cylinder givetvis dubbelt så stor på twinen. Detta gör att komponenterna (stake, kolv, kolvbult etc) är större och tyngre. Tyngre (dvs mer massa) rycker och sliter mer i vevlagren. Även diametern på kolvarna påverkar hållbarheten då det är "lättare" att rycka sönder en stor kolv än en liten.
Å andra sidan så är ju iofs redline lägre på en twin (beror till stor del på slaglängden). Men 11500 rpm (om jag minns rätt) på en TLR med kolvar som är nästan en diameter och slaglängd på 69 ger ju en del masskrafter.

Men om twinen har halva volymen mot fyran så gäller givetvis inte ovanstående, då är det ju samma som fyran bortsett från att en twin inte är lika optimal som en fyra ur balanssynpunkt men detta spelar väsentligt mindre roll än vikten på komponenterna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT