Casey Stoners körstil

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Casey Stoner har gått från att vara kraschkung till att vara kung utan krasch. Är det någon mer än jag som undrar hur mycket han ändrat sin körstil?

Hur mycket har Ducati ändrat, utvecklat cykeln att passa Stoner? Hur mycket har Stoner ändrat sin körstil? Har han ändrat den alls? Har Stoner fått "hemliga" superdäck som ingen annan har? Etc.

Det är hur som helt mycket underhållande att se honom köra! Jag har (ännu) inte sett ett GP live men tycker att man kan se Stoners aggressiva körstil genom kamerorna, trots att vissa menar att man inte kan se det på TV-skärmen.

En klok man sa till mig en gång "man lär sig av att vurpa"...Jag har inte facit i hand men han kraschade väl över 10 ggr förra året? Han borde lärt sig mycket utav det kanske...

Hursomhelst så är det imponerande att se honom, och jag köper inte längre snacket om att det är ducatin som gör det, killen är grym och dessutom ung, vi har nog inte sett det sista av honom...

Enligt vad han själv sagt om denna fråga så hänger det det mycket på däcken, bridgestone däcken specielt fram är mer förlåtande och går att provosera mer. Kan ju vara att han säger så för att han kör på dessa däck?

Jag tror det är en kombination av en cykel som passar honom bra, samt att bridgestone är bästa däcken för tillfället, och inte minst han har själv utväcklats och finputtsat sin körteknik, snabb var han i fjol också.

jag tror de har med körstilen å göra, å då jämför jag med Kimi som konstant har problem med materialet, när Kimi lämna McLaren sa grabbarna i MCLaren till Ferrari lycka till, då de mena att Kimis körstil är brutal på materialet. så jag tror att Casey Stoner har finslipat lite på körstilen..

Jag tycker han har en fin klassisk GP-körstil som man oftast (många undantag finns) får av att ha fostras på rena racercyklar. Inga utsvävningar, inte mer än vad som behövs, liten nätt och ihopkupen förarställning och lagom med häng, inga ryck, slit, drag, sladd eller kast. Han kör ganska vackert, mer Biaggi är Bayliss, liksom.

En klok man sa till mig en gång "man lär sig av att vurpa"...Jag har inte facit i hand men han kraschade väl över 10 ggr förra året? Han borde lärt sig mycket utav det kanske...

Hursomhelst så är det imponerande att se honom, och jag köper inte längre snacket om att det är ducatin som gör det, killen är grym och dessutom ung, vi har nog inte sett det sista av honom...

Han är grym och begåvad. Han kör aggresivt men verkar ha lärt sig känna av signalerna från hojen bättre. Alla förändringar har fallit väl ut till hans föredel verkar det som!

Enligt vad han själv sagt om denna fråga så hänger det det mycket på däcken, bridgestone däcken specielt fram är mer förlåtande och går att provosera mer. Kan ju vara att han säger så för att han kör på dessa däck?

Ja, nog tycker jag det ser ut som att han provoserar och pressar framändan hårt men ha lyckas hela tiden balansera hojen, klart underhållande att se! Han kankse har öppnat sinnena och kör med mindre "tunnelseende" och är mer närvarande. Kankse snygg fru som gjort susen :hihi

jag tror de har med körstilen å göra, å då jämför jag med Kimi som konstant har problem med materialet, när Kimi lämna McLaren sa grabbarna i MCLaren till Ferrari lycka till, då de mena att Kimis körstil är brutal på materialet. så jag tror att Casey Stoner har finslipat lite på körstilen..

Jag tycker Stoner kör brutalt men vackert! Och det funkar ju. Finslipat var ordet, för det ser inte ut som han ändrat något i grunden!

Inga utsvävningar, inte mer än vad som behövs,

Håller jag verkligen med om, syns rätt tydligt! Men han slår på hårt och släpper inte, hojen protesterar men han smiter åt och balanserar upp hojen! Rätt brutalt egentligen.

Last edited:
Han är en fjolla han vrider på gasen hur agressivt som helst, det är eletkroniken som är förlåtande. När han visar att han kan köra en hoj utan massa förlåtande el, först då är jag imponerad.

Han är en fjolla han vrider på gasen hur agressivt som helst, det är eletkroniken som är förlåtande. När han visar att han kan köra en hoj utan massa förlåtande el, först då är jag imponerad.
Du vet vad han körde 03 och hur han körde? F.ö. har han väl en av de snyggaste fruarna i cirkusen.

Jag tycker Stoner kör brutalt men vackert! Och det funkar ju. Finslipat var ordet, för det ser inte ut som han ändrat något i grunden!
Tror inte att Casey ändrat så mycket, däremot är Bridgestone däcken klart bättre än de Michelin han hade förra året (många förare som klagade på dålig feedback från Michelins framdäck).

Förra året gav inte hojen den feedback som Ducati/Bridgestone gör i år, enligt Stoner själv.
Därför hamnade han lite väl ofta på fel sida om det möjligas gräns.

CS är ju hungrig och var så även förra året, men när inte materialet räcker till för en topplacering så är det lätt att försöka ta tillbaka förlorad mark när det svänger och kombinationen mycket vilja, dålig feedback från hojen och lite orutin på så motorstarka hojar gjorde att han hela tiden balanserade på slak lina.

I år har han konkurrenskraftigt material, bra teknisk backup på alla plan, han har kommit underfund med nackdelarna med att vurpa och har hittat harmonin i sin körning.
Därmed har hans chanser att hålla sig på hjulen ökat betydligt :)

Det var också rätt strongt att köra rookie-året ensam i ett satellit-team. Andra rookies hade det bättre förspänt, men större back-up. Kanske samverkade tävlingsinstinkten och de sämre förutsättningar (ev.) till de många misstagen?

3164940 Det var också rätt strongt att köra rookie-året ensam i ett satellit-team. Andra rookies hade det bättre förspänt, men större back-up. Kanske samverkade tävlingsinstinkten och de sämre förutsättningar (ev.) till de många misstagen?
Stoner har ju fram till årets säong alltid varit lite av en kraschkung oavsett förutsättningar så fjolåret var inget undantag.

CS mycket av en framhjulsåkare, typiskt 250 stil med hög ingångsfart.Påminner en del om biaggi faktiskt.
Michelin/Honda-Yamaha har inte lyckats utveckla ett däck för den nya 800cc åkstilen.

CS är ju hungrig och var så även förra året, men när inte materialet räcker till för en topplacering så är det lätt att försöka ta tillbaka förlorad mark när det svänger och kombinationen mycket vilja, dålig feedback från hojen och lite orutin på så motorstarka hojar gjorde att han hela tiden balanserade på slak lina.

Hög ambitionsnivå och mycket vilja, något som Ducatiteamet såg! Fick han erbjudanden från andra team också?

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard